Publications

Filter
Chapter
2020

Case: Ryhmän yhteinen tiedonluomisprosessi

Riikonen, S. & Hakkarainen, K., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (eds.). Jyväskylä: PS-kustannus, p. 141-146 6 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Case: Opettajat innovoivat

Sormunen, K., Seitamaa-Hakkarainen, P., Riikonen, S. & Härkki, T., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (eds.). Jyväskylä: PS-kustannus, p. 121-128 8 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Case: Design & ProtoLab - kouluviihtyvyyttä muotoiluajattelua hyödyntäen

Bosch, N. & Matinlauri, M., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (eds.). Jyväskylä: PS-kustannus, p. 109-120 12 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Case: Tiimiopettajuus keksintöprojektien tukena inkluusioluokassa

Partanen, K. & Sormunen, K., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (eds.). Jyväskylä: PS-kustannus, p. 287-295 9 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Case: Arjen haaste alakoulussa

Seitamaa-Hakkarainen, P. & Sormunen, K., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (eds.). Jyväskylä: PS-kustannus, p. 57-64 8 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Case: Digitaalinen portfolio tiedonrakentelun ja vuorovaikutuksen välineenä

Seitamaa-Hakkarainen, P. & Saarinen, A., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (eds.). Jyväskylä: PS-kustannus, p. 192-204 13 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Case: Tiimiopettajuuden kehittyminen kolmen lukuvuoden aikana

Seitamaa-Hakkarainen, P., Kangas, K., Riikonen, S. & Korhonen, T., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (eds.). Jyväskylä: PS-kustannus, p. 296-303 8 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Case: We Design & Make - ihmiskeskeinen suunnittelu yläkoulussa

Bosch, N., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (eds.). Jyväskylä: PS-kustannus, p. 65-73 9 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Case: Hahmomalli idean kehittelyn ja yhteisöllisen työskentelyn tukena

Mehto, V., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (eds.). Jyväskylä: PS-kustannus, p. 147-153 7 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Case: Tulevaisuuden kaupunki

Kangas, K. & Hukkanen, M., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (eds.). Jyväskylä: PS-kustannus, p. 187-191 5 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Case: Tutor-oppilastoiminta tukee uutta osaamista

Riikonen, S., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (eds.). Jyväskylä: PS-kustannus, p. 304-313 10 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Case: Ekaluokkalaisen kaksi maailmaa – tai sittenkin yksi

Kangas, K., Vaahtokari, A. & Sormunen, K., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (eds.). Jyväskylä: PS-kustannus, p. 48-56 9 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Case: Rakenteet ja rutiinit yhteissäätelytaitojen oppimisen tukena

Sormunen, K., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (eds.). Jyväskylä: PS-kustannus, p. 154-160 7 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Ideointimenetelmät luovan ongelmanratkaisun tukena

Lavonen, J. & Korhonen, T., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (eds.). Jyväskylä: PS-kustannus, p. 89-108 20 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Innovaatiokasvatus ja keksimisen pedagogiikka 2000-luvun taitojen oppimisen tukena

Korhonen, T., Kangas, K., Hakkarainen, K., Lavonen, J. & Sormunen, K., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (eds.). Jyväskylä: PS-kustannus, p. 14-22 9 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Keksintömessut osana projektien arviointia

Korhonen, T., Mehto, V. & Sormunen, K., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (eds.). Jyväskylä: PS-kustannus, p. 260-267 8 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Keksintöprojektien jäsentäminen ja suunnittelun lähtökohdat

Sormunen, K., Seitamaa-Hakkarainen, P., Kangas, K. & Korhonen, T., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (eds.). Jyväskylä: PS-kustannus, p. 26-47 22 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Koulut keksivinä yhteisöinä

Korhonen, T. & Kangas, K., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (eds.). Jyväskylä: PS-kustannus, p. 354-363 10 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Learning Computational Thinking in Phenomenon-based Co-creation Projects – Perspectives from Finland

Silander, P., Riikonen, S., Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., 2020, (Accepted/In press) In S.C. Kong & H. Abelson (Eds.), Computational Thinking Education in K-12: Artificial Intelligence Literacy and Physical Computing.. MIT Press

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Luovuus ja luova ongelmanratkaisu

Lavonen, J., Korhonen, T. & Bosch, N., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (eds.). Jyväskylä: PS-kustannus, p. 76-88 13 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Monipuolinen arviointi tukee keksintöprojektien tavoitteiden saavuttamista

Lavonen, J., Korhonen, T. & Saarinen, A., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (eds.). Jyväskylä: PS-kustannus, p. 218-245 28 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Spänningsmönster i finlädsk lärarutbildning – rekrytering, reform, relevans

Hansén, S-E., Lavonen, J., Sjöberg, J., Aspfors, J. & Wikman, T., 2020, Lærerutdanning i nordiske land . Elstad, E. (ed.). Oslo: Universitetsforlaget, p. 69-89 21 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Teknologia oppimisen kohteena ja luovan toiminnan mahdollistajana

Korhonen, T., Kangas, K., Riikonen, S. & Packalén, M., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (eds.). Jyväskylä: PS-kustannus, p. 164-186 23 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Tiimiopettajuus keksintöprojekteissa

Härkki, T., Korhonen, T. & Karme, S., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (eds.). Jyväskylä: PS-kustannus, p. 270-286 17 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Tulevaisuuden osaajat tässä ja nyt!

Pietiläinen, T. & Korhonen, T., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (eds.). Jyväskylä: PS-kustannus, p. 205-214 10 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Unstitching the Fabric of Informal Learning: Researching Collective Quiltmaking.

Warner, L., Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., 2020, (Accepted/In press) In Deborah L. Mulligan & Patrick Alan Danaher (eds) Researching within the Educational Margins. Palgrave studies in education research methods . Palgrave Macmillan

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Uutta luova oppiminen ja sen ohjaaminen

Hakkarainen, K. & Seitamaa-Hakkarainen, P., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (eds.). Jyväskylä: PS-kustannus, p. 332-353 22 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Yhdessä oppiminen ja sen tukeminen

Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (eds.). Jyväskylä: PS-kustannus, p. 132-140 9 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2019

Change in First Graders’ Science-Related Competence Beliefs During Digitally Intensive Science Workshops

Loukomies, A., Juuti, K., Lavonen, J. & Salmela-Aro, K., 2019, Bridging Research and Practice in Science Education: Selected Papers from the ESERA 2017 Conference. McLoughlin, E., Finlayson, O. E., Erduran, S. & Childs, P. E. (eds.). Cham: Springer, p. 285-299 14 p. (Contributions from Science Education Research; no. 6).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access
File

Didaktinen kolmio luonnontieteen opetuksen tutkimuksen arvioinnissa

Kaasinen, A., Lampiselkä, J., Kinnunen, P. & Malmi, L., 30 Dec 2019, Arvot ja arviointi. Kallio, M., Krzywacki, H. & Poulter, S. (eds.). Helsinki: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, p. 11-27 17 p. (Suomen ainedidaktisen seuran julkaisuja, Ainedidaktisia tutkimuksia; no. 16).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access
File

Fresh Perspectives on Motivation, Engagement, and Identity: An Introduction

Hannula, M. S., Leder, G., Morselli, F., Vollstedt, M. & Zhang, Q., 2019, Affect and Mathematics Education: Fresh Perspectives on Motivation, Engagement, and Identity. Hannula, M. S., Leder, G. C., Morselli, F., Vollstedt, M. & Zhang, Q. (eds.). Cham: Springer, p. 3-14 12 p. (ICMR-13 Monographs).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access
File

Fresh Perspectives on Motivation, Engagement, and Identity: A Conclusion

Hannula, M. S., Leder, G., Morselli, F., Vollstedt, M. & Zhang, Q., 2019, Affect and Mathematics Education: Fresh Perspectives on Motivation, Engagement, and Identity. Hannula, M. S., Leder, G. C., Morselli, F., Vollstedt, M. & Zhang, Q. (eds.). Cham: Springer, p. 431-437 7 p. (ICME-13 Monographs).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access
File

Huvihariduspedagoogika teadusringi juhendaja töös

Kesler, M., 2019, Kvaliteetsem teadushuviharidus. Saart, K. (ed.). Tartu: SA Eesti Teadusagentuur, p. 3-11 8 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Open Access

Johdanto

Portaankorva-Koivisto, P. M., Feb 2019, Kuka meitä opettaa?: Esseitä tietotekniikan opetuksesta. Portaankorva-Koivisto, P., Heinonen, M. & Mäkelä, E. (eds.). Helsinki: Helsingin yliopisto, p. 1-9 9 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Open Access

Koulu keksivänä yhteisönä

Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., 26 Jan 2019, Sähköistyvä koulu: Oppiminen ja oppimateriaalit muuttuvassa tietoympäristössä. Tossavainen, T. & Löytönen, M. (eds.). Helsinki: Suomen tietokirjailijat, p. 79-97 19 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Open Access

Maailmanperintö osana oppimista Rauman normaalikoulun neljännellä luokalla.

Metsärinne, M., Niinistö, E-M., Korhonen, R., Puolamäki, L., Heino, T., Kallio, M. & Rosvall, M., 2019, Maailmanperintö ja kulttuurikasvatus = World Heritage and Cultural Education. Metsärinne, M., Heino, T., Korhonen, R. & Esko, M. (eds.). Rauma: Rauman Normaalikoulu Teacher Training School, p. 188-207 20 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Opettajan tuki oppijan metakognitiivisen tietoisuuden kehittymiselle

Kallio, M., Virta, K., Kallio, H., Lampi, L., Tamm, M., Ahtiainen, R. & Hotulainen, R., 2019, Perusopetus, tasa-arvo ja oppimaan oppiminen: Valtakunnallinen arviointitutkimus peruskoulun päättövaiheesta. Hautamäki, J., Rämä, I. & Vainikainen, M-P. (eds.). Helsinki: Helsingin yliopisto, p. 207-233 27 p. (Helsinki Studies in Education; no. 52).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access
File

Opi opex — vertaisuutta valmistumisen kynnyksellä

Jyrhämä, R., Syrjäläinen, E., Ropponen, M. & Keskinen, L., 3 Oct 2019, VERME2 testaa: Kokemuksia vertaisryhmämentoroinnin soveltamisesta. Pennanen, M., Markkanen, I. & Heikkinen, H. L. T. (eds.). Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, p. 18–20 3 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Open Access

Oppilaiden asenne kulttuurikasvatukseen

Metsärinne, M., Kallio, M. & Virta, K., 2019, Maailmanperintö ja kulttuurikasvatus = World Heritage and Cultural Education. Metsärinne, M., Heino, T., Korhonen, R. & Esko, M. (eds.). Rauma: Rauman Normaalikoulu Teacher Training School, p. 84-91 8 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Oppilaiden ja opettajaopiskelijoiden kokemuksia matematiikan ja kuvataiteen oppimiskokonaisuuksista

Portaankorva-Koivisto, P. & Havinga, M., Jan 2019, Tutkimuksesta luokkahuoneisiin. Rautiainen, M. & Tarnanen, M. (eds.). Jyväskylä: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, p. 99-118 20 p. (Ainedidaktisia tutkimuksia : Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja ; no. 15).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access

Perceived Social Support Network and Achievement: Mediation by Motivational Beliefs and Moderation by Gender

Bofah, E. A. & Hannula, M. S., 2019, Affect and Mathematics Education: Fresh Perspectives on Motivation, Engagement, and Identity. Hannula, M. S., Leder, G. C., Morselli, F., Vollstedt, M. & Zhang, Q. (eds.). Cham: Springer, p. 107-136 30 p. (ICME-13 Monographs).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access
File

The changing everyday life of families and young people

Nordlund, A. H., Sekki, S. M. P., Korvela, P. K. & Silvonen, J. O., 2019, Human-Centered Digitalization and Services. Toivonen, M. & Saari, E. (eds.). Singapore: SPRINGER-VERLAG SINGAPORE PTE LTD, p. 79-100 22 p. (Translational Systems Sciences; vol. 19).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

TUTTU Maa

Aivelo, T., 14 Dec 2019, TUTTU-hanke. TUTkimuksellinen ja Toiminnallinen Ulkonaoppiminen. Sara, L. & Helena, Å. (eds.). Helsingin yliopisto, Bio- ja ympäristötieteellinen tiedekunta

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Open Access
File

TUTTU - Talvi

Kaasinen, A. & Kervinen, A., 2019, (Accepted/In press) TUTkimuksellinen ja Toiminnallinen Ulkonaoppiminen.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

2015

Performing gender and agency in Home economics textbook images: Performing gender and agency in Home economics textbook images

Anttila, S., Leskinen, J., Posti-Ahokas, H. & Janhonen-Abruquah, H., 2015, Diversities and Interculturality in Textbooks: Finland as an Example. Hahl, K., Niemi, P-M., Johnson Longford, R. & Derwin, F. (eds.). Cambridge Scholars Publishing, p. 61-84

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review