Projects per year
Organization profile
Organisation Profile
The centre for educational assessment (CEA) at the University of Helsinki was established in 1996 to develop an instrument for measuring learning to learn as the key transversal skills vital for lifelong learning. Today, the CEA works in collaboration with schools and municipalities, as well as with the National Board of Education and Ministry of Education and Culture concerning educational assessment and other strands of educational research and development.
International and National Collaboration
Publications and projects within past five years.
Profiles

Raisa Ahtiainen
- Centre for Educational Assessment
- Department of Education - Postdoctoral Researcher
Person: UH, Teaching and research personnel
Jarkko Hautamäki
- Centre for Educational Assessment
- Doctoral Programme in Psychology, Learning and Communication - Supervisor for doctoral programme
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture - Supervisor for doctoral programme
Person: UH

Ninja Hienonen
- Centre for Educational Assessment
- Department of Education - Doctoral Student
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture
Person: UH, Teaching and research personnel

Risto Hotulainen
- Centre for Educational Assessment
- Department of Education - Associate professor
- Doctoral Programme in School, Education, Society, and Culture - Supervisor for doctoral programme
Person: UH, Teaching and research personnel

Kari Kantasalmi
- Centre for Educational Assessment
- Department of Education - Docent, Research Coordinator
- Doctoral Programme in Psychology, Learning and Communication - Supervisor for doctoral programme
Person: UH, Teaching and research personnel
Projects 1999 2021
TUVET: Tutkimusperustainen vaativaan erityiseen tukeen liittyvän osaamisen vahvistaminen opettajankoulutuksessa ja täydennyskoulutuksessa (TUVET)
Kärnä, E., Kontu, E. K., Honkasilta, J. M., Pesonen, H. V. & Rämä, I. M.
01/01/2019 → 31/12/2021
Project: University of Helsinki Three-Year Research Project
KUPERA: Awareness of Cultures, Religions and Languages Roles in Learning Materials in Basic Education
Tamm, M. K., Hotulainen, R. H. E., Kallioniemi, A. J. V., Rautionmaa, H. & Laine, M. H.
15/12/2018 → 30/06/2020
Project: Research project › Education, Teaching
KAARO-hanke
Hotulainen, R. H. E., Ruokonen, A. I. & Tamm, M. K.
01/10/2018 → 30/09/2021
Project: Other project › Development
Lukion opetussuunnitelman perustetyön työryhmä
Ouakrim-Soivio, N. & Kupiainen, S. A.
01/10/2018 → …
Project: Other project › Consulting, Education
EduLeaders Kehittämis- ja tutkimushanke kasvatus- ja opetusalan johtamisen perus- ja aineopintoihin
Fonsén, K. E., Kallioniemi, A. J. V., Lahtero, T. J., Hotulainen, R. H. E., Ahtiainen, R. S. & Kiuru, L. J. E.
01/09/2018 → 31/08/2021
Project: Research project › Development, Education, _Research
Publications 1981 2019
Johtaminen perusopetuksessa — katsaus koulujen johtamisjärjestelmiin ja rehtoreiden näkemyksiin johtajuuden jakamisesta
Ahtiainen, R. S., Lahtero, T. J. & Lång, N., 2019, (Accepted/In press) Perusopetus, tasa-arvo ja oppimaan oppiminen: Valtakunnallinen arviointitutkimus . Hautamäki, J., Vainikainen, M-P. & Rämä, I. (eds.). Helsingin yliopisto, kasvatustieteellinen tiedekunta, 15 p.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Chapter › Scientific › peer-review
Nyexaminerade om lärarutbildningen i Sverige och i Finland
Bejerot, E., Lampi, L. K., Forsberg, T., Ahtiainen, R. S., Björk, L., Hotulainen, R. H. E., Parding, K., Sehlstedt, T. & Westensson, G., 2019, (Accepted/In press) In : Arbetsmarknad och Arbetsliv. 25, 19 p.Research output: Contribution to journal › Article › Scientific › peer-review
Oppimaan oppimisen arvioinnin teoreettisia lähtökohtia
Vainikainen, M-P., 2019, (Accepted/In press) Perusopetus, tasa-arvo ja oppimaan oppiminen: Valtakunnallinen arviointitutkimus peruskoulun päättövaiheessa. . Hautamäki, J., Vainikainen, M-P. & Rämä, I. (eds.). (Kasvatustieteellisiä tutkimuksia).Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Chapter › Scientific › peer-review
Palautteen ja valintojen merkitys sähköisessä arvioinnissa. Teoksessa J. Hautamäki, M.-P. Vainikainen & I. Rämä (toim.) Perusopetus, tasa-arvo ja oppimaan oppiminen: Valtakunnallinen arviointitutkimus peruskoulun päättövaiheessa.
Oinas, S. E., Asikainen, M. S. & Vainikainen, M-P., 2019, (Accepted/In press) Perusopetus, tasa-arvo ja oppimaan oppiminen: Valtakunnallinen arviointitutkimus peruskoulun päättövaiheessa. . Helsingin yliopisto, 15 p.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Chapter › Scientific › peer-review
Perusopetus, tasa-arvo ja oppimaan oppiminen: Valtakunnallinen arviointitutkimus persukoulun päättövaiheessa
Hautamäki, J. (ed.), Vainikainen, M-P. (ed.) & Rämä, I. M. (ed.), 2019, (Kasvatustieteellisiä tutkimuksia)Research output: Book/Report › Anthology or special issue › Scientific › peer-review
Activities 1986 2019
Tietosuoja- ja tietoturvakoulutus
Marja Tamm (Attendee)Activity: Participating in or organising an event types › Organisation and participation in conferences, workshops, courses, seminars
Developing inclusive education in the City of Helsinki 's schools 2018-2021
Raisa Ahtiainen (Keynote speaker)Activity: Talk or presentation types › Invited talk
University students' academic emotion profiles: An experience sampling approach
Elina E. Ketonen (Speaker)Activity: Talk or presentation types › Oral presentation
European Educational Research Association, ECER 2018 Conference
Raisa Ahtiainen (Speaker)Activity: Talk or presentation types › Oral presentation
Prizes
A Member of Academy of Educational and Social Sciences, Russia: Akateemikko
Jarkko Juhana Hautamäki (Recipient), 1996
Prize: Prizes and awards
A member of Finnish Academy of Science and Letters: Jäsenyys tiedeakatemiassa, Finnish Academy of Science and Letters
Jarkko Juhana Hautamäki (Recipient), 2006
Prize: Prizes and awards
A teacher of the year in adult education: Kunnianosoitus
Jarkko Juhana Hautamäki (Recipient), 1996
Prize: Prizes and awards
Galleria Academica, Portrait: Portrait
Jarkko Juhana Hautamäki (Recipient), 12 May 2008
Prize: Prizes and awards
Honorary alumni of gymnasium Ressu: Ressu of Year 2001
Jarkko Juhana Hautamäki (Recipient), 2001
Prize: Prizes and awards
Datasets
Calibration data for the new assessment tools
Vainikainen, M. (Creator), Helsingin yliopisto, Koulutuksen arviointikeskus, 2018
Dataset
Press / Media
Yliopistoille yhteinen ylioppilaskokeiden pisteytysmalli toukokuussa – pitkän matematiikan ”ylivalta” supistuu
Najat Ouakrim-Soivio, Sirkku Annamaija Kupiainen & Jukka Matias Marjanen
22/01/2018
1 item of media coverage
Press/Media: Press / Media
Akatemian rahoituspäätökset – nuorten unista Linnunradan tähtiin: Miten suomalaiset nuoret sijoittuvat yläasteiästä seuraaviin opintoihin.
Risto Heikki Eemeli Hotulainen
12/09/2015
1 media contribution
Press/Media: Press / Media
Miten pojat menestyisivät peruskoulussa paremmin
Risto Heikki Eemeli Hotulainen
07/09/2015
1 media contribution
Press/Media: Press / Media
AKATEMIAN RAHOITUSPÄÄTÖKSET – NUORTEN UNISTA LINNUNRADAN TÄHTIIN
Risto Heikki Eemeli Hotulainen
22/06/2015
1 media contribution
Press/Media: Press / Media