If you made any changes in Pure these will be visible here soon.

Personal profile

Description of research and teaching

Research interests: history education, social studies education, social science education, historical consiousness, moral consciousness, history politics, historical reparations, historical apologies, matriculation examination, gender and history teaching, adolescent citizenship, economy education 

Education information

PhD (Essex, 1994), Docent in historical anthropology (Jyväskylä, 2000), Docent in social studies education (Turku, 2014)

External positions

Forskare (25 %), Linnéuniversitetet/Linnaeus University

1 Jan 2018 → …

Keywords

  • 516 Educational sciences
  • History education
  • Social studies education
  • Historian didaktiikka
  • Yhteiskunnallisten aineiden didaktiikka
  • 615 History and Archaeology
  • Historical consciousness
  • history education
  • History and memory
  • History didactics

International and National Collaboration Publications and projects within past five years.

Publications 2000 2019

Miten tyttöjen ja poikien tehtävävalinnat yhteiskuntaopin ylioppilaskokeessa eroavat toisistaan ja mitä merkitystä asialla on?

Löfström, J. M., 2019, In : Kasvatus & Aika. 13, 1, p. 36–56 21 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Historieundervisningens centrala dilemma

Löfström, J., 2018, In : Historisk Tidskrift (Stockholm). 138, 3, p. 568-574 7 p.

Research output: Contribution to journalLiterature review (scientific)Scientific

Open Access

Koulussa vai koulun ulkopuolella? Nuorten kokemukset yhteiskunnallisen vaikuttamisen oppimisesta

Tenojoki, A-M., Rantala, J. & Löfström, J., 20 Mar 2018, Opin polut ja pientareet: Nuorisobarometri 2017. Pekkarinen, E. & Myllyniemi, S. (eds.). Helsinki: Nuorisotutkimusseura, p. 133-148 16 p. (Julkaisuja)(Valtion nuorisoneuvoston julkaisuja).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access
File

Tärkeintä on koettu osallisuus. Se syntyy, kun oma tarina rakentaa koulun yhteistä kertomusta

Löfström, J., Malama, M., Mattila, P., Sinisalo, L-M., Elo, S. & Kivinen, K., 2018, Kohti parempaa demokratiaa: Euroopan neuvoston demokratiakulttuurin kompetenssit kasvatuksessa ja opetuksessa. Rautiainen, M. (ed.). Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, p. 55-61 7 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Open Access

Tyttöjen ja poikien tehtävävalintojen erot reaalikokeissa

Löfström, J., 2018, In : Kleio. 2018, 2, p. 36–38 3 p.

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Projects 2006 2015

Activities 2010 2017

The strength of Finnish teacher education

Jan Löfström (Speaker)
1 Mar 2017

Activity: Talk or presentation typesOral presentation

Ebeneser-säätiö (External organisation)

Jan Löfström (Board member)
2017 → …

Activity: Membership typesMembership or other role of body in private company/organisation

Ylioppilastutkintolautakunta (External organisation)

Jan Löfström (Board member)
1 Jan 201731 Dec 2017

Activity: Membership typesMembership or other role in national/international committee, council, board

Press / Media

Sisällissodan kipeitäkin tuntoja muisteltava

Jan Löfström & Ulla-Maija Peltonen

02/07/2018

1 media contribution

Press/Media: Press / Media

Voiko historian hirmutekoja hyvittää?

Jan Löfström

21/03/2013

1 media contribution

Press/Media: Press / Media

Voiko historiaa hyvittää?

Jan Löfström

21/12/2012

1 media contribution

Press/Media: Press / Media

Voiko historiaa hyvittää?

Jan Löfström

20/09/2012

1 media contribution

Press/Media: Press / Media

Anteeksi yli aikojen

Jan Löfström

01/04/2012

1 media contribution

Press/Media: Press / Media