Personal profile

Curriculum vitae

Henkilötiedot: Marjo Suominen, s-postios: [email protected]

Asema: Helsingin yliopisto, musiikkitiede

Työkokemus: Helsingin yliopiston kirjasto, käsikirjoitusyksikkö: tutkija 1.6.2002 -31.12.2002, Helsingin yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta: kansainvälisten asiain sihteeri  1.1.2001-31.5.2002, Helsingin yliopisto, opintoasiain osasto, opiskelijarekisteri: toimistosihteeri 19.6.2000-31.12.2000, Suomen Kansallisooppera: arkistoapulainen 1990-1993, Fazer Musiikki Oy, nuottimyyntiosasto: konttoriharjoittelija, kesä 1989.

konferenssi-esitelmiä:  ”Composer-performer relationship in Handel´s opera Giulio Cesare in Egitto as seen from the view of singers; some ontological aspect”, Suomen 11.valtakunnallinen musiikintutkijoiden symposium, tutkimuksia lauluista, laulamisesta ja laulajista, Oulun yliopisto, musiikkikasvatus 29.3.2007, ”composer-performer relationship in Handel´s opera Giulio Cesare in Egitto; some ontological aspects”, Philosophies of Performance, 12th International Doctoral and Postdoctoral Seminar in Musical Semiotics, Department of Musicology, University of Helsinki, Finland 15.4.2008, “Composer-performer relationship in Handel´s opera Giulio Cesare in Egitto as seen from the view of singers; some ontological aspects”, The 13th International Biennial Conference on Baroque Music, University of Leeds, School of Music Leeds, West Yorkshire, England 5.7.2008, “Composer-performer relationship in Handel´s opera Giulio Cesare as seen from the view of some ontological aspects”, CIM08 (Conference of Interdisciplinary Musicology): Perceiving structures of musical performance (hyväksytty puhujaksi, osallistuminen peruttu Leedsin konferenssi-ohjelman päällekkäisyyden takia). 7/2008, “Händelin Julius Caesar Egyptissä-oopperassa esiintyvistä musiikilllis-retorisista päähenkilöitä luonnehtivista aiheista” Semiotiikan IX Oscarin päivän seminaari, Suomen semiotiikan seura, Subjektin ääni ja hiljaisuuden retoriikka, Tieteiden talo, Helsinki 28.11.2008, ”Etsimässä rakkauden merkkejä ja sanomaa Händelin oopperasta Giulio Cesare in Egitto”, Semiotiikan X Oscarin päivän seminaari, Rakkauden merkit ja metaforat, Suomen semiotiikan seura, Tieteiden talo, Helsinki m28.11.2009, ”Signs and Messages of Love in Handel´s Opera  Giulio Cesare”, 13th International Doctoral and Postdoctoral  Seminar on Musical Semiotics, University of Helsinki, Department of Musicology, Helsinki 9.3.2010, ”Signs and Messages of Love in Handel´s Opera  Giulio Cesare”,  14th International  Biennial Conference on Baroque Music, Queen´s University, School of Music and Sonic Arts, Belfast, Northern Ireland, 1.7.2010, “Signs and Messages of Love in performing Handel´s Opera  Giulio Cesare”  The Embodiment of Authority: Perspectives and Performances, International  Conference, Department of Doctoral Studies in Musical Performance and Research, Sibelius Academy, Helsinki, Finland, 11.9.2010. ”Signs and Messages of Love in Handel´s Opera  Giulio Cesare”, ICMS, 11th International Congress on Musical Signification, Academy of Music in Krakow, Poland 30.9.2010.

Signs and messages of love in performing Handel´s Opera Giulio Cesare”:

11.9.2010 The Embodiment of Authority: Perspectives on Performances, International Conference, Department of Doctoral Studies in Musical Performance and Research, Sibelius Academy, Helsinki, Finland.

20.5.2011 ensimmäisessä Filosofian, historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitoksen yhteisessä tiedepäivässä, Helsingin yliopistossa.                                     .

29.11.2011 ”Chopin ´vanhana musiikkina` – muutaman musiikkiesimerkin kautta”, vierailuluento FM, pianisti Eila Tarastin johtamassa Helsingin yliopiston musiikkiseuran (HYMS:in) Pianopiirissä, Helsingin yliopiston musiikkitieteen laitoksella, Helsingissä.  

 

3.12.2011 "Esityksellisistä retorisista piilovihjeistä Händelin Julius Caesar Egyptissä -oopperassa", esitelmä, Semiotiikan XII Oscarin päivän seminaarissa, ”Piilotetut merkit – merkitysten arkeologiaa ja syvähenkistä elämää, Arppeanumissa, Yliopistomuseossa, amfiteatterissa, Helsingissä.

 

28.3.2012 “How Hidden Rhetorical Signs of Thoughts Operate in Performing Handel´s Giulio Cesare in Egitto”, esitelmä, The 14th International Doctoral and Postdoctoral Seminar on Musical Semiotics, Helsinki, University of Helsinki, Department of Musicology, Finland.                                                                                                                                                                                                                                  

 

7.6.2012 ”Embodiment of love in Handel´s Opera Giulio Cesare”, esitelmä, International Congress "Music and Body Matters" organized by the University of La Rioja, Logroño, Espanja, järj.: Jornadas de la Sociedad Ibérica de Etnomusicologia: SIBE.                                                                                                                                                                                                                                                                                 

12.7.2012  “Hidden Rhetorical Signs in Handel´s Giulio Cesare”, esitelmä, The 15th Biennial International Conference on Baroque Music at the Music Department of the University of Southampton, England.                                                                                                                                

5.-7.10.2012 “How hidden rhetorical signs narrate in performing Handel´s Giulio Cesare in Egitto”, The 11th World Congress of The International Association for Semiotic Studies, Section for Music Papers: “Music Signifies: Style, Genre, Narrative”,Nanjing Normal University (NNU), The Jiangsu Association of Philosophy and Social Sciences, the Chinese Society of Languages and Semiotics,                  Nanjing, China (esitelmä peruttu rahoituksen puuttuessa).                                                                                                                                     

 

7.10.2012 ”How rhetorical signs narrate by tropes in performing Handel´s Giulio Cesare” (paper 18), esitelmä, International Conference on Music Semiotic in Memory of Raymond Monelle, ICMS-MRM, 26.-28.10.2012, Edinburgh, Skotlanti.     

4.4.2013 “How hidden rhetorical signs narrate in performing Handel´s Giulio Cesare in Egitto”, internet-esitelmä, The XII International Congress on Musical Signification (ICMS), Music, Semiotics, and Intermediality, Catholic University of Louvain The Royal Academies for Science and Arts of Belgium, Louvain & Bryssel, Belgia.          

15.6.2013 “Embodiment of Love in Handel´s Opera Giulio Cesare” ICME3 International Conference on Music and Emotion at the University of Jyväskylä, Department of Music.                                                                                                                                                                                                                                                                     

2.12.2013 “Esittämisperinteen jäljillä Händelin oopperan Julius Caesar Egyptissä erittelyissä”, esitelmä Suomen Semiotiikan Seuran Semiotiikan Oscarin päivän seminaarissa: Traditio, muistaminen, merkityskonfliktit, Helsingin yliopisto, Musiikkitieteen laitos,Topelia, Helsinki.                                                                                                                        

“Tracking Performance Traditions of Handel´s Opera Giulio Cesare in Egitto”:

12.7.2014 The 16th Biennial International Conference on Baroque Music, University of Music and Dramatic Arts Mozarteum Salzburg, Austria;            

16.9.2014 The 12th World Congress of Semiotics `New Semiotics Between Tradition and Innovation` by International Association for Semiotic Studies (IASS/AIS) and Southeast European Centre for Semiotic Studies, New Bulgarian University, Sofia, Bulgaria, lukija: FT Lina Navickaite-Martinelli;

17.10.2014 Seminar “Form and Context: Interdisciplinary Approaches in Linguistics”(järj. CoCoLac, Comparing and Contrasting Languages and Cultures-tutkimuspiiri yhteistyössä yliopistojen Paris 3 – Sorbonne Nouvelle ja Jagiellonian University in Kraków), Helsingin yliopistossa, Metsätalossa.

21.10.2014 ”Signs and Messages of Love in performing Handel’s Giulio Cesare”, kirjallinen seminaarityö ja sen suullinen esittely Filosofian, taiteiden ja yhteiskunnan tutkimuksen tohtoriohjelman työseminaarissa, Helsingin yliopistossa, Helsingissä, Minervassa.                                                                                                                                                

1.12.2014 ”Matthesonilaiset emotionaaliset keinot Händelin Julius Caesar Egyptissä oopperassa”, Semiotiikan symposium, Oscarin päivä: KUN(N)ON TUNTEET, HY, Topelia Helsinki.                                                                                                                               "Surfaces of Performativity and Intertextuality in Handel´s Opera Giulio Cesare in Egitto”:

4.3.2015 The 15th International Doctoral and Postdoctoral Seminar of Musical  Semiotics, Helsingin yliopisto, musiikkitieteen laitos, Topelia Helsinki &

29.5.2015The 2nd International Congress of Numanities, ICoN, International Semiotics Institute, Kaunas University of Technology, Kaunas, Liettua (esitelmä peruttu matkarahoituksen puuttuessa).   

&

11.9.2015 at the Looking at the Arts Joint Seminar by the Doctoral Program for Philosophy, Arts and Society and the University of the Arts, University of Helsinki Main Building, auditorium III, Helsinki.

”Versification in Handel´s opera Giulio Cesare in Egitto”:

4.4.-7.4.2016 in the Session “Music and Rhetoric”, Musicking Conference, Performance, Politics & Personalities, School of Music and Dance at the University of Oregon, Eugene, Oregon USA, (esitelmä peruttu matkarahoituksen puuttuessa)  &

15.4.2016  The XIIIth International Congresson Musical Signification, Christ Church University Canterbury, UK (esitelmä peruttu matkarahoituksen puuttuessa).

26.5.2016 “Versification in Handel´s opera Giulio Cesare in Egitto: surfaces of performativity and intertextuality”, NordMetric Conference on Versification: Metrics in Practice, Helsingin yliopiston folkloristiikan ja suomalaisen kirjallisuuden laitokset yhteistyössä Suomalaisen Kirjallisuuden Seura kanssa, Topelia, Helsinki.

14.7.2016 ”Versification in Handel´s opera Giulio Cesare in Egitto”, Canterbury Christ Church University, Canterbury, UK, Powell Lecture Theatre.

1.12.2016 ”Muistuma antiikista – Kleopatran unenomainen Parnasso-viettelykohtaus Händelin oopperassa Julius Caesar Egyptissä”, Semiootikkojen Oscarin päivän seminaari teemalla: Merkitys, muistaminen, aika – historian ikuinen paluu, Tieteiden talo, suuri Sali, Helsinki.

Konferenssi-konserttiesiiintyminen:                                                    

12.7.2014 Delegate´concert: soolohuiluesitys Salzburgissa, Itävallassa kansainvälisessä barokkimusiikin konferenssissa: The 16th Biennial International Conference on Baroque Music,  University of Music and Dramatic Arts Mozarteum Salzburg, Solitär-konserttisali, Itävalta: Händel: oopperasta Giulio Cesare in Egitto, aariat: “Venere bella, per un instante”, näyt. II koht. 7 & “Se pietá di me non ti senti”, näyt. II, koht. 8, säest. Chiara Bertoglio, piano.   

Vierailuluento: “Two different approaches on performing Handel´s opera Giulio Cesare in Egitto (Julius Caesar in Egypt): A politically aware scenic direction by Peter Sellars and a traditional interpretation by The ENO (The English National Opera Company)”, Silesian University in Katowice, Institute of Music, Cieszyn, Poland 27.5.2008

Luentosarja: ”Säveltäjämestareita, diivoja, unikuvia, realismia – katsaus länsimaisen oopperan historiaan”, 1-5 op (yht. 24 h; korvaavuus: musiikkitieteen aineopinnoista kohdasta TMU214AE, Helsingin yliopisto), Helsingin seudun kesäyliopisto, Helsinki , 10.-31.8.2009.

Julkaisuja: Uutisia rapakontakaisesta kollegasta: Roberto Diaz ja laulava alttoviulu, Suomen Alttoviuluseuran julkaisu, kevät 1996, Tabea Zimmermann – yhtä perhettä alttoviulun kanssa, Suomen Alttoviuluseuran julkaisu, syksy 1997, Jaime Laredo – alttoileva viulisti ja viuluileva altisti, Suomen Alttoviuluseura ry:n Syyslehti, 1999, Oopperalaulajat elokuvanäyttelijöinä, Suomalaisia oopperalaulajia ja ooppera-aiheisia elokuvia 1940/50-luvuilla, Suomen Muusikkojen Liitto ry:n lehti Muusikko, elokuu 2000, 78.vsk ja Yhteistaideteoksesta, tragedian kukoistuksen uudelleen heräämisestä ja sen aiheuttamasta pettymyksestä (Nietzschen musiikkikäsityksistä ja Wagner-vaikutteista), Wagneriaani, Suomen Wagner-Seuran julkaisu n:o 21, kevät 2003; toim. ja taitto: Okoń, Longin Jan, Lauloin ihmisille ja maalle. Suom.: Armi Suominen. Helsinki Kielce: Gens , 2005. Runokokoelmallinen rakkaustarinoitahttp://tuli-savu.nihil.fi/ Tuli&SavuNet 6/2006. Yleisinhimmillistä empatiaa etsimässä – Longin Jan Okonin Lauluja ihmisille ja maalle, Runolehti Korppi 1/ 2007 (http://runolehti.vuodatus.net/ tai http://koti.mbnet.fi/runokorp/1/ms/rk4_art.html) sekä painettuna versiona Sieppari 1-2/2007, Elävien Runoilijoiden Seura ry:n julkaisu. Matkakertomus. Poznańin soitinmuseo– katsaus soitinten vaiheisiin sekä puolalaiseen musiikkiarkeologiaan Muinaistutkija 4/2007 (joulukuu 2007), Suomen arkeologinen seura ry. Tapahtunutta. Hallen Händel-juhlien musiikkitieteellinen konferenssi 2007, Musetti, Suomen Etnomusikologisen Seuran & Suomen Musiikkitieteellisen Seuran jäsentiedote 2/2007 (marraskuu 2007), http://www.helsinki.fi/music/ses/musetti_2_2007.pdf.

Julkaisuja englanniksi:

2013 Signs and messages of Love in Handel´s Opera Giulio Cesare in Egitto in Malecka T. &  Pawlowska M. (eds.), Vol. 2 of Music: Function and Value, Proceedings of the 11th International Congress on Musical Signification 27 IX-2 X, Akademia Muzyczna w Krakowie, Music Academy Kraków, Poland, pp. 176-186, ISBN:9978-83-62743-19-3.

2013 Embodiment of Love in Handel´s Opera Giulio Cesare in Luck G. & Brabant O. (eds.) Proceedings of the 3rd International Conference on Music & Emotion (ICME3), 11th-15th June 2013, University of Jyväskylä. Publ. & retrieved from June 18th 2013: https://jyx.jyu.fi/dspace/handle/123456789/41607.

2013 How rhetorical signs narrate by tropes in performing Handel´s Giulio Cesare, Panos N., Lympouridis V., Athanasopoulos G. and Nelson P. (eds.) in Proceedings of the International Conference on Music Semiotics in Memory of Raymond Monelle, (University of Edinburgh 2/2 2013), pp. 46-56, Edinburgh: International Project on Music and Dance Semiotics, a peer reviewed conference article publ. & retrieved Feb. 11th 2014: http://sites.ace.ed.ac.uk/edmusemiotics/files/2014/02/ICMS_MRM-Publication.pdf. ISBN: 978-0-9576548-0-8.

2014 Signs and Messages of Love in performing Handel´s Giulio Cesare in Taina Riikonen & Marjaana Virtanen (eds) in the Embodiment of Authority: Perspectives on Performances, series: Interdisziplinäre Studien zur Musik Band 7, herausgegeben von Tomi Mäkelä und Tobias R. Klein. Peter Lang: Frankfurt am Main, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Warszawa, Wien, a peer-reviewed conference article in a book, ISBN 978-3-631-65085-1, pp. 173-201.

Julkaisuja suomeksi:

2012 ”Esityksellisistä retorisista piilovihjeistä Händelin Julius Caesar Eyptissä-oopperassa.” Synteesi-lehti 2/2012, 47-50. ISSN: 0359-5242.

2013 ”Katsaus vanhan musiikin nykytutkimukseen: konferenssi-muistiinpanoja vuodelta 2010.” Synteesi-lehti 1/2013, 72-74. ISSN:0359-5242.

2015 ”Händelin hyväntekeväisyystoiminta – esittämisperinteen katkeamattomuuden jäljillä.” Synteesi-lehti, 1/2015, 65-85. ISSN:0359-5242.

Tulevia julkaisuja:

2017 ”Muistuma antiikista, Kleopatran Parnasso-kohtaus Händelin oopperassa Julius Caesar Egyptissä.” Synteesi-lehti, Oscarin päivän seminaariteemanumero, kevät 2017, pituus: yht. 15 s. Toim. prof. Eero Tarasti ([email protected]) ja Paul Forsell ([email protected]).

Kielitaito: englannin, saksan ja ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen taito, italian kirjallinen taito, hieman puolan kieltä.  Äidinkieli: suomi.

Koulutus:  Sibelius-lukio 1987-1990 (ylioppilas), Helsingin yliopisto 1994-2000 (filosofian maisteri), jatko-opintoja taiteidentutkimuksen laitoksella 2003-, tieto- ja viestintätekniikan opintoja käyttäytymistieteellisessä tiedekunnassa 2005, semiotiikan verkostoyliopiston opintoja 2009-.

Harrastukset: kävely, runot, valokuvaaminen, elokuvat pianon- ja poikkihuilunsoitto.   

About myself: I am a Ph.D. Candidate at the Department of Philosophy, History, Culture and Art Studies at the University of Helsinki, Institute of Musicology, Finland. I have published research articles in English and given papers in several international musicological seminars and conferences in Finland, Britain, Poland, and Spain.

My main research (theoretical) discipline is Handel´s Giulio Cesare as seen by its musical performance practices from the view of aesthetics / philosophy of arts, musical semiotics, musical rhetoric, musical analysis and musical performance analysis and present musical project (in practice) is playing by flute selected soprano arias of Handel´s opera Giulio Cesare in Egitto and testing the musical affects and versification / metrics into her own music making experience.

 

 

 

 

 

Fields of Science

  • 613 Arts
  • ACulHe: Academy of Cultural Heritages

    Suominen, M., Tarasti, E., Meurman, J., Riikonen, H., Yannou, D., Voigt, V., Violi, P., Wąsik, Z., Vamvakidou, I., Valsiner, J., Tsoukalas, C., Tomaszewski, M., Stefani , G., Shumilyn, D., Seeger, A., Martinelli, D., Helkala-Koivisto, S. P. K. & Kukkonen, P.

    06/02/2017 → …

    Project: Research project

  • Royal Music Association´s Music and Philosophy Study Group

    Dodd, P. J., Suominen, M., Johnson, P. J., McAuley, M. T., Nielsen, D. N., Zangwill, P. N., Gur, M. G., Nehrfors, M. M., Bonds, M. E., Bowie, A., Chua, D., Cobussen, M., Cook, N., Davies, S., Deathridge, J., Dorschel, A., Goehr, L., Grund, C. M., Hagberg, G. L., Heile, B., Kivy, P., Levinson, J., McClary, S., Paddison, M., Spitzer, M. & Yoshida, H.

    13/05/2011 → …

    Project: Research project