Publications

2020

Ainedidaktiikan moninaisuus ja erityisyys

Juuti, K., Kairavuori, S. & Kallioniemi, A., Aug 2020, In : Ainedidaktiikka. 4, 2, p. 1-2 2 p.

Research output: Contribution to journalEditorialScientific

Open Access
File

Arvioinnin työväline

Ouakrim-Soivio, N. & Rongas, A., 6 Aug 2020, Jyväskylä: PS-kustannus.

Research output: Book/ReportBookProfessional

Conflicting Views on the Teacher’s Role as Model Citizens in Finland, 1900–1950

Rantala, J., 5 Jun 2020, In : Paedagogica Historica. 12 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Envisaging the alternatives: From knowledge of the powerful to powerful knowledge in history classrooms

Puustinen, M. & Khawaja, A., 7 Jan 2020, In : Journal of Curriculum Studies. 16 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Experiences of bullying among Nordic secondary school students: Does background count?

Ouakrim-Soivio, N., Niilo-Rämä, M., Rautopuro, J. & Rantala, J., Apr 2020, (Submitted) In : Nordic Journal of Comparative and International Education . 18 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Finland SE Transitions

Kupiainen, S. A. & Ouakrim-Soivio, N., Jan 2020, (Accepted/In press) Bloomsbury Education and Childhood Studies . London: Bloomsbury Publishing, 6 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Finnish and Turkish Student Teachers’ Views on Virtual Worldview Dialogue

Poulter, S. & Tosun, A., 10 Sep 2020, In : Religion & Education. 18 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access

Hand-on-shoulder touch as a resource for constructing a pedagogically relevant participation framework

Heinonen, P., Karvonen, U. & Tainio, L., Apr 2020, In : Linguistics and Education. 56, 10 p., 100795.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Ilmastonmuutos lukion opetussuunnitelmissa ja maantieteen oppikirjoissa

Tani, S., Hilander, M. & Leivo, J., 2020, In : Ainedidaktiikka. 4, 2, p. 3-24 22 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access
File

Including or Excluding Religion and Worldviews in Schools? Finnish Teachers' and Teacher Students' Perceptions

Niemi, P-M., Kimanen, A. & Kallioniemi, A., 2 Jan 2020, In : Journal of beliefs and values. 41, 1, p. 114-128 15 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Interest or Importance: Predicting Finnish students' end-of-school attainment in history and social studies

Ouakrim-Soivio, N., Kupiainen, S. & Rantala, J., Oct 2020, In : Nordidactica : Journal of Humanities and Social Science Education . Vol 10 Nr 2020:3 , 3/2020, p. 68-87 24 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access

International student teachers as intercultural experts?

Hahl, K. & Koirikivi, P., 16 Apr 2020, Intercultural Competence in the Work of Teachers: Confronting Ideologies and Practices. Dervin, F., Moloney, R. & Simpson, A. (eds.). Abingdon, Oxon: Routledge, p. 175-196 22 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access
File

Katsomusdialogi on välttämätöntä

Kallioniemi, A. & Rautionmaa, H., 3 Feb 2020, In : Turun Sanomat. 2020, 3.2.2020, 1 p.

Research output: Contribution to journalArticleGeneral public

Kehittyvän kielitaidon arviointi

Ahlholm, M., 1 Jun 2020, Suomen kieli ja kirjallisuus koulussa. Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, p. 293 323 p. (Ainedidaktisia tutkimuksia; no. 18).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access
File

Kielididaktiikan katse tulevaisuuteen: Haasteita, mahdollisuuksia ja uusia avauksia kielten opetukseen

Translated title of the contribution: Language didactics looking into the future: Challenges, opportunities and new perspectives to language teachingHilden, R. (ed.) & Hahl, K. (ed.), 26 Feb 2020, Helsinki: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura. 205 p. (Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja, Ainedidaktisia tutkimuksia; no. 17)

Research output: Book/ReportAnthology or special issueScientificpeer-review

Open Access

Kielididaktiikka ja kieltenopettajan osaaminen muutosten edessä

Hilden, R., 26 Feb 2020, Kielididaktiikan katse tulevaisuuteen: Haasteita, mahdollisuuksia ja uusia avauksia kielten opetukseen . Hilden, R. & Hahl, K. (eds.). Helsinki: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, p. 5-29 25 p. (Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja, Ainedidaktisia tutkimuksia; no. 17).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access

Kielitaitoiseksi kasvaminen

Ahlholm, M., 1 Jun 2020, Suomen kieli ja kirjallisuus koulussa. Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, p. 15-40 25 p. (Ainedidaktisia tutkimuksia; no. 18).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Kirjallisuus (Lasten- ja nuortenkirjallisuutta käsittelevä luku teoksessa Suomen kieli ja kirjallisuus koulussa)

Happonen, S., 2020, (Accepted/In press) Suomen kieli ja kirjallisuus koulussa. Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, 35 p. (Ainedidaktisia tutkimuksia; vol. kevät 2020).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access
File

Kirjoittaminen

Juvonen, R. & Routarinne, S., Jun 2020, Suomen kieli ja kirjallisuus koulussa. Tainio, L., Ahlholm, M., Grünthal, S., Happonen, S., Juvonen, R., Karvonen, U. & Routarinne, S. (eds.). Helsinki: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, p. 125-163 (Ainedidaktisia tutkimuksia; no. 18).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access

Kouluun on kehitettävä yhteinen katsomusaine – opiskelu erillisillä tunneilla voi olla leimaavaa, lapsia ja nuoria lokeroivaa

Kallioniemi, A., 28 Feb 2020, In : Kaleva. 2020, 28.2.2020, 1 p.

Research output: Contribution to journalArticleGeneral public

Kulttuurin muuttunut olemus opetussuunnitelmissa ja vieraiden kielten oppikirjoissa

Translated title of the contribution: The changed nature of culture in core curricula and foreign language textbooks Hahl, K., 26 Feb 2020, Kielididaktiikan katse tulevaisuuteen: Haasteita, mahdollisuuksia ja uusia avauksia kielten opetukseen . Hilden, R. & Hahl, K. (eds.). Helsinki: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, p. 173-201 29 p. (Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja, Ainedidaktisia tutkimuksia; no. 17).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access

Laaja-alaisen osaamisen taidot ja niiden arviointi historiassa

Ouakrim-Soivio, N., Jan 2020

Research output: Non-textual formDigital or Visual ProductsProfessional

Lukutaito ja lukeminen

Grünthal, S., Jun 2020, Suomen kieli ja kirjallisuus koulussa. Tainio, L., Ahlholm, M., Grünthal, S., Happonen, S., Juvonen, R., Karvonen, U. & Routarinne, S. (eds.). Helsingin yliopisto: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, Vol. 18. p. 165-206 41 p. (Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja; no. 18).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access

Monikielinen pedagogiikka - miksi ja miten?

Suuriniemi, S-M., Ahlholm, M. & Lankinen, N., 2020, Kaikkien koulu(ksi) - kielitietoisuus koulun kehittämisen kulmakivenä. Rapatti, K. (ed.). Helsinki: Äidinkielen opettajain liitto, p. 195-206 12 p. (Äidinkielen opettajain liiton vuosikirja ; vol. 2020).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Moninaisuus kotitalousopetuksessa

Janhonen-Abruquah, H., Posti-Ahokas, H. & Ahlholm, M., 15 Mar 2020, In : Blogs at HelsinkiUni. 2020, 15.3.2020

Research output: Contribution to journalOther articlesProfessional

Open Access

Moving landscapes of Nordic basic education: Approaching shifting international influences through the narratives of educational experts

Hansen, P., Wallenius, T., Juvonen, S. & Varjo, J., 17 Aug 2020, In : Compare. 50, 6, p. 773-791 19 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Näinkö historiaa opitaan?

Rantala, J., Puustinen, M., Khawaja, A., van den Berg, M. & Ouakrim-Soivio, N., Apr 2020, Helsinki: Gaudeamus. 232 p.

Research output: Book/ReportBookScientificpeer-review

Opettajan ja opiskelijan yhteispeliä - Lukiolaisten näkemyksiä erilaisten arviointimenetelmien toimivuudesta ja opettajien arviointitoiminnasta

Ouakrim-Soivio, N. & Mäkipää, T., 2020, (Submitted) Oppimisen maisemat muuntuvat - entäpä sitten? . FERA Suomen kasvatustieteellinen seura, 19 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Overview of secondary Education (Finland)

Ouakrim-Soivio, N. & Kupiainen, S., Apr 2020, Bloomsbury Education and Childhood Studies : Articles. Kauko, J. & Tatto, M. T. (eds.). London: Bloomsbury Publishing, 5 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Perceptions of Finnish Upper Secondary School Students of the Assessment Practices of Their Teachers

Mäkipää, T. & Ouakrim-Soivio, N., 7 Mar 2020, In : Journal of Teaching and Learning. 13 (2019), 2, p. 23-42 20 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access
File

Prevention of violent radicalisation and extremism in the education sector

Vallinkoski, K., Benjamin, S. & Koirikivi, P-M., Apr 2020, National Action Plan for the Prevention of Violent Radicalisation and Extremism 2019-2023: Government resolution 19 December 2019. Helsinki: Sisäministeriö, p. 74-81 8 p. (Publications of the Ministry of the Interior; no. 2020:3).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Open Access

REDI - Väkivaltaisen radikalisoitumisen ja ekstremismin käsittelyn, ennaltaehkäisyn ja kohtaamisen ulottuvuudet opetustoimessa

Vallinkoski, K., Benjamin, S. & Koirikivi, P., 2020, Resilienssiä rakentamassa - demokratiakasvatuksen tueksi. Helsinki: Opetushallitus, p. 34-39 6 p. (Oppaat ja käsikirjat; no. 2020:2).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Open Access

Student Teachers' Experiences of Using Photos in Teacher Reflection

Hahl, K., 15 Oct 2020, (Accepted/In press) In : Reflective Practice.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Suomen kieli ja kirjallisuus koulussa

Tainio, L. (ed.), Ahlholm, M. (ed.), Grünthal, S. (ed.), Happonen, S. (ed.), Juvonen, R. (ed.), Karvonen, U. (ed.) & Routarinne, S. (ed.), Jun 2020, Helsinki: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura. 339 p. (Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja. Ainedidaktisia tutkimuksia; no. 18)

Research output: Book/ReportAnthology or special issueScientificpeer-review

Open Access

Talous, kulutus ja erilaiset elämäntyylit lasten puheissa

Salo, U-M. & Sallamaa, S., 21 Aug 2020, In : Nuorisotutkimus. 38, 2, p. 3-21 19 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Tornissa ja syvyydessä: Miltä näyttää Jaan Kross suomalaisen lukijan silmin?

Grünthal, S., Jun 2020, In : Parnasso. 2020, 3, p. 34–37 4 p.

Research output: Contribution to journalArticleGeneral public

Transition in RE in Finland

Ubani, M., Poulter, S. & Rissanen, I., 2020, Religious Education in a Post-Secular Age: Case Studies from Europe. Franck, O. & Thalén, P. (eds.). Palgrave Macmillan

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Väkivaltaisen radikalisoitumisen ja ekstremismin ennalta ehkäisy opetustoimessa

Vallinkoski, K., Benjamin, S. & Koirikivi, P., Feb 2020, Kansallinen väkivaltaisen radikalisoitumisen ja ekstremismin ennalta ehkäisyn toimenpideohjelma 2019-2023: Periaatepäätös 19.12.2019. Helsinki: Sisäministeriö, p. 73-80 8 p. (Sisäministeriön julkaisuja; no. 2020:1).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Open Access

Varhennetun kieltenopetuksen käytäntöjä: opettajien kokemuksia onnistumisista ja haasteista

Translated title of the contribution: Practices in early teaching of foreign languages: Teachers’ experiences of success and challengesHahl, K., Savijärvi, M. & Wallinheimo, K., 26 Feb 2020, Kielididaktiikan katse tulevaisuuteen: Haasteita, mahdollisuuksia ja uusia avauksia kielten opetukseen . Hilden, R. & Hahl, K. (eds.). Helsinki: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, p. 77-103 27 p. (Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja, Ainedidaktisia tutkimuksia; no. 17).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access

Why Does Changing the Orientation of History Teaching Take So Long? A Case Study from Finland

Rantala, J. & Ouakrim-Soivio, N., Apr 2020, The Palgrave Handbook of History and Social Studies Education. Berg, C. W. & Christou, T. M. (eds.). Cham: Palgrave Macmillan, p. 471-494 24 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Yhteinen katsomusopetus on välttämättömyys

Kallioniemi, A., 28 Feb 2020, In : Kotimaa. 2020, 28.2.2020, p. 10 1 p.

Research output: Contribution to journalArticleGeneral public

Ylioppilaskokeet ja maantieteen merkityksellinen tieto

Translated title of the contribution: Finnish matriculation examination and powerful geographical knowledgeTani, S., Cantell, H. & Hilander, M., 2020, In : Terra. 132, 1, p. 3-16 14 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access
File
2019
Open Access
File
Open Access
File

Alakoulun kirjallisuuskasvatusta kartoittamassa: Lukuklaanin opettajakyselyn tuloksia

Grünthal, S., Hiidenmaa, P., Routarinne, S., Satokangas, H. & Tainio, L., Feb 2019, Tutkimuksesta luokkahuoneisiin. Rautiainen, M. & Tarnanen, M. (eds.). Jyväskylä: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, p. 161-181 21 p. (Ainedidaktisia tutkimuksia; no. 15).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access

Alma - nimeämätön näytelmäluonnos

Grünthal, S., 2019, Aleksis Kivi: Yö ja päivä; Lea; Alma; Margareta : kriittinen editio. Paavolainen, P., Katajamäki, S., Kokko, O., Lauerma, P., Niemi, J. & Nummi, J. (eds.). Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, p. 92-117 26 p. (Aleksis Kiven teosten kriittiset editiot)(Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia; no. 1439).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review