Photo of Elina Lahelma

Elina Lahelma

Docent (sociology of education)

1971 …2020

Research output per year

If you made any changes in Pure these will be visible here soon.

Publications

Filter
Chapter
2017

Feministinen kasvatusalan tutkimus: marginaalista osallisuuden vahvistajaksi

Ylätapio-Mäntylä, O., Vaattovaara, V., Jauhiainen, A. & Lahelma, E., 2017, Toiveet ja todellisuus: Kasvatus osallisuutta ja oppimista rakentamassa. Toom, A., Rautiainen, M. & Tähtinen, J. (eds.). Turku: Finnish Educational Research Association, p. 143-165 23 p. (Kasvatusalan tutkimuksia; no. 75).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

File

Skola och kön

Lahelma, E. & Öhrn, E., 2017, Allmändidaktik: Vetenksap för lärare. Hansén, S-E. & Forsman, L. (eds.). 2. upplagan ed. Lund: Studentlitteratur, p. 111-126 16 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2016

Troubling discourses of gender and education: [originally published in a special issue of Educational Research, vol.56 (2013), issue 2]

Lahelma, E., 2016, Gender and Educational Achievement. Hadjar, A. (ed.). London: Routledge - Taylor & Francis Group, 13 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2015

Introduction: [to the Genre 4: Ethnography in Educational Research: Applying Ethnographic Methods in Educational Inquiry]

Beach, D. & Lahelma, E., 2015, International Handbook of Interpretation in Educational Research. Smeyers, P., Bridges, D., Burbules, N. C. & Griffiths, M. (eds.). Dordrecht: Springer Science+Business Media, Vol. Volume 1. p. 679-683 5 p. (Springer International Handbooks of Education).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Problematizing Evaluative Categorisations: Collaborative and Multisited Interpretations of Constructions of Normality in Estonia and Finland

Lappalainen, S., Lahelma, E. & Mietola, R., 2015, International Handbook of Interpretation in Educational Research . Smeyers, P., Bridgges, D., Burbules, N. C. & Griffiths, M. (eds.). Dordrecht: Springer Science+Business Media, Vol. Volume 1. p. 843-864 22 p. (Springer International Handbooks of Education).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Tackling the gender divide

Lahelma, E., 6 Jan 2015, Centre of Educational Research and Practice (CERP). AQA

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

2014

Negotiating sexualities, constructing possibilities: Teachers and diversity

Lehtonen, J., Palmu, T. & Lahelma, E., 2014, Inequalities in the Teaching Profession: A Global Perspective. Moreau, M-P. (ed.). Basingstoke: Palgrave Macmillan, p. 118-135 18 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Teoria vapauttaa

Lahelma, E., Lappalainen, S. & Tolonen, T., 2014, Mutta mikä on tutkimuksen teoreeettinen kysymys?: Leena Kosken juhlakirja. Harinen, P., Käyhkö, M. & Rannikko, A. (eds.). Joensuu: University Press of Eastern Finland, p. 192-206 15 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Unfolding the context and the contents: Critical perspectives on contemporary Nordic schooling

Arnesen, A-L., Lahelma, E., Lundahl, L. & Öhrn, E., 2014, Fair and competitive? Critical perspectives on contemporary Nordic schooling. Arnesen, A-L., Lahelma, E., Lundahl, L. & Öhrn, E. (eds.). London: Tufnell Press, p. 1-19 19 p. (Ethnography and Education).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterGeneral public

2013

Ammatillista koulutusta tutkimaan

Translated title of the contribution: Researching vocational educationLahelma, E., 2013, Ammatillinen koulutus ja yhteiskunnalliset eronteot. Brunila, K., Hakala, K., Lahelma, E. & Teittinen, A. (eds.). Helsinki: Gaudeamus Helsinki University Press, p. 17-27 11 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Avauksia ammatilliseen koulutukseen ja yhteiskunnallisiin erontekoihin

Brunila, K., Hakala, K., Lahelma, E. & Teittinen, A., 2013, Ammatillinen koulutus ja yhteiskunnalliset eronteot. . Brunila, K., Hakala, K., Lahelma, E. & Teittinen, A. (eds.). Helsinki: Gaudeamus Helsinki University Press, p. 9-16 8 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterGeneral public

Perspectiva de género: un desafío para las escuelas y para la formación del profesorado

Lahelma, E., 2013, Aprender de Finlandia: la apuesta por un profesorado investigador. Jakku-Sihvonen, R. & Niemi, H. (eds.). Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Työntekijäkansalaisuus tekeillä ja käsillä

Hakala, K., Brunila, K., Teittinen, A. & Lahelma, E., 2013, Ammatillinen koulutus ja yhteiskunnalliset eronteot. Brunila, K., Hakala, K., Lahelma, E. & Teittinen, A. (eds.). Helsinki: Gaudeamus Helsinki University Press, p. 257-265 9 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2012

Gender equality in Finnish teacher education – with reflections on Nordic and European collaboration

Lahelma, E. & Hynninen, P., 2012, Education for Social Justice , Equity and Diversity: An Honorary Volume for Professor Anne-Lise Arnesen. Strand, T. & Roos, M. (eds.). Berlin: Lit Verlag, p. 109-130 22 p. (Studies on Education; vol. Vol. 1).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2011

Eroja ja siirtymiä jäljittämässä - tutkimuksia peruskoulun jälkeisistä koulutuksista

Hakala, K., Jauhiainen, A., Kurki, T., Lahelma, E., Laiho, A., Lappalainen, S., Mietola, R., Niemi, A-M., Palmu, T. & Lehtonen, J., 2011, Sukupuolinäkökulmia tutkimusperustaiseen opettajankoulutukseen. Lehtonen, J. (ed.). Helsinki: Helsingin yliopisto, käyttäytymistieteiden laitos, p. 129-145 17 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Ohjaus ja verkostot sukupuolen tutkimuksen tukena

Helakorpi, J., Isosomppi, L., Keskitalo-Foley, S., Lahelma, E., Saarinen, J. & Lehtonen, J., 2011, Sukupuolinäkökulmia tutkimusperustaiseen opettajankoulutukseen. Lehtonen, J. (ed.). Helsinki: Helsingin yliopisto, käyttäytymistieteiden laitos, p. 156-163 8 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Perspective de género: un desafio para les escuelas y para la formación del profesorado

Lahelma, E., 2011, Aprender de Finlandia: La apuesta por un profesorado investigador. Jakku-Sihvonen, R. & Niemi, H. (eds.). Madrid: Ministerio de Educacion, Secretariat General Tecnica, Institutio de Formacion del Profesorado, Investigation e Innovacion Educativa, Editorial Kaleida Forma, p. 253-266 14 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Skola och kön

Translated title of the contribution: School and the GenderLahelma, E. & Öhrn, E., 2011, Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Hansén, S-E. & Forsman, L. (eds.). Lund: Studentlitteratur, p. 115-131 17 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Sukupuolen haasteet peruskoulussa sekä luokan- ja aineenopettajien työssä

Lahelma, E., Linnanmäki, K., Palmu, T., Tainio, L., Sunnari, V. & Lehtonen, J., 2011, Sukupuolinäkökulmia tutkimusperustaiseen opettajankoulutukseen. Lehtonen, J. (ed.). Helsinki: Helsingin yliopisto, käyttäytymistieteiden laitos, p. 64-78 15 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Sukupuolitietoisuuden lisääminen opettajankoulutuksessa ja oppilaitoksissa opetushallinnon ja projektien tavoite

Brunila, K., Heikkilä, M., Hynninen, P., Jakku-Sihvonen, R., Lahelma, E., Sunnari, V., Virkkunen, H. & Lehtonen, J., 2011, Sukupuolinäkökulmia tutkimusperustaiseen opettajankoulutukseen. Lehtonen, J. (ed.). Helsinki: Helsingin yliopisto, käyttäytymistieteiden laitos, p. 9-33 24 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Sukupuolitietoisuuden lisääminen opettajankoulutuksessa ja oppilaitoksissa opetushallinnon ja projektien tavoitteena

Brunila, K., Heikkilä, M., Hynninen, P., Jakku-Sihvonen, R., Lahelma, E., Sunnari, V., Virkkunen, H. & Lehtonen, J., 2011, Sukupuolinäkökulmia tutkimusperustaiseen opettajankoulutukseen. Helsinki: Helsingin yliopisto, p. 9-33 25 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

2010

Comparative and Cross-cultural Ethnography

Lahelma, E. & Gordon, T., 2010, Restructuring the Truth of Schooling: Essays on Discursive Practices in Sociology and the Politics of Education : a Festschrift for Hannu Simola. Kauko, J., Rinne, R. & Kynkäänniemi, H. (eds.). Turku: Finnish Educational Research Association, p. 93-107 15 p. (Kasvatusalan tutkimuksia; no. 48).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Found in voice, space and gaze: Cross cultural comparisons and translations

Lahelma, E., Tolonen, T. & Gordon, T., 2010, Collaboration and Duration : A celebration of the research and practice of Janet Holland. Thomson, R. & Edwards, R. (eds.). London : London Southbank University, p. 26-30 5 p. (Working paper / Families & Social Capital Research Group; no. 26).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Kohti työmarkkinakansalaisuutta hoiva-alan ammatillisessa koulutuksessa

Lappalainen, S., Isopahkala-Bouret, U. & Lahelma, E., 2010, Yrittäjyyskasvatus hallintana. Komulainen, K., Keskitalo-Foley, S., Korhonen, M. & Lappalainen, S. (eds.). Tampere: Vastapaino, p. 187-206 20 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2009

Tytöt, pojat ja kysymys koulumenestyksestä

Lahelma, E., 2009, Sukupuoli ja toimijuus koulutuksessa. Ojala, H., Palmu, T. & Saarinen, J. (eds.). Tampere: Vastapaino, p. 136-156 21 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2008

Gender perspective: a challenge for schools and teacher education : [in Japanese]

Lahelma, E., 2008, フィンランドの先生 学力世界. Jakku-Sihvonen, R. & Niemi, H. (eds.). Tokyo: Sakurai Shoten, p. 229-240 12 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2007

Koulumenestys ja valinnat tyttöjen ja poikien mahdollisuuksien avaajina ja rajaajina

Lahelma, E., 2007, CHANCES - opinto-ohjauksen kehittäminen nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Kasurinen, H. & Launikari, M. (eds.). Helsinki: Opetushallitus, p. 152-165 14 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Koulun arkea tutkimassa

Gordon, T., Hynninen, P., Lahelma, E., Metso, T., Palmu, T. & Tolonen, T., 2007, Etnografia metodologiana: lähtökohtana koulutuksen tutkimus. Lappalainen, S., Hynninen, P., Kankkunen, T., Lahelma, E. & Tolonen, T. (eds.). Tampere: Vastapaino, p. 41-64 24 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Naiset ja naistutkimus Suomen kasvatustieteellisessä seurassa: muistelmia ja pohdintoja naistutkijan positiosta

Lahelma, E., 2007, Neljäkymmentä vuotta tiedeseuraa: Suomen kasvatustieteellisen seuran 40-vuotisjuhlakirja. Tähtinen, J. & Havu-Nuutinen, S. (eds.). Helsinki: Suomen kasvatustieteellinen seura, p. 315-322 8 p. (Kasvatusalan tutkimuksia; no. 33).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Taustoja, lähtökohtia ja avauksia kouluetnografiaan

Lahelma, E. & Gordon, T., 2007, Etnografia metodologiana: lähtökohtana koulutuksen tutkimus. Lappalainen, S., Hynninen, P., Kankkunen, T., Lahelma, E. & Tolonen, T. (eds.). Tampere: Vastapaino, p. 17-38 22 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2006

Achieve and endure? Finnish girls at school

Lahelma, E., 2006, Politics of gender: a century of women's suffrage in Finland. Moring, A. (ed.). Helsinki: Otava, p. 85-91, 142-144 10 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Att vara framgångsrik eller uthärda? Finska flickor i skolan

Lahelma, E., 2006, Kön och politik: 100 år av kvinnlig rösträtt i Finland. Moring, A. (ed.). Helsingfors: Otava, p. 86-92, 142-144 10 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Gendered conflicts in secondary school: fun or enactment of power?

Lahelma, E., 2006, Integracionnye processy i problemy Mezdisciplinarnogo vzaimodejstvia v sovrmennoj nauke: materialy mezdunarodnoj naucnoj konferencii (16-17 noabra 2006 g.). Tomsk: Izdatel’sto Tomskogo gosudarstvennogo pedagogičeskogo universiteta, p. 291-311 21 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Gendernyj aspekt v školah i pedagogičeskom obrazovanii: razmyšleniâ iz Finlândii

Lahelma, E., 2006, Integracionnye processy i problemy Meždisciplinarnogo vzaimodejstviâ v sovrmennoj nauke: materialy meždunarodnoj naučnoj konferencii (16-17 noâbrâ 2006 g.). Tomsk: Izdatel’sto Tomskogo gosudarstvennogo pedagogičeskogo universiteta, p. 238-251 14 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Gender perspective: a challenge for schools and teacher education

Lahelma, E., 2006, Research-based teacher education in Finland - reflections by Finnish teacher educators. Turku: Finnish Educational Research Association, p. 203-213 11 p. (Kasvatusalan tutkimuksia; no. 25).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Menestyjiä ja kestäjiä? Suomalaiset tytöt koulussa

Lahelma, E., 2006, Sukupuolen politiikka: naisten äänioikeuden 100 vuotta Suomessa. Moring, A. (ed.). Helsinki: Otava, p. 85-92, 142-143 10 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Naistutkimuksen näkökulmia ET-opintojen sisältöihin ja käytäntöihin

Lahelma, E., 2006, Kaikki virtaa: elämänkatsomustiedon perusta ja tulevaisuus. Elo, P., Hulkki, E. & Kaila, E. (eds.). Helsinki: Opetushallitus, Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry, Suomen humanistiliitto, p. 114-118 5 p. (Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n 2006 vuosikirja).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

School grades and other resources: the "failing boys" discourse revisited

Lahelma, E., 2006, Diversity - a challenge for educators. Talib, M-T. (ed.). Helsinki: Finnish Educational Research Association, p. 109-125 17 p. (Research in educational sciences; no. 27).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2005

Johdattelua kohtaamisiin kasvatuksen, koulutuksen ja tutkimuksen kentillä

Mietola, R., Lahelma, E., Lappalainen, S. & Palmu, T., 2005, Kohtaamisia kasvatuksen ja koulutuksen kentillä: erontekoja ja yhdessä tekemistä. Mietola, R., Lahelma, E., Lappalainen, S. & Palmu, T. (eds.). Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura, p. 9-19 11 p. (Kasvatusalan tutkimuksia; no. 22).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Kaverisuhteiden merkityksiä koulussa

Lahelma, E., 2005, Opetuksen ja ohjauksen tasa-arvoiset käytännöt. Kajaani: Oulun yliopisto, Kajaanin yliopistokeskus, p. 17-21 5 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Nuoret miehet ja koulutus - arvosanojen merkitystä etsimässä

Lahelma, E., 2005, Koulutuksen ja kulttuurin merkitystä etsimässä = Searching for the meaning of education and culture. M'hammed, S. & Koski, L. (eds.). Joensuu: Joensuu University Press, p. 99-108 10 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Yhden sukupuolen opetus

Hynninen, P. & Lahelma, E., 2005, Opetuksen ja ohjauksen tasa-arvoiset käytännöt: sukupuolen huomioiva opas kasvatuksen arkeen. Haataja, M-L. & Leinonen, E. (eds.). Oulu: Oulun yliopisto, Kajaanin yliopistokeskus, p. 22-24 3 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Yhteisöllisyyden rakentamista ja erontekoja: nuoret miehet puhuvat armeijasta

Lahelma, E., 2005, Kohtaamisia kasvatuksen ja koulutuksen kentillä: erontekoja ja yhdessä tekemistä. Mietola, R., Lahelma, E., Lappalainen, S. & Palmu, T. (eds.). Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura, p. 195-210 16 p. (Kasvatusalan tutkimuksia; no. 22).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2004

20 vuotta koulun tasa-arvotyön alkamisesta - entä nyt?

Lahelma, E., 2004, Suunnistuksia: tiede, kasvatus, taide. Taajamo, M. (ed.). Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, p. 57-63

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Flickor, pojkar och skoldebatten : hur konstrueras utbildningspolitiska problem?

Lahelma, E., 2004, Skola - kön - inlärningsresultat. [Helsingfors]: Utbildningsstyrelsen

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Tytöt, pojat ja koulukeskustelu: miten koulutuspoliittiset ongelmat rakentuvat?

Lahelma, E., 2004, Koulu - sukupuoli - oppimistulokset. Vitikka, E. (ed.). Helsinki: Opetushallitus, p. 54-67 (Monisteita; no. 8).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Vertaileva ja poikkikulttuurinen tutkimus

Gordon, T. & Lahelma, E., 2004, Vertailevan tutkimuksen ulottuvuuksia. A. R. . A. I. . . (ed.). Vantaa: WSOY, p. 95-108

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Ystäviä vai vihollisia? tulkintoja tyttöjen vuorovaikutussuhteista koulussa

Gordon, T., Lahelma, E. & Holland, J., 2004, Feministinen tietäminen. Tampere: Vastapaino, p. 169-190

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2003

Citizens in the text? international presentations of citizenship in textbooks

Aapola, S., Gordon, T. & Lahelma, E., 2003, The international handbook on the sociology of education. T. C. A. . A. A. . (ed.). Lanham: Rowman & Littlefield Publishers , p. 381-397

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Erot ja erilaisuus koulussa

Gordon, T. & Lahelma, E., 2003, Koulun arkea tutkimassa : yläasteen erot ja erilaisuudet. Helsinki: Yliopistopaino, p. 74-77 (Helsingin kaupungin opetusviraston julkaisusarja. A; no. 1).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific