Publications 2015 2020

Filter
Chapter
2020

Kirjallisuus (Lasten- ja nuortenkirjallisuutta käsittelevä luku teoksessa Suomen kieli ja kirjallisuus koulussa)

Happonen, S., 2020, (Accepted/In press) Suomen kieli ja kirjallisuus koulussa. Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, 35 p. (Ainedidaktisia tutkimuksia; vol. kevät 2020).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2019

Alakoulun kirjallisuuskasvatusta kartoittamassa: Lukuklaanin opettajakyselyn tuloksia

Grünthal, S., Hiidenmaa, P., Routarinne, S., Satokangas, H. & Tainio, L., Feb 2019, Tutkimuksesta luokkahuoneisiin. Rautiainen, M. & Tarnanen, M. (eds.). Jyväskylä: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, p. 161-181 21 p. (Ainedidaktisia tutkimuksia; no. 15).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access

Alma - nimeämätön näytelmäluonnos

Grünthal, S., 2019, Aleksis Kivi: Yö ja päivä; Lea; Alma; Margareta : kriittinen editio. Paavolainen, P., Katajamäki, S., Kokko, O., Lauerma, P., Niemi, J. & Nummi, J. (eds.). Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, p. 92-117 26 p. (Aleksis Kiven teosten kriittiset editiot)(Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia; no. 1439).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Arvioinnin erilaiset tehtävät

Luostarinen, A. & Ouakrim-Soivio, N., 2019, Arvioinnin käsikirja. 1.painos ed. Jyväskylä: PS-kustannus, p. 33-49 16 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Developing integrative practices in a separative RE system: Some Finnish perspectives

Åhs, V. A., Kallioniemi, A. & Poulter, S., 13 Jun 2019, Contextualizing Dialogue, Secularization and Pluralism: Religion in Finnish Public Education. Ubani, M., Rissanen, I. & S. P. (eds.). 1 ed. Münster: Waxmann, Vol. 2019/40. p. 81-103 23 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Finland SE Transitions

Kupiainen, S. A. & Ouakrim-Soivio, N., Feb 2019, (Submitted) Bloomsbury Education and Childhood Studies . London: Bloomsbury Publishing, 6 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Finnish 9th graders’ language skills: effects of learning environment and teaching on levels attained compared with other European countries

Hilden, R. K., Rautopuro, J., Härmälä, M. & Huhtanen, M., 29 Jan 2019, (Accepted/In press) Festschrift fot Professor Sauli Takala. Huhta, A. & Ericsson, G. (eds.). Vol. 2019.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Holocaust Education in Finland

Dervin, F., Matilainen, M., Lyhykäinen, K., Kallioniemi, A., Salmenkivi, E. & Veijo, A-M., 2019, (Accepted/In press) Holocaust Education in the Nordic and Baltic Countries. Dervin, F. (ed.). (Nordic Studies on Diversity in Education (CSP)).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Ilmiöoppiminen yhteistyönä Suomenlinnassa

Wolff, L-A., Kaihovirta, H., Schaffar-Kronqvist, B., Savijärvi, M., Wallinheimo, K., Mikander, P. & Slotte, A., Jun 2019, Maailmanperintö ja kulttuurikasvatus = World heritage and cultural education. Metsärinne, M., Heino, T., Korhonen, R. & Esko, M. (eds.). Rauma: Rauman Normaalikoulu Teacher Training School, p. 148-159 12 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

J.V. Snellmanin viitoittama opetusharjoittelu

Salminen, J., 1 Apr 2019, Kasvun paikka. Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu 150 vuotta.. Hellström, I. (ed.). Helsinki: Helsingin yliopisto, Viikin normaalikoulu, p. 180-184 4 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterGeneral public

Katsomuskasvatuksen yhteiskunnallinen tehtävä: välineitä vai toisin ajattelua?

Poulter, S., 2019, Siirtymiä ja ajan merkkejä koulutuksessa: Opetussuunnitelmatutkimuksen näkökulmia. Tero, A., Liisa, H. & Tiina, K. (eds.). Tampere: Tampere University Press, p. 319-345

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access
File

Kulttuuri- ja katsomusdialogikasvatuksen merkitys perusasteen opetuksessa ja oppimisen tarpeissa

Laine, M., Kallioniemi, A. & Benjamin, S., Jun 2019, Maailmanperintö ja kulttuurikasvatus = World Heritage and Cultural Education . Metsärinne, M., Heino, T., Korhonen, R. & Esko, M. (eds.). Rauma: Rauman Normaalikoulu Teacher Training School, p. 92–99 8 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Learning to Teach in Finland: Historical Contingency and Professional Autonomy

Säntti, J. & Kauko, J., 21 Feb 2019, Knowledge, Policy and Practice in Teacher Education: A Cross-National Study. Tatto, M. T. & Menter, I. (eds.). London: T & T Clark, p. 81-97 17 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Mångfald i uppväxtmiljön har inverkan på barnet

Kuusisto, A. & Poulter, S., 2019, Rötter ger vingar. Skribenterna och fontana media, p. 10-22

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Metrics in Practice: An Overview

Frog, Grünthal, S. E. M., Kallio, K., Niemi, J. & Niemi, J., 2019, (In preparation) Versification: Metrics in Practice.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Onko katsomuksille tilaa? uskonto, katsomukset ja kasvatus julkisessa tilassa

Poulter, S., 2019, Yhteistyötä koreittain. Seurakunta varhasikasvatuksen, koulun ja oppilaitosten kanssa. Yli-Koski-Mustonen, S. (ed.). Helsinki: Lasten Keskus, p. 14-24

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Primary school pupils’ literary landscapes: What do Finnish- and Swedish-speaking pupils read at school?

Tainio, L., Grünthal, S., Routarinne, S., Satokangas, H. & Hiidenmaa, P., 2019, Genom texter och världar: Svenska och litteratur med didaktisk inriktning – festskrift till Ria Heilä-Ylikallio. Höglund, H., Jusslin, S., Ståhl, M. & A. W. (eds.). Åbo: Åbo Akademis förlag, p. 217-233 17 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access

Religion and secularity in school festivals - experiences and challenges from Finland

Niemi, P-M., May 2019, Contextualising dialogue, secularisation and pluralism: Religion in Finnish public education. Ubani, M., Rissanen, I. & Poulter, S. (eds.). Münster: Waxmann, p. 145-164 20 p. (Religious Diversity and Education in Europe; no. 40).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Secondary Education in Finland – An Overview

Ouakrim-Soivio, N. & Kupiainen, S. A., Oct 2019, (Accepted/In press) Bloomsbury Education and Childhood Studies . London: Bloomsbury Publishing, 5 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Simulations as tools for teaching historical agency: A case study in Finland

Rantala, J., 2019, More Like Life Itself: Simulations as Powerful and Purposeful Social Studies. Wright-Maley, C. (ed.). Charlotte, NC: Information Age Publishing Inc., p. 187-204 18 p. (Teaching and learning social studies).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Suomalaisten ja ruotsalaisten lukiolaisten historian tekstitaidot vertailussa

van den Berg, M. & Ouakrim-Soivio, N., 31 Jan 2019, Tutkimuksesta luokkahuoneisiin. Rautiainen, M. & Tarnanen, M. (eds.). Jyväskylä: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, p. 201-223 23 p. (Ainedidaktisia tutkimuksia : Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja; no. 15).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access

Suomesta on tullut historiaton

Salminen, J., 1 Mar 2019, Hengenpimeyttä vastaan: Puheenvuoroja sivistyksestä. Blåfield, V. (ed.). Keuruu: Edita, p. 83-86 4 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterGeneral public

Tietokirjoja lukemaan! Tietokirjallisuus lukutaidon kehittäjänä Lukuklaani-hankkeessa

Satokangas, H., Grünthal, S., Routarinne, S. & Tainio, L., May 2019, Tutkimuskohteena tietokirja: Pirjo Hiidenmaan juhlakirja. Ruuska, H. & Löytönen, M. (eds.). Helsinki: Helsingin yliopiston suomalais-ugrilainen ja pohjoismainen osasto, p. 169-186 18 p. (Kieli; no. 19).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Open Access

Why Does Changing the Orientation of History Teaching Take So Long? A Case Study in Finland

Rantala, J. T. & Ouakrim-Soivio, N., Nov 2019, (Accepted/In press) The Palgrave Handbook of History and Social Studies. Berg, C. & Christou, T. (eds.). Palgrave Macmillan

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Yhdessä oppimista ja arvopohdintaa opettajankolutuksessa

Translated title of the contribution: Learning together and value reflection in teacher education Wolff, L-A., Savijärvi, M., Wallinheimo, K., Schaffar, B., Slotte, A., Mikander, P. & Kaihovirta, H., Dec 2019, Arvot ja arviointi. Kallio, M., Krzywacki, H. & Poulter, S. (eds.). Helsinki: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, p. 116-143 28 p. (Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja, Ainedidaktisia tutkimuksia; no. 16).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access

“My Treasure Box”: Pedagogical documentation, digital portfolios and children’s agency in Finnish early years education

Kumpulainen, K. & Ouakrim-Soivio, N., 2019, Participatory Research with Young Children. Eckhoff, A. (ed.). Cham: Springer, p. 105-123 19 p. (Educating the Young Child: Advances in Theory and Research, Implications for Practice; vol. 17).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2018

Climate Change Education: A New Approach for a World of Wicked Problems

Lehtonen, A., Salonen, A. O. & Cantell, H., 18 Sep 2018, Sustainability, Human Well-Being, and the Future of Education. Cook, J. W. (ed.). Cham: Springer International Publishing , p. 339-374 36 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access
File

Digitaaliset portfoliot oppimisen kuvastajina - Digitaalinen portfolio varhaiskasvatuksen toiminnan arvioinnissa

Kumpulainen, P. K. & Ouakrim-Soivio, N., 2018, Diggaa mun digimatkaa - Digga min digiresa : digitaaliset portfoliot varhaiskasvatuksen pedagogisen toimintakulttuurin kehittämisessä. Kirkkonummi: Kirkkonummen kunta, p. 50-54 5 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Open Access

Eksynyt impi, Kristuksen morsian

Grünthal, S., 2018, Ihmissydän: Henkilöitä ja kohtaloita A. Kiven maailmoissa. Holopainen, R., Katajamäki, S. & Kokko, O. (eds.). Helsinki: ntamo, (Aleksis Kiven Seuran albumi; no. 6).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Global education for global understanding: the case of Finland

Tani, S., Houtsonen, O. & Särkelä, E., 2018, Geography education for global understanding. Demirci, A., de Miguel González, R. & Bednarz, S. W. (eds.). Cham: Springer , p. 155-163 9 p. (International perspectives on geographical education).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access
File

International student teachers as intercultural experts?

Hahl, K. & Niemi, P-M., 2018, (Accepted/In press) Critical Intercultural Competences and Teacher Education. . Dervin, F., Moloney, R. & Simpson, A. (eds.). Routledge

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access
File

Kosketuksen lukutaitoa: Konventionaalistuneet kosketukset oppilaiden välisessä vuorovaikutuksessa

Karvonen, U., Heinonen, P. & Tainio, L., 2 Nov 2018, Uusia lukutaitoja rakentamassa = Building new literacies: AFinLAn vuosikirja 2018. Lehti, L., Peltonen, P., Routarinne, S., Vaakanainen, V. & Virsu, V. (eds.). Jyväskylä: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA ry, p. 159-183 25 p. (AFinLA:n vuosikirja : Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen (AFinLA) julkaisuja; vol. 2018, no. 76).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access
File

Koulussa vai koulun ulkopuolella? Nuorten kokemukset yhteiskunnallisen vaikuttamisen oppimisesta

Tenojoki, A-M., Rantala, J. & Löfström, J., 20 Mar 2018, Opin polut ja pientareet: Nuorisobarometri 2017. Pekkarinen, E. & Myllyniemi, S. (eds.). Helsinki: Nuorisotutkimusseura, p. 133-148 16 p. (Julkaisuja)(Valtion nuorisoneuvoston julkaisuja).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access
File

Muslim Religious Education and Muslim Teacher Education: An Approach from Finland

Kallioniemi, A., 2018, Religious Education: Between Radicalism and Tolerance. Aslan, E. & Rausch, M. (eds.). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden, p. 83-92 10 p. (Wiener Beiträge zur Islamforschung).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Portfolio arviointimenetelmänä

Manner-Kivipuro, J., Miettinen, E. & Wallinheimo, K., 2018, Kielenopimisen kehittyvät arviointi- ja palautekäytänteet = Developing feedback and assessment practices in language learning. Jokinen, J., Karjalainen, S. & Mäkäläinen, H. (eds.). Helsinki: Helsingin yliopiston kielikeskus, p. 29-45 17 p. (Helsingin yliopiston kielikeskuksen julkaisusarja / Language Centre publications; no. 7).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access

Pupils' Perceptions of Worldview Diversity and Religious Education in the Finnish Comprehensive School [repr.]

Kavonius, M., Kuusisto, A. & Kallioniemi, A., 2018, Education about Religions and Worldviews: Promoting Intercultural and Interreligious Understanding in Secular Societies. Halahoff, A., Arweck, E. & Boisvert, D. L. (eds.). London: Routledge

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Sankareita ja hirviöopettajia - sukupuoli luokanopettakoulutuksen kokemuskertomuksissa

Karvonen, U., Pietilä, P. & Tainio, L., Nov 2018, Eriarvoistuva maailma - tasa-arvoistava koulu. Rinne, R., Haltia, N., Lempinen, S. & Kaunisto, T. (eds.). Helsinki: Suomen kasvatustieteellinen seura, p. 367-388 22 p. (Kasvatusalan tutkimuksia; no. 78).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Sustainable Wellbeing Society—A Challenge for a Public Sector Institution

Salminen, J., 18 Sep 2018, Sustainability, Human Well-Being, and the Future of Education. Cook, J. W. (ed.). Cham: Springer International Publishing , p. 91-119 29 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access
File

Suullisen kielitaidon arviointia - opiskelija vertaisensa arvioijana

Translated title of the contribution: Assessing oral language skills - students as peer reviewersMäkäläinen, H. K. & Lahti, L. A. E., Jan 2018, Kielenoppimisen kehittyvät arviointi- ja palautekäytänteet - Developing feedback and assessment practices in language learning. Jokinen, J., Karjalainen, S. & Mäkäläinen, H. (eds.). Helsinki: Helsingin yliopiston kielikeskus, p. 63-88 26 p. (Helsingin yliopiston kielikeskuksen julkaisusarja; vol. 7).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Swangah's "Frá bygd til bý" - a Faroese bricolage of hip hop, national romantic poetry and ballads: Ballads - New approaches

Cvetanovic, D., Grünthal, S. & Huhtamäki, M., 13 Mar 2018, Ballads – New Approaches : Kvaedi - Nýggj sjónarmid. Marnersdóttir, M., Andreassen, E., Dahl, S. A., Jacobsen, T. & Isholm, E. (eds.). Tórshavn, Faroe Islands: Fróðskapur, Faroe University Press, p. 78-98 21 p. (Annales Societatis Scientiarum Faeroensis ; no. Supplementum 69).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Tärkeintä on koettu osallisuus. Se syntyy, kun oma tarina rakentaa koulun yhteistä kertomusta

Löfström, J., Malama, M., Mattila, P., Sinisalo, L-M., Elo, S. & Kivinen, K., 2018, Kohti parempaa demokratiaa: Euroopan neuvoston demokratiakulttuurin kompetenssit kasvatuksessa ja opetuksessa. Rautiainen, M. (ed.). Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, p. 55-61 7 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Open Access

Theoretical and methodological perspectives to studying religious and cultural diversity in Finnish, Swedish and Estonian comprehensive school

Kuusisto, A., Straarup, J., Schihalejev, O., Kallioniemi, A. & Vikdahl, L., 2018, New international studies on religions and dialogue in education. Ubani, M. (ed.). Münster: Waxmann, p. 31-45 15 p. (Research on Religious and Spiritual Education; no. 12).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

The Role of Teachers in the Finnish Educational System: High Professional Autonomy and Responsibility

Niemi, H., Lavonen, J., Kallioniemi, A. & Toom, A., 2018, The Teacher's Role in the Changing Globalizing World: Resources and Challenges Related to the Professional Work of Teaching. Niemi, H., Toom, A., Kallioniemi, A. & Lavonen, J. (eds.). Leiden: Brill Sense, p. 47-61 15 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access
File

The Teaching Profession Amid Changes in the Educational Ecosystems

Niemi, H., Toom, A., Kallioniemi, A. & Lavonen, J., 2018, The Teacher's Role in the Changing Globalizing World: Resources and Challenges Related to the Professional Work of Teaching. Niemi, H., Toom, A., Kallioniemi, A. & Lavonen, J. (eds.). Leiden: Brill Sense, p. 141-149 9 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access
File

Toimintaa lukemisen ja kirjoittamisen rajapinnalla: Neljäsluokkalaisten luetun ymmärtämisen tehtävä ympäristöopin tunnilla

Juvonen, R. & Routarinne, S., 2018, Uusia lukutaitoja rakentamassa = Building new literacies: AFinLAn vuosikirja 2018. Lehti, L., Peltonen, P., Routarinne, S., Vaakanainen, V. & Virsu, V. (eds.). Jyväskylä: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA ry, p. 134-158 25 p. (AFinLA:n vuosikirja : Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen (AFinLA) julkaisuja; vol. 2018, no. 76).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access
File

Tutkimuseettisiä näkökulmia sensitiivisten uskontoihin, katsomuksiin ja arvoihin liittyvien kysymysten tarkasteluun lapsuuden ja nuoruuden tutkimuksessa

Kuusisto, S. A. E. & Kallioniemi, A. J. V., Jan 2018, (Submitted) Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka II [toim. Niina Rutanen & Kaisa Vehkalahti] .

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2017

Arvosanan ansaitsemme - asteikolla tai ilman?

Translated title of the contribution: Making the grade - with or without a scale?Hilden, R., Rautopuro, J. & Huhta, A., 31 Mar 2017, Kriteerit puntarissa. Britschgi, V. & Rautopuro, J. (eds.). Turku: FERA Suomen kasvatustieteellinen seura, p. 63-80 18 p. (Kasvatusalan tutkimuksia; no. 74).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Book trailers in literature education: technology and interaction skills in support of multiliteracy

Grünthal, S. & Pentikäinen, J., 2017, Changing Subjects, Changing Pedagogies: Diversities in School and Education. Pyyry, N., Tainio, L., Juuti, K., Vasquez, R. & Paananen, M. (eds.). Helsinki: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, p. 210-226 17 p. (Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja: Ainedidaktisia tutkimuksia; no. 13).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access

Eettisen ja kriittisen ajattelun taitojen arviointi katsomusaineissa ja teemaopinnoissa

Salmenkivi, E., Elo, S. & Iivonen, P., 2017, Arviointia toteuttamassa: Näkökulmia monipuoliseen opimisen arviointiin. Kauppinen, E. & Vitikka, E. (eds.). Helsinki: Opetushallitus, p. 82-99 18 p. (Oppaat ja käsikirjat; no. 2017:4).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional