Publications 2015 2019

2019
Open Access
File

Alakoulun kirjallisuuskasvatusta kartoittamassa: Lukuklaanin opettajakyselyn tuloksia

Grünthal, S., Hiidenmaa, P., Routarinne, S., Satokangas, H. & Tainio, L., Feb 2019, Tutkimuksesta luokkahuoneisiin. Rautiainen, M. & Tarnanen, M. (eds.). Jyväskylä: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, p. 161-181 21 p. (Ainedidaktisia tutkimuksia; no. 15).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access

Alma - nimeämätön näytelmäluonnos

Grünthal, S., 2019, Aleksis Kivi: Yö ja päivä; Lea; Alma; Margareta : kriittinen editio. Paavolainen, P., Katajamäki, S., Kokko, O., Lauerma, P., Niemi, J. & Nummi, J. (eds.). Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, p. 92-117 26 p. (Aleksis Kiven teosten kriittiset editiot)(Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia; no. 1439).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Arviointi luontevaksi osaksi oppimisprosessin ohjaamista

Ouakrim-Soivio, N., Apr 2019, Helsinki : Kustannusosakeyhtiö Otava.

Research output: Other contributionResearch

Open Access

Between theory and practice – foreign language teacher students’ cognition of oral proficiency and grammar teaching in Sweden

Nilsson, T., Harjanne, P. & Rosell Steuer, P., Jan 2019, In : Apples : Journal of Applied Language Studies. 13, 1, p. 113–131 18 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access
File

Bicycle model on climate change education: presenting and evaluating a model

Cantell, H., Tolppanen, S., Aarnio-Linnanvuori, E. & Lehtonen, A., 4 May 2019, In : Environmental Education Research. 25, 5, p. 717-731 15 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Digitaalinen portfolio varhaiskasvatuksen arviointivälineenä

Ouakrim-Soivio, N. & Kumpulainen, P. K., May 2019, (Submitted) In : Journal of Early Childhood Education Research. 1/2020, 17 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Does immigrant background count? Experiences of bullying and discrimination among Finnish secondary school students

Ouakrim-Soivio, N., Niilo-Rämä, M., Rautopuro, J. & Rantala, J. T., Feb 2019, (Submitted) In : Large-Scale Assessments in Education. 16 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Finland SE Transitions

Kupiainen, S. A. & Ouakrim-Soivio, N., Feb 2019, (Submitted) Bloomsbury Education and Childhood Studies . Bloomsbury academic, 6 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Finländska svensklärares undervisningspraktiker och deras samband med elevers inlärningsresultat

Huhtala, A., Vesalainen, M., Hildén, R. & Rautopuro, J., 2019, In : Nordand. 14, 1, p. 4-24 21 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access
File

Finnish 9th graders’ language skills: effects of learning environment and teaching on levels attained compared with other European countries

Hilden, R. K., Rautopuro, J., Härmälä, M. & Huhtanen, M., 29 Jan 2019, (Accepted/In press) Festschrift fot Professor Sauli Takala. Huhta, A. & Ericsson, G. (eds.). Vol. 2019.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Holocaust Education in Finland

Dervin, F., Matilainen, M., Lyhykäinen, K., Kallioniemi, A., Salmenkivi, E. & Veijo, A-M., 2019, (Accepted/In press) Holocaust Education in the Nordic and Baltic Countries. Dervin, F. (ed.). (Nordic Studies on Diversity in Education (CSP)).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Ilmiöoppiminen yhteistyönä Suomenlinnassa

Wolff, L-A., Kaihovirta, H., Schaffar-Kronqvist, B., Savijärvi, M., Wallinheimo, K., Mikander, P. & Slotte, A., Jun 2019, Maailmanperintö ja kulttuurikasvatus. Metsärinne, M., Heino, T., Korhonen, R. & Esko, M. (eds.). Rauma: Rauman normaalikoulu, Turun yliopisto, p. 148-159 12 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

File

In-service and Pre-service Teachers’ Orientations to Linguistic, Cultural and Worldview Diversity

Kimanen, A. L., Alisaari, J. & Kallioniemi, A. J. V., Apr 2019, In : Journal of teacher education and educators. 8, 1, p. 35-54 20 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access
File

Itsearviointi taitona tulevaisuuteen

Hilden, R., 15 Mar 2019, In : SeOppi. 2019, 1, p. 4-5 2 p.

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Open Access

Kartan piirtäminen tarinasta

Hilander, M., 2019, In : Natura. 56, 1, p. 12 1 p.

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Kasvatuksen historian tiedejulkaisulle on ollut tilausta

Rantala, J., 25 Feb 2019, In : Kasvatus & Aika. 13

Research output: Contribution to journalArticleScientific

Open Access

Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehden teemanumero, numero 3, huhtikuu 2019: Teema: Fokuksessa vastasaapuneet oppilaat sekä koulun monet kielet ja uskonnot

Ahlholm, M. (ed.) & Tainio, L. (ed.), 18 Apr 2019, Helsinki: Kielikoulutuspolitiikan verkosto. (Kieli, koulutus ja yhteiskunta; vol. 10, no. 3)

Research output: Book/ReportAnthology or special issueProfessional

Open Access

Kombo: B1-ruotsin oppikirja yhdeksännelle luokalle

Appel, M., Lötjönen, A., Määttä, O., Salo, O-P. & Wallinheimo, K., 12 Jan 2019, Helsinki: Sanoma Pro . 224 p.

Research output: Book/ReportBookProfessional

Koulujen monet kielet ja uskonnot: Selvitys vähemmistöäidinkielten ja -uskontojen sekä suomi ja ruotsi toisena kielenä -opetuksen tilanteesta eri koulutusasteilla

Translated title of the contribution: The many languages and religions in schools : – An investigation of the teaching of minority mother tongues and religions as well as Finnish and Swedish as a second language at dif- ferent educational levelsTainio, L., Kallioniemi, A., Hotulainen, R., Ahlholm, M., Ahtiainen, R., Asikainen, M., Avelin, L., Grym, I., Ikkala, J., Laine, M., Lankinen, N., Lehtola, K., Lindgren, E., Rämä, I., Sarkkinen, T., Tamm, M., Tuovila, E. & Virkkala, N., 24 Jan 2019, Helsinki: Valtioneuvoston kanslia. 205 p. (Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja; no. 11/2019)

Research output: Book/ReportCommissioned reportProfessional

Open Access
File

Kulttuuri- ja katsomusdialogikasvatuksen merkitys perusasteen opetuksessa ja oppimisen tarpeissa

Laine, M., Kallioniemi, A. & Benjamin, S., Jun 2019, Maailmanperintö ja kulttuurikasvatus - World Heritage and Cultural Education . Esko, M., Heino, T., Korhonen, R. & Metsärinne, M. (eds.). Rauma: Rauman normaalikoulu, Turun yliopisto, p. 92–99 8 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Kvalitet och kvantitet - att bedömnda matematik

Ouakrim-Soivio, N., Vähähyyppä, K. & Havonen, T., 12 Feb 2019, Helsinki: Matemaattisten Aineiden Opettajien Liitto MAOL . 48 p.

Research output: Book/ReportBookProfessional

Learning to Teach in Finland: Historical Contingency and Professional Autonomy

Säntti, J. & Kauko, J., 21 Feb 2019, Knowledge, Policy and Practice in Teacher Education: A Cross-National Study. Tatto, M. T. & Menter, I. (eds.). London: Bloomsbury Academic, p. 81-97 17 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Metrics in Practice: An Overview

Frog, Grünthal, S. E. M., Kallio, K., Niemi, J. & Niemi, J., 2019, (In preparation) Versification: Metrics in Practice.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Minä ja meidän yhteisömme: Kohti katsomuksellista yhdenvertaisuutta

Poulter, S., 2019, In : Lastentarha. 82, 3, p. 25-27 3 p.

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Miten tyttöjen ja poikien tehtävävalinnat yhteiskuntaopin ylioppilaskokeessa eroavat toisistaan ja mitä merkitystä asialla on?

Translated title of the contribution: Do girls and boys prefer different exam questions in social studies matriculation examinations, and what does it matter?Löfström, J., 2019, In : Kasvatus & Aika. 13, 1, p. 36–56 21 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access
File

More-than-human playful politics in young people’s practices of dwelling with the city

Pyyry, N. K. & Tani, S. H., 2019, In : Social & Cultural Geography.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

On the emergence of the L1 research field: A comparative study of PhD abstracts in the Nordic countries 2000–2017

Holmberg, P., Krogh, E., Nordenstam, A., Penne, S., Skarstein, D., Karlskov Skyggebjerg, A., Tainio, L. & Heilä-Ylikallio, R., 16 Apr 2019, In : L1 Educational Studies in Languages and Literature . 19, p. 1-27 27 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access
File

Opettajaopiskelijat suomalaisten alkuperää selvittämässä: Tapaustutkimus tiedonalalähtöisestä eheyttämisestä opettajien peruskoulutuksessa

Translated title of the contribution: Solving the origin of the Finns: A study of the impact of interdisciplinary instruction in the perceptions of student teachers to carry out discipline-based integrationRantala, J., Thuneberg, H. & Salmi, H., 16 Aug 2019, In : Ainedidaktiikka. 3, 1, p. 63-81 19 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access
File

Pääkirjoitus: Ikkunoita katsomuskasvatukseen

Poulter, S. & Rissanen, I., 13 May 2019, In : Teologia.fi. 2019, Teema 2

Research output: Contribution to journalArticleGeneral public

Open Access

Pentalan saaressa on saari

Hilander, M., 2019, In : Natura. 56, 3, p. 15 1 p.

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Predicting Finnish students’ end-of-school attainment in history and social studies

Ouakrim-Soivio, N., Kupiainen, S. & Rantala, J., Jun 2019, (Submitted) In : Scandinavian Journal of Educational Research. 21 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access
File

Primary school pupils’ literary landscapes: What do Finnish- and Swedish-speaking pupils read at school?

Tainio, L., Grünthal, S., Routarinne, S., Satokangas, H. & Hiidenmaa, P., 2019, Genom texter och världar: Svenska och litteratur med didaktisk inriktning – festskrift till Ria Heilä-Ylikallio. Höglund, H., Jusslin, S., Ståhl, M. & A. W. (eds.). Åbo: Åbo Akademis förlag, p. 217-233 17 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access

Professorit haastavat kiireen kulttuurin yliopistossa

Rantala, J., 17 Jun 2019, In : Kasvatus & Aika. 13, 2, p. 68-70 3 p.

Research output: Contribution to journalLiterature review (scientific)Scientific

Open Access
File

Religion and secularity in school festivals - experiences and challenges from Finland

Niemi, P-M., May 2019, Contextualising dialogue, secularisation and pluralism: Religion in Finnish public education. Ubani, M., Rissanen, I. & Poulter, S. (eds.). Münster: Waxmann, p. 145-164 20 p. (Religious Diversity and Education in Europe; no. 40).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Religion as a Human Right and a Security Threat – Investigating Young Adults’ Experiences of Religion in Finland

Niemi, P-M., Kallioniemi, A. & Ghosh, R., Jan 2019, In : Religions. 10, 1, 16 p., 55.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access
File

Religious education and spiritual development as a cultural component of the lifelong learning policy in Romania: the example of orthodox Christianity

Rusitoru, M-V. & Kallioniemi, A., 2 Jan 2019, In : Journal of beliefs and values. 40, 1, p. 31-44 14 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Secondary Education in Finland – An Overview

Ouakrim-Soivio, N. & Kupiainen, S. A., Mar 2019, (Submitted) Bloomsbury Education and Childhood Studies . Bloomsbury academic, 5 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Simulations as tools for teaching historical agency: A case study in Finland

Rantala, J., 2019, More Like Life Itself: Simulations as Powerful and Purposeful Social Studies. Wright-Maley, C. (ed.). Charlotte, NC: Information Age Publishing Inc., p. 187-204 18 p. (Teaching and learning social studies).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Suomalaisten ja ruotsalaisten lukiolaisten historian tekstitaidot vertailussa

van den Berg, M. & Ouakrim-Soivio, N., 31 Jan 2019, Tutkimuksesta luokkahuoneisiin. Rautiainen, M. & Tarnanen, M. (eds.). Jyväskylä: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, p. 201-223 23 p. (Ainedidaktisia tutkimuksia : Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja; no. 15).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access

Tehdään varhaiskasvatuksen katsomuskasvatukselle tilaa!

Lamminmäki-Vartia, S. & Poulter, S., 27 Mar 2019, In : Katsomukset.fi : uskonnot ja katsomukset Suomalaisessa yhteiskunnassa . 2019, 27.3.2019

Research output: Contribution to journalArticleGeneral public

Open Access

Tehtävien jakaminen puhelinsovelluksella

Kaasinen, A. & Hilander, M., 2019, In : Natura. 56, 3, p. 9 1 p.

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

The ideal teacher: orientations of teacher education in Sweden and Finland after the Second World War

Furuhagen, B., Holmén, J. & Säntti, J., 13 Jun 2019, In : History of Education. p. 1-22 22 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access
File