1982 …2018

Research output per year

If you made any changes in Pure these will be visible here soon.

Publications

Filter
Chapter
2017

Dynamics in Education Politics and the Finnish PISA Miracle

Simola, H., Kauko, J., Varjo, J., Kalalahti, M. & Sahlström, F., May 2017, Oxford Research Encyclopedias: Education. Noblit, G. W. (ed.). Oxford: Oxford University Press

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access
File
2015

Contrasting Dynamics in Education Politics of Extremes: Conclusions

Seppänen, P., Carrasco, A., Kalalahti, M., Rinne, R., Simola, H. & Raczynski, D., 2015, Contrasting Dynamics in Education Politics of Extremes: School choice in Chile and Finland. Seppänen, P., Carrasco, A., Kalalahti, M., Rinne, R. & Simola, H. (eds.). Rotterdam: Sense publishers, p. 267-288 12 p. (Comparative and International Education: A Diversity of Voices).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Hyvin toimivan lähikoulun salaisuus

Simola, H., Bernelius, V., Vartiainen, H., Paakkari, A., Norola, M., Juvonen, S. & Soisalo, L., 2015, Työkaluja metropolialueen kehittämiseen: kaupunkitutkimus ja metropolipolitiikka -ohjelma 2010–2015. Kulonpalo, J. (ed.). Täyd. 2. p. ed. Helsinki: Helsingin kaupunki, p. 115-123 9 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Oppilasvalikoinnin paluu?

Simola, H., Seppänen, P., Kosunen, S. & Vartiainen, H., 2015, Lohkoutuva peruskoulu: Perheiden kouluvalinnat, yhteiskuntaluokat ja koulutuspolitiikka. Seppänen, P., Kalalahti, M., Rinne, R. & Simola, H. (eds.). Helsinki: Suomen kasvatustieteellinen seura, p. 87-121 35 p. (Kasvatusalan tutkimuksia; no. 68).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Suomalainen lohkoutuva peruskoulu vanhempien näkemänä

Seppänen, P., Kalalahti, M., Rinne, R. & Simola, H., 16 Sep 2015, Lohkoutuva peruskoulu: Perheiden kouluvalinnat, yhteiskuntaluokat ja koulutuspolitiikka. Seppänen, P., Kalalahti, M., Rinne, R. & Simola, H. (eds.). Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura, p. 511-529 19 p. (Kasvatusalan tutkimuksia ; no. 68).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

The Historical Dynamics in Chilean and Finnish Basic Education Politics

Kauko, J., Corvalán, J., Simola, H. & Carrasco, A., 2015, Contrasting Dynamics in Education Politics of Extremes: School Choice in Chile and Finland. Seppänen, P., Carrasco, A., Kalalahti, M., Rinne, R. & Simola, H. (eds.). Rotterdam: Sense publishers, p. 29-52 24 p. 2. (Comparative and International Education: A Diversity of Voices; vol. 37).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access

Vasten valtavirtaa

Simola, H., Varjo, J. & Rinne, R., 16 Sep 2015, Hannu Simola: Koulutusihmeen paradoksit : Esseitä suomalaisesta koulutuspolitiikasta. Tampere: Vastapaino

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

2014

Against the flow: path dependence, convergence and contingency in understanding the Finnish QAE model

Simola, H., Varjo, J. & Rinne, R., 8 Dec 2014, The Finnish Education Mystery: Historical and sociological essays on schooling in Finland. Simola, H. (ed.). London: Routledge, p. 224-251 28 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Quality Assurance and Evaluation in Finnish compulsory schooling: a national model or just unintended effects of radical decentralization?

Simola, H., Rinne, R., Varjo, J., Kauko, J. & Pitkänen, H., 8 Dec 2014, The Finnish Education Mystery: Historical and sociological essays on schooling in Finland. Simola, H. (ed.). London: Routledge, p. 48-66 19 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

2013

Finland’s PISA Results: An Analysis of Dynamics in Education Politics

Varjo, J., Simola, H. & Rinne, R., 2013, PISA, Power, and Policy: The Emergence of Global Education Governance. Meyer, H-D. & Benavot, A. (eds.). Oxford: Symposium Books, p. 51-76 26 p. (Oxford Studies in Comparative Education).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2012

Hallinnosta hallintaan: Koulutuksen hallinnon muutos 1960-luvulta 2000-luvulle

Jalava, M., Simola, H. & Varjo, J., 2012, Tiedon ja osaamisen Suomi: Kasvatus ja koulutus 1960-luvulta 2000-luvulle. Kettunen, P. & Simola, H. (eds.). Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, p. 70-101 34 p. (Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia. Tiede; no. 1266:3)(Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historia; no. 3).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Johdanto

Kettunen, P. & Simola, H., 2012, Tiedon ja osaamisen Suomi: Kasvatus ja koulutus Suomessa 1960-luvulta 2000-luvulle. Kettunen, P. & Simola, H. (eds.). Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, p. 13-21 9 p. (Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia, Tiede; no. 1266:3)(Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historia; no. 3).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

"Pisan ihme" - suomalaisen peruskoulun menestystarina

Simola, H., 2012, Tiedon ja osaamisen Suomi: Kasvatus ja koulutus 1960-luvulta 2000-luvulle. Kettunen, P. & Simola, H. (eds.). Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, p. 435-440 6 p. (Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia. Tiede; no. 1266:3)(Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historia; no. 3).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Tasa-arvon ihanteesta erinomaisuuden eetokseen: Koulutuspolitiikka hyvinvointivaltiosta kilpailuvaltioon

Kettunen, P., Jalava, M., Simola, H. & Varjo, J., 2012, Tiedon ja osaamisen Suomi: Kasvatus ja koulutus 1960-luvulta 2000-luvulle. Kettunen, P. & Simola, H. (eds.). Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, p. 25-62 38 p. (Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia, Tiede; no. 1266:3)(Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historia; no. 3).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

What Could a Dynamics Perspective Contribute to Comparative Research?

Kauko, J., Simola, H., Varjo, J. & Kalalahti, M., 2012, Koulutuksen yhteiskunnallinen ymmärrys = Social Perspectives on Education. Kivirauma, J., Jauhiainen, A., Seppänen, P. & Kaunisto, T. (eds.). Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura, p. 219-233 15 p. (Kasvatusalan tutkimuksia; no. 59).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2011

Central-local relations of governance

Ozga, J., Simola, H., Varjo, J., Segerholm, C. & Pitkänen, H., 2011, Fabricating Quality in Europe: data and education governance. Ozga, J., Dahler-Larsen, P., Segerholm, C. & Simola, H. (eds.). London: Routledge, p. 107-126 20 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Education Politics and Contingency: Belief, Status and Trust behind the Finnish PISA Miracle

Simola, H. & Rinne, R., 2011, PISA under Examination: Changing Knowledge, Changing Tests, and Changing Schools. Pereyra, M. A., Kotthoff, H-G. & Cowen, R. (eds.). Rotterdam: Sense publishers, p. 225-244 20 p. (Comparative and International Education: A Diversity of Voices; vol. vol. 11).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Governing by numbers: the rise of data in education

Simola, H., Ozga, J., Segerholm, C., Varjo, J. & Normann Andersen, V., 2011, Fabricating Quality in Education: Data and Governance in Europe. Ozga, J., Dahler-Larsen, P., Segerholm, C. & Simola, H. (eds.). London: Routledge, p. 96-106 11 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Introduction

Ozga, J., Dahler-Larsen, P., Segerholm, C. & Simola, H., 2011, Fabricating Quality in Education: Data and Governance in Europe. Ozga, J., Dahler-Larsen, P., Segerholm, C. & Simola, H. (eds.). London: Routledge, p. 1-8 8 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

National policy brokering and the construction of the European education space in England, Sweden, Finland and Scotland

Grek, S., Lawn, M., Lingard, B., Ozga, J., Rinne, R., Segerholm, C. & Simola, H., 2011, Fabricating Quality in Education: Data and Governance in Europe. Ozga, J., Dahler-Larsen, P., Segerholm, C. & Simola, H. (eds.). London: Routledge, p. 47-65 19 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Perusopetuksen arvioinnin totuudet - mukautumista vai omaperäisyyttä?

Varjo, J., Simola, H., Rinne, R., Pitkänen, H. & Kauko, J., 2011, Koulutuspolitiikan käytännöt kansallisessa ja ylikansallisessa kehyksessä. Rinne, R., Tähtinen, J., Jauhiainen, A. & Broberg, M. (eds.). Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura, p. 275-302 28 p. (Kasvatusalan tutkimuksia; no. 54).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Teachers’ perceptions of quality assurance and evaluation

Gray, J., Croxford, L., Strømbæk Pedersen, C., Rinne, R., Silmäri-Salo, S., Simola, H. & Mäkinen-Streng, M., 2011, Fabricating Quality in Education: Data and Governance in Europe. Ozga, J., Dahler-Larsen, P., Segerholm, C. & Simola, H. (eds.). London: Routledge, p. 127-149 23 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

The governance turn

Ozga, J., Segerholm, C. & Simola, H., 2011, Fabricating Quality in Education: Data and Governance in Europe. Ozga, J., Dahler-Larsen, P., Segerholm, C. & Simola, H. (eds.). London: Routledge, p. 85-95 11 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2010

SPAM, GERM ja akateeminen opettajankoulutus

Simola, H., 2010, Akateeminen luokanopettajakoulutus: 30 vuotta teoriaa, käytäntöä ja maistereita. Kallioniemi, A., Toom, A., Ubani, M. & Linnansaari, H. (eds.). Helsinki: Suomen kasvatustieteellinen seura, p. 77-110 34 p. (Kasvatusalan tutkimuksia; no. 52).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

從淘汰到自我選擇: 芬蘭1860-1990年中小學教學行為探討

Translated title of the contribution: From Exclusion to Self-selection: examination of behaviour in Finnish primary and comprehensive schooling from the 1860s to the 1990sSimola, H., 2010, Educational theory and practice in Finland. Van Doan, T. & Hwang, M. (eds.). Taipei City: The National Institute of Educational Resource and Research (NIOERAR), Taiwan., p. 287-316 30 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

擺脫教育國度或是轉移責任: 建構芬蘭教育的新理性系統

Translated title of the contribution: Abdication of the Education State or Just Shifting Responsibilities? : The appearance of a new system of reason in constructing educational governance and social exclusion/inclusion in FinlandSimola, H., Rinne, R. & Kivirauma, J., 2010, 芬蘭教育理論與實務. Van Doan, T. & Hwang, M. (eds.). Taipei City: The National Institute of Educational Resource and Research (NIOERAR), Taiwan., p. 74-91 18 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

教學藩籬: 芬蘭師資培育的專業化與其教育學知識

Translated title of the contribution: Didactic Closure: Professionalization and Pedagogic Knowledge in Finnish Teacher EducationSimola, H., Kivinen, O. & Rinne, R., 2010, 芬蘭敎育的理論與實務. Van Doan, T. & Hwang, M. (eds.). Taipei City: The National Institute of Educational Resource and Research (NIOERAR), Taiwan., p. 121-148 28 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

教育科學、國家與教師: 芬蘭師資教育之團體規約的形成

Translated title of the contribution: Educational Science, the State and Teachers: Forming the corporate regulation of teacher education in FinlandSimola, H., 2010, 芬蘭教育: 理論與實務. Van Doan, T. & Hwang, M. (eds.). Taipei City: The National Institute of Educational Resource and Research (NIOERAR), Taiwan., p. 149-192 44 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

芬蘭的PISA奇蹟: 對於教學及師資教育的一些歷史暨社會學評論 作

Translated title of the contribution: The Finnish miracle of PISA: historical and sociological remarks on teaching and teacher educationSimola, H., 2010, 芬蘭教育: 理論與實務. Van Doan, T. & Hwang, M. (eds.). Taipei City: The National Institute of Educational Resource and Research (NIOERAR), Taiwan., p. 97-120 24 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2008

Kasvatustiede yhteiskuntatieteenä - pohdintoja suomalaisen kasvatustieteen edellytyksistä yhteiskuntakritiikkiin ja -analyysiin

Simola, H., 2008, Kasvatustieteen tila ja tutkimuskäytännöt: paradigmat katosivat, mitä jäljellä?. Siljander, P. & Kivelä, A. (eds.). [Helsinki]: Suomen kasvatustieteellinen seura, p. 393-417 25 p. (Kasvatusalan tutkimuksia; vol. 38).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Researching the political effects of quality assurance and evaluation in education - reflections on some comparative issues in sociology and the politics of education in the audit society

Simola, H. & Rinne, R., 2008, Changing knowledge and education: communities, mobilities and new policies in global societies. Pereyra, M. A. (ed.). Frankfurt am Main: Peter Lang , p. 171-183 13 p. (Comparative studies series).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2006

Globalisation of Finnish educational governance - school performance indicators and their publication as a case in point

Simola, H., 2006, Supranational regimes and national education policies: encountering challenge. Kallo, J. & Rinne, R. (eds.). [Helsinki]: Finnish Educational Research Association, p. 337-352 16 p. (Kasvatusalan tutkimuksia; no. 24).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2004

Kohti kolmannen tasavallan koulupolitiikkaa? Uusi hallinnan tapa, koulutus ja syrjäytyminen Suomessa

Simola, H., 2004, Esseitä historiallis-yhteiskunnallisesta kasvatuksesta. Löfström, J., Rantala, J. & Salminen, J. (eds.). Helsinki: Helsingin yliopisto, opettajankoulutuslaitos, p. 115-138 24 p. (Historiallis-yhteiskuntatiedollisen kasvatuksen tutkimus- ja kehittämiskeskuksen tutkimuksia; no. 2).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

2003

Arviointi, valta ja opettajuus

Simola, H., 2003, Hyvän elämän katsomustieto: rakennamme uutta opetussuunnitelmaa. Elo, P., Heinlahti, K. & Kabata, M. (eds.). Helsinki: Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry., p. 175-199 25 p. (Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat (FETO) ry:n vuosikirja; vol. 2003).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Education still going strong: the Finnish case

Rinne, R., Aro, M., Kivirauma, J. & Simola, H., 2003, Adolescent facing the educational politics of the 21st century: Comparative survey on five national cases and three welfare models. Rinne, R., Aro, M., Kivirauma, J. & Simola, H. (eds.). Helsinki: Suomen kasvatustieteellinen seura, p. 34-89 56 p. (Kasvatusalan tutkimuksia; no. 17).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2002

Erinomaisuuden eetoksesta kohti riittävän hyvän koulun politiikkaa

Simola, H., 2002, Paluu kansalliseen koulutuspolitiikkaan: kirjoituksia suomalaisesta koulutuksesta ja koulutuspolitiikasta. Holopainen, T., Lukkarinen, E. & Rautama, P. (eds.). Helsinki: Valtion alueellisen sivistyshallinnon virkamiehet, VSV ry., p. 214-233

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Ilmaan propattu: toiveiden rationalismi koulureformien diskursiivisena perustana

Simola, H., 2002, Koulutuksen lumo: retoriikka, politiikka ja arviointi. Honkonen, R. (ed.). Tampere: Tampereen yliopistopaino, p. 55-73

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

"It's progress, but...": Finnish teachers talking about their changing work

Simola, H., 2002, Restructuring Nordic teachers: analyses of interviews with Danish, Finnish, Swedish and Norwegian teachers. Klette, K., Carlgren, I., Rasmussen, J. & Simola, H. (eds.). Oslo: University of Oslo, Institute for Educational Research, p. 49-70 22 p. (Report; vol. 2002, no. 3).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Millainen olisi riittävän hyvä koulu?

Simola, H., 2002, Onks ketään kotona?: Kasvatuksen suuntaa etsimässä. Kolbe, L. & Järvinen, K. (eds.). Helsinki: Tammi, p. 182-200 19 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Restructuring, the mission of schooling, and teacher professionalism

Carlgren, I., Klette, K. & Simola, H., 2002, Restructuring Nordic teachers: analyses of interviews with Danish, Finnish, Swedish and Norwegian Teachers. Klette, K., Carlgren, I., Rasmussen, J. & H. S. (eds.). Oslo: University of Oslo, Institute for Educational Research, 23 p. (Report; no. 3).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

2001

Finland: The turning point in educational policy and the marginalisation of youth in Finland in the 1990s in the light of statistics

Rinne, R., Kivirauma, J. & Simola, H., 2001, Statistical information and systems of reason on education and social inclusion and exclusion in international and national context: A report from the EGSIE project. Lindblad, S. & Popkewitz, T. S. (eds.). Uppsala: Uppsala university, Department of Education, p. 69-124 56 p. (Research Reports; no. 38).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Finland School Professionals Talk about Educational Change: Interviews with Finnish school level actors on educational governance and social inclusion/exclusion

Simola, H. & Hakala, K. A., 2001, Listening to Education Actors on Governance and Social Integration and Exclusion: A Report from the EGSIE Project. Lindblad, S. & Popkewitz, T. S. (eds.). Uppsala: Uppsala university, Department of Education, p. 103-132 30 p. (Uppsala Reports on Education ; no. 37).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Liberal, Conservative and Nordic: Opinions of the Youth and the New Educational Policies of Five Post-industrial Countries in a Comparative Perspective

Rinne, R., Kivirauma, J., Aro, M. & Simola, H., 2001, Education Governance and Social Integration and Exclusion: Studies in the Powers of Reason and the Reasons of Power. Lindblad, S. & Popkewitz, T. S. (eds.). Uppsala: Uppsala university, Department of Education, p. 377-420 (Uppsala Reports on Education ; no. 39).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Shifting responsibilities, insolvent clients and double-bound teachers: The appearance of a new system of reason in constructing educational governance and social exclusion

Simola, H., Rinne, R. & Kivirauma, J., 2001, Education governance and social integration and exclusion: Studies in the Powers of Reason and the Reasons of Power. Lindblad, S. & Popkewitz, T. S. (eds.). Uppsala: Uppsala university, Department of Education, p. 59-103 45 p. (Uppsala Reports on Education; no. 39).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

2000

Construction of the Finnish Teacher in the National Steering Documents of the 1990s: Tasks and Qualifications

Simola, H., 2000, Restructuring Nordic Teachers: An Analysis of Policy Texts from Finland, Denmark, Sweden and Norway. Klette, K., Carlgren, I., Rasmussen, J., Simola, H. & Sundkvist, M. (eds.). Oslo: University of Oslo, Institute for Educational Research, p. 108-186 79 p. (Report; no. 10).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Finland: From Comprehensive School Citizen towards Self-Selective Individual

Rinne, R., Kivirauma, J., Hirvenoja, P. & Simola, H., 2000, Public discourses on education governance and social integration and exclusion: Analyses of policy texts in European contexts. Lindblad, S. & Popkewitz, T. S. (eds.). Uppsala: Uppsala university, Department of Education, p. 25-54 30 p. (Uppsala Reports on Education; no. 36).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Un catálogo de posibilidades: Historia foucaultiana de investicación de verdad y la educatión

Simola, H., Heikkinen, S. & Silvonen, J., 2000, El desafío de Foucault: Discurso, conocimiento y poder en la education. Popkewitz, T. S. & Brennan, M. (eds.). Barcelona: Ediciones Pomdores-Corredor, p. 81-110 30 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

1999

Finland: National Changes in Education and Education Governance

Simola, H., Rinne, R. & Kivirauma, J., 1999, Education Governance and Social Integration and Exclusion: National Cases of Educational Systems and Recent Reforms. Lindblad, S. & Popkewitz, T. S. (eds.). Uppsala: Uppsala university, Department of Education, p. 42-64 23 p. (Uppsala Reports on Education ; no. 34).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Hienotunteisuuden dilemma: Käyttäytymisen arvostelu suomalaisessa kansanopetuksessa

Simola, H., 1999, Suomalainen koulu ja kulttuuri. Tolonen, T. (ed.). Tampere: Vastapaino, p. 51-77 27 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

1998

A catalog of possibilities: Foucaultian history of truth and education research

Simola, H., Heikkinen, S. & Silvonen, J., 1998, Foucault's challenge. Popkewitz, T. S. & Brennan, M. (eds.). New York: Teachers College Press, p. 64-90 27 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review