1982 …2018

Research output per year

If you made any changes in Pure these will be visible here soon.

Publications

2017

Dynamics in Education Politics: Understanding and explaining the Finnish case

Simola, H., Kauko, J., Varjo, J., Kalalahti, M. & Sahlström, F., 8 Mar 2017, London: Routledge. 158 p.

Research output: Book/ReportBook

Open Access
File

Dynamics in Education Politics and the Finnish PISA Miracle

Simola, H., Kauko, J., Varjo, J., Kalalahti, M. & Sahlström, F., May 2017, Oxford Research Encyclopedias: Education. Noblit, G. W. (ed.). Oxford: Oxford University Press

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access
File
2016

Arvioida ja hallita: Perään katsomisesta informaatio-ohjaukseen suomalaisessa koulupolitiikassa

Varjo, J., Rinne, R. & Simola, H., 10 Mar 2016, Helsinki: Suomen kasvatustieteellinen seura. 327 p. (Kasvatusalan tutkimuksia; no. 70)

Research output: Book/ReportBook

2015

Contrasting Dynamics in Education Politics of Extremes: Conclusions

Seppänen, P., Carrasco, A., Kalalahti, M., Rinne, R., Simola, H. & Raczynski, D., 2015, Contrasting Dynamics in Education Politics of Extremes: School choice in Chile and Finland. Seppänen, P., Carrasco, A., Kalalahti, M., Rinne, R. & Simola, H. (eds.). Rotterdam: Sense publishers, p. 267-288 12 p. (Comparative and International Education: A Diversity of Voices).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Hyvin toimivan lähikoulun salaisuus

Simola, H., Bernelius, V., Vartiainen, H., Paakkari, A., Norola, M., Juvonen, S. & Soisalo, L., 2015, Työkaluja metropolialueen kehittämiseen: kaupunkitutkimus ja metropolipolitiikka -ohjelma 2010–2015. Kulonpalo, J. (ed.). Täyd. 2. p. ed. Helsinki: Helsingin kaupunki, p. 115-123 9 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Koulutusihmeen paradoksit: Esseitä suomalaisesta koulutuspolitiikasta

Simola, H., 2015, Tampere: Vastapaino. 350 p.

Research output: Book/ReportBookScientificpeer-review

Oppilasvalikoinnin paluu?

Simola, H., Seppänen, P., Kosunen, S. & Vartiainen, H., 2015, Lohkoutuva peruskoulu: Perheiden kouluvalinnat, yhteiskuntaluokat ja koulutuspolitiikka. Seppänen, P., Kalalahti, M., Rinne, R. & Simola, H. (eds.). Helsinki: Suomen kasvatustieteellinen seura, p. 87-121 35 p. (Kasvatusalan tutkimuksia; no. 68).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Suomalainen lohkoutuva peruskoulu vanhempien näkemänä

Seppänen, P., Kalalahti, M., Rinne, R. & Simola, H., 16 Sep 2015, Lohkoutuva peruskoulu: Perheiden kouluvalinnat, yhteiskuntaluokat ja koulutuspolitiikka. Seppänen, P., Kalalahti, M., Rinne, R. & Simola, H. (eds.). Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura, p. 511-529 19 p. (Kasvatusalan tutkimuksia ; no. 68).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

The Finnish Education Mystery: Historical and sociological essays on schooling in Finland

Simola, H. (ed.), 2015, London; New York: Routledge. 288 p.

Research output: Book/ReportAnthology or special issueScientificpeer-review

The Historical Dynamics in Chilean and Finnish Basic Education Politics

Kauko, J., Corvalán, J., Simola, H. & Carrasco, A., 2015, Contrasting Dynamics in Education Politics of Extremes: School Choice in Chile and Finland. Seppänen, P., Carrasco, A., Kalalahti, M., Rinne, R. & Simola, H. (eds.). Rotterdam: Sense publishers, p. 29-52 24 p. 2. (Comparative and International Education: A Diversity of Voices; vol. 37).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access

Vasten valtavirtaa

Simola, H., Varjo, J. & Rinne, R., 16 Sep 2015, Hannu Simola: Koulutusihmeen paradoksit : Esseitä suomalaisesta koulutuspolitiikasta. Tampere: Vastapaino

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

2014

Against the flow: path dependence, convergence and contingency in understanding the Finnish QAE model

Simola, H., Varjo, J. & Rinne, R., 8 Dec 2014, The Finnish Education Mystery: Historical and sociological essays on schooling in Finland. Simola, H. (ed.). London: Routledge, p. 224-251 28 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Quality Assurance and Evaluation in Finnish compulsory schooling: a national model or just unintended effects of radical decentralization?

Simola, H., Rinne, R., Varjo, J., Kauko, J. & Pitkänen, H., 8 Dec 2014, The Finnish Education Mystery: Historical and sociological essays on schooling in Finland. Simola, H. (ed.). London: Routledge, p. 48-66 19 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

2013

Finland’s PISA Results: An Analysis of Dynamics in Education Politics

Varjo, J., Simola, H. & Rinne, R., 2013, PISA, Power, and Policy: The Emergence of Global Education Governance. Meyer, H-D. & Benavot, A. (eds.). Oxford: Symposium Books, p. 51-76 26 p. (Oxford Studies in Comparative Education).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

The paradox of the education race: how to win the ranking game by sailing to headwind

Simola, H., Rinne, R., Varjo, J. & Kauko, J., 16 Jan 2013, In : Journal of Education Policy. 28, 5, p. 612–633 22 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

2012

Hallinnosta hallintaan: Koulutuksen hallinnon muutos 1960-luvulta 2000-luvulle

Jalava, M., Simola, H. & Varjo, J., 2012, Tiedon ja osaamisen Suomi: Kasvatus ja koulutus 1960-luvulta 2000-luvulle. Kettunen, P. & Simola, H. (eds.). Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, p. 70-101 34 p. (Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia. Tiede; no. 1266:3)(Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historia; no. 3).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Johdanto

Kettunen, P. & Simola, H., 2012, Tiedon ja osaamisen Suomi: Kasvatus ja koulutus Suomessa 1960-luvulta 2000-luvulle. Kettunen, P. & Simola, H. (eds.). Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, p. 13-21 9 p. (Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia, Tiede; no. 1266:3)(Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historia; no. 3).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Koulutuspolitiikan dynamiikat vertailussa

Translated title of the contribution: Dynamics of comparative educational reserach - theoretical programmeKauko, J., Varjo, J., Kalalahti, M., Sahlström, F. & Simola, H., 2012, In : Kasvatus. 43, 5, p. 488-501 14 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

"Pisan ihme" - suomalaisen peruskoulun menestystarina

Simola, H., 2012, Tiedon ja osaamisen Suomi: Kasvatus ja koulutus 1960-luvulta 2000-luvulle. Kettunen, P. & Simola, H. (eds.). Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, p. 435-440 6 p. (Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia. Tiede; no. 1266:3)(Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historia; no. 3).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Tasa-arvon ihanteesta erinomaisuuden eetokseen: Koulutuspolitiikka hyvinvointivaltiosta kilpailuvaltioon

Kettunen, P., Jalava, M., Simola, H. & Varjo, J., 2012, Tiedon ja osaamisen Suomi: Kasvatus ja koulutus 1960-luvulta 2000-luvulle. Kettunen, P. & Simola, H. (eds.). Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, p. 25-62 38 p. (Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia, Tiede; no. 1266:3)(Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historia; no. 3).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Tiedon ja osaamisen Suomi: Kasvatus ja koulutus Suomessa 1960-luvulta 2000-luvulle

Translated title of the contribution: History of Education and Schooling in Finland: Part III: Finland of Knowledge of Know-HowKettunen, P. (ed.) & Simola, H. (ed.), 2012, Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. 555 p. (Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia, Tiede; no. 1266:3)(Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historia; no. 3)

Research output: Book/ReportAnthology or special issue

Valta, uusi yliopistopolitiikka ja yliopistotyö Suomessa: Managerialistinen hallintapolitiikka yliopistolaisten kokemana

Rinne, R., Jauhiainen, A., Simola, H., Lehto, R., Jauhiainen, A. & Laiho, A., 2012, Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura. 392 p. (Kasvatusalan tutkimuksia; no. 58)

Research output: Book/ReportBookScientificpeer-review

What Could a Dynamics Perspective Contribute to Comparative Research?

Kauko, J., Simola, H., Varjo, J. & Kalalahti, M., 2012, Koulutuksen yhteiskunnallinen ymmärrys = Social Perspectives on Education. Kivirauma, J., Jauhiainen, A., Seppänen, P. & Kaunisto, T. (eds.). Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura, p. 219-233 15 p. (Kasvatusalan tutkimuksia; no. 59).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Yhteiskuntaluokat ja kouluvalintapolitiikka ylikansalliselta paikalliselle tasolle ulottuvassa tarkastelussa

Translated title of the contribution: Social Classes and School Choice Policy: An Examination from Supernational to Local LevelSilvennoinen, H., Seppänen, P., Simola, H. & Rinne, R., 2012, In : Kasvatus. 43, 5, p. 502-518 17 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

2011

Arvioinnin arvo: Suomalaisen perusopetuksen laadunarviointi rehtoreiden ja opettajien kokemana

Translated title of the contribution: The Value of Evaluation: The principals’ and teachers’ view on QAE in basic schooling in FinlandRinne, R., Simola, H., Mäkinen-Streng, M., Silmäri-Salo, S. & Varjo, J., 2011, Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura. 356 p. (Kasvatusalan tutkimuksia; no. 56)

Research output: Book/ReportBook

Central-local relations of governance

Ozga, J., Simola, H., Varjo, J., Segerholm, C. & Pitkänen, H., 2011, Fabricating Quality in Europe: data and education governance. Ozga, J., Dahler-Larsen, P., Segerholm, C. & Simola, H. (eds.). London: Routledge, p. 107-126 20 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Education Politics and Contingency: Belief, Status and Trust behind the Finnish PISA Miracle

Simola, H. & Rinne, R., 2011, PISA under Examination: Changing Knowledge, Changing Tests, and Changing Schools. Pereyra, M. A., Kotthoff, H-G. & Cowen, R. (eds.). Rotterdam: Sense publishers, p. 225-244 20 p. (Comparative and International Education: A Diversity of Voices; vol. vol. 11).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Fabricating Quality in Education: Data and Governance in Europe

Ozga, J. (ed.), Dahler-Larsen, P. (ed.), Segerholm, C. (ed.) & Simola, H. (ed.), 2011, London: Routledge. 190 p.

Research output: Book/ReportAnthology or special issueScientificpeer-review

Governing by numbers: the rise of data in education

Simola, H., Ozga, J., Segerholm, C., Varjo, J. & Normann Andersen, V., 2011, Fabricating Quality in Education: Data and Governance in Europe. Ozga, J., Dahler-Larsen, P., Segerholm, C. & Simola, H. (eds.). London: Routledge, p. 96-106 11 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Introduction

Ozga, J., Dahler-Larsen, P., Segerholm, C. & Simola, H., 2011, Fabricating Quality in Education: Data and Governance in Europe. Ozga, J., Dahler-Larsen, P., Segerholm, C. & Simola, H. (eds.). London: Routledge, p. 1-8 8 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

National policy brokering and the construction of the European education space in England, Sweden, Finland and Scotland

Grek, S., Lawn, M., Lingard, B., Ozga, J., Rinne, R., Segerholm, C. & Simola, H., 2011, Fabricating Quality in Education: Data and Governance in Europe. Ozga, J., Dahler-Larsen, P., Segerholm, C. & Simola, H. (eds.). London: Routledge, p. 47-65 19 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Perusopetuksen arvioinnin totuudet - mukautumista vai omaperäisyyttä?

Varjo, J., Simola, H., Rinne, R., Pitkänen, H. & Kauko, J., 2011, Koulutuspolitiikan käytännöt kansallisessa ja ylikansallisessa kehyksessä. Rinne, R., Tähtinen, J., Jauhiainen, A. & Broberg, M. (eds.). Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura, p. 275-302 28 p. (Kasvatusalan tutkimuksia; no. 54).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Teachers’ perceptions of quality assurance and evaluation

Gray, J., Croxford, L., Strømbæk Pedersen, C., Rinne, R., Silmäri-Salo, S., Simola, H. & Mäkinen-Streng, M., 2011, Fabricating Quality in Education: Data and Governance in Europe. Ozga, J., Dahler-Larsen, P., Segerholm, C. & Simola, H. (eds.). London: Routledge, p. 127-149 23 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

The governance turn

Ozga, J., Segerholm, C. & Simola, H., 2011, Fabricating Quality in Education: Data and Governance in Europe. Ozga, J., Dahler-Larsen, P., Segerholm, C. & Simola, H. (eds.). London: Routledge, p. 85-95 11 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2010

Kontingenssi ja koulutuspolitiikka: vertailevan tutkimuksen teoreettisia edellytyksiä etsimässä

Translated title of the contribution: Contingency and education policy: in search of theoretical premises for comparative researchSimola, H. & Rinne, R., 2010, In : Kasvatus. 41, 4, p. 316-330 15 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

SPAM, GERM ja akateeminen opettajankoulutus

Simola, H., 2010, Akateeminen luokanopettajakoulutus: 30 vuotta teoriaa, käytäntöä ja maistereita. Kallioniemi, A., Toom, A., Ubani, M. & Linnansaari, H. (eds.). Helsinki: Suomen kasvatustieteellinen seura, p. 77-110 34 p. (Kasvatusalan tutkimuksia; no. 52).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

The Effects of Power Mechanisms in Education: bringing Foucault and Bourdieu together

Hannus, S. & Simola, H., 2010, In : Power and Education. 2, 1, p. 1-17 17 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Vasten valtavirtaa: kontingenssi, polkuriippuvuus ja konvergenssi suomalaisen perusopetuksen laadunarviointimallin kehityskuluissa

Simola, H., Varjo, J. & Rinne, R., 2010, In : Hallinnon tutkimus. 29, 4, p. 318-334 17 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

從淘汰到自我選擇: 芬蘭1860-1990年中小學教學行為探討

Translated title of the contribution: From Exclusion to Self-selection: examination of behaviour in Finnish primary and comprehensive schooling from the 1860s to the 1990sSimola, H., 2010, Educational theory and practice in Finland. Van Doan, T. & Hwang, M. (eds.). Taipei City: The National Institute of Educational Resource and Research (NIOERAR), Taiwan., p. 287-316 30 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

擺脫教育國度或是轉移責任: 建構芬蘭教育的新理性系統

Translated title of the contribution: Abdication of the Education State or Just Shifting Responsibilities? : The appearance of a new system of reason in constructing educational governance and social exclusion/inclusion in FinlandSimola, H., Rinne, R. & Kivirauma, J., 2010, 芬蘭教育理論與實務. Van Doan, T. & Hwang, M. (eds.). Taipei City: The National Institute of Educational Resource and Research (NIOERAR), Taiwan., p. 74-91 18 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

教學藩籬: 芬蘭師資培育的專業化與其教育學知識

Translated title of the contribution: Didactic Closure: Professionalization and Pedagogic Knowledge in Finnish Teacher EducationSimola, H., Kivinen, O. & Rinne, R., 2010, 芬蘭敎育的理論與實務. Van Doan, T. & Hwang, M. (eds.). Taipei City: The National Institute of Educational Resource and Research (NIOERAR), Taiwan., p. 121-148 28 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

教育科學、國家與教師: 芬蘭師資教育之團體規約的形成

Translated title of the contribution: Educational Science, the State and Teachers: Forming the corporate regulation of teacher education in FinlandSimola, H., 2010, 芬蘭教育: 理論與實務. Van Doan, T. & Hwang, M. (eds.). Taipei City: The National Institute of Educational Resource and Research (NIOERAR), Taiwan., p. 149-192 44 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

芬蘭的PISA奇蹟: 對於教學及師資教育的一些歷史暨社會學評論 作

Translated title of the contribution: The Finnish miracle of PISA: historical and sociological remarks on teaching and teacher educationSimola, H., 2010, 芬蘭教育: 理論與實務. Van Doan, T. & Hwang, M. (eds.). Taipei City: The National Institute of Educational Resource and Research (NIOERAR), Taiwan., p. 97-120 24 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2009

National policy brokering and the construction of the European education space in England, Sweden, Finland and Scotland

Grek, S., Lawn, M., Lingard, B., Ozga, J., Rinne, R., Segerholm, C. & Simola, H., 2009, In : Comparative Education. 45, 1, p. 5-21 17 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Trans-national technologies, national techniques and local mechanisms in Finnish university governance: a journey through the layers

Simola, H., 2009, In : Nordisk Pedagogik. 29, 1, p. 6-17 12 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

2008

Kasvatustiede yhteiskuntatieteenä - pohdintoja suomalaisen kasvatustieteen edellytyksistä yhteiskuntakritiikkiin ja -analyysiin

Simola, H., 2008, Kasvatustieteen tila ja tutkimuskäytännöt: paradigmat katosivat, mitä jäljellä?. Siljander, P. & Kivelä, A. (eds.). [Helsinki]: Suomen kasvatustieteellinen seura, p. 393-417 25 p. (Kasvatusalan tutkimuksia; vol. 38).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Researching the political effects of quality assurance and evaluation in education - reflections on some comparative issues in sociology and the politics of education in the audit society

Simola, H. & Rinne, R., 2008, Changing knowledge and education: communities, mobilities and new policies in global societies. Pereyra, M. A. (ed.). Frankfurt am Main: Peter Lang , p. 171-183 13 p. (Comparative studies series).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review