Photo of Markku Niemivirta
  • PL 9 (Siltavuorenpenger 1B)

    00014

    Finland

19952020

Research output per year

If you made any changes in Pure these will be visible here soon.

Publications

Filter
Chapter
2019

Achievement goal orientations: A person-oriented approach

Niemivirta, M., Pulkka, A-T., Tapola, A. & Tuominen, H., Feb 2019, The Cambridge Handbook of Motivation and Learning. Renninger, K. A. & Hidi, S. E. (eds.). Cambridge, UK: Cambridge University Press, p. 566-616 51 p. (Cambridge Handbooks in Psychology).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access
File

The Role of Cognition, Motivation and Well-Being in the Mathematics Learning

Aunio, P., Niemivirta, M. & Tervaniemi, M., 2019, Shaping Future Schools with Digital Technology: An International Handbook. Yu, S., Niemi, H. & Mason, J. (eds.). Singapore: Springer Nature Singapore Pte Ltd., p. 165-178 14 p. (Perspectives on Rethinking and Reforming Education).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2017

Tavoiteorientaatiot, oppiminen ja hyvinvointi

Translated title of the contribution: Achievement goal orientations, learning, and well-beingTuominen, H., Pulkka, A-T., Tapola, A. & Niemivirta, M., 21 Aug 2017, Mikä meitä liikuttaa: Motivaatiopsykologian perusteet. Salmela-Aro, K. & Nurmi, J-E. (eds.). 3. täysin uudistettu painos ed. Jyväskylä: PS-kustannus, p. 80-98 19 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

2016

Early Mathematics Skill Development, Low Performance, and Parental Support in the Finnish Context

Aunio, P., Tapola, A., Mononen, R. & Niemivirta, M., 2016, Early Childhood Mathematics Skill Development in the Home Environment. Blevins-Knabe, B. & Austin, A. M. B. (eds.). Cham : Springer International Publishing , p. 51-70 20 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2015

Motivationaalisia polkuja matematiikan suoritukseen

Translated title of the contribution: Motivational paths to mathematics performanceTuominen-Soini, H., Salmela-Aro, K. & Niemivirta, M., 12 May 2015, Millä eväillä uuteen nousuun?: PISA 2012 -tutkimustuloksia. Välijärvi, J. & Kupari, P. (eds.). Helsinki: Opetus- ja kulttuuriministeriö, p. 164–177 14 p. (Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja; no. 2015:6).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Open Access
2013

Evaluando el aprender a aprender. Herramientas polivalentes para medir y mejorar la eficacia y la equidad del sistema educativo: Herramientas polivalentes para medir y mejorar la eficacia y la equidad del sistema educativo

Hautamäki, J., Kupiainen, S., Arinen, P., Hautamäki, A., Niemivirta, M., Rantanen, P. & Scheinin, P., Apr 2013, Aprender de Finlandia: La apuesta por un profesorado investigador. Jakku-Sihvonen, R. & Niemi, H. (eds.). Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio , p. 235-251 17 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2012

Ajallinen pysyvyys ja sukupuolierot nuorten opiskelumotivaatiossa

Tuominen-Soini, H., Salmela-Aro, K. & Niemivirta, M., 2012, Samalta viivalta 6: Valtakunnallisen kasvatusalan valintayhteistyöverkoston (VAKAVA) kirjallisen kokeen aineisto 2012. Asunmaa, T. & Vainionpää, J. (eds.). Jyväskylä: PS-kustannus, p. 113-140 28 p. (Opetus 2000).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access
File
2011

Evaluando el aprender a aprender: Herramientas polivalentes para medir y mejorar la eficacia y la equidad del sistema educativo

Hautamäki, J., Kupiainen, S., Arinen, P., Hautamäki, A., Niemivirta, M. J., Rantanen, P. & Scheinin, P., May 2011, Aprender de Finlandia: La apuesta por un profesorado investigador. Jakku-Sihvonen, R. & NIemi, H. (eds.). Madrid: Ministerio de Educacion, Secretariat General Tecnica, Institutio de Formacion del Profesorado, Investigation e Innovacion Educativa, Editorial Kaleida Forma, p. 235-251 17 p. (Ministerio de Educacion, Secretaria General Tecnica).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2008

Learning-to-learn assessment in Finland: versatile tools to monitor and improve effectiveness and equity of the educational system [in Japanese]

Hautamäki, J., Kupiainen, S., Arinen, P., Hautamäki, A., Niemivirta, M., Rantanen, P. & Scheinin, P., 2008, フィンランドの先生 学力世界. Jakku-Sihvonen, R. & Niemi, H. (eds.). Tokyo: Sakurai Shoten, p. 213-228 16 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2006

Learning-to-learn assessment in Finland: versatile tools to monitor and improve effectiveness and equity of the educational system

Hautamäki, J., Kupiainen, S., Arinen, P., Hautamäki, A., Niemivirta, M., Rantanen, P. & Scheinin, P., 2006, Research-based teacher education in Finland - reflections by Finnish teacher educators. [Turku]: Finnish Educational Research Association, p. 189-202 14 p. (Kasvatusalan tutkimuksia; no. 25).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2004

Skillnader mellan flickor och pojkar i inlärningsmotivation

Niemivirta, M., 2004, Skola – kön – inlärningsresultat. Vitikka, E. (ed.). Helsingfors: Opetushallitus, p. 48-60 13 p. (Duplikat / Utbildningsstyrelsen ; no. 16/2004).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Stability and change in middle school students' school value: An application of latent growth curve modeling

Niemivirta, M., 2004, Qualitative and quantitative research in psychology: Scientific Annals of the Psychological Society of Northern Greece. Efklides, A., Kiosseglou, G. & Theodorakis, Y. (eds.). Athens: Ellinika Grammata, Vol. Volume 2. p. 301-314 14 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Tyttöjen ja poikien väliset erot oppimismotivaatiossa

Niemivirta, M., 2004, Koulu - sukupuoli - oppimistulokset. Vitikka, E. (ed.). Opetushallitus, p. 42-52 11 p. (Moniste / Opetushallitus; no. 8/2004).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

2003

Tools for life‐long learning: The growing emphasis on learning‐to‐learn competencies and ICT in adolescent education in Finland

Niemivirta, M. & Järvelä, S., 2003, International perspectives on adolescence. Pajares, F. & Urdan, T. (eds.). Greenwich, Conn.: Information Age Pub (IAP), p. 123-148 26 p. (Adolescence and education; no. Volume 3).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2002

Individual differences and developmental trends in motivation: integrating person-centered and variable-centered methods

Niemivirta, M., 2002, New directions in measures and methods. Pintrich, P. R. & Maehr, M. L. (eds.). Greenwich, Conn.: JAI PRESS INC, p. 241-275 36 p. (Advances in motivation and achievement; no. Volume 12).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2001

Goal orientations and action-control beliefs: A cross-cultural comparison among Croatian, Finnish, and Japanese students

Niemivirta, M., Rijavec, M. & Yamauchi, H., 2001, Trends and prospects in motivation research. Elfklides, A., Kuhl, J. & Sorrentino, R. M. (eds.). Dordrecht: Kluwer Academic, p. 163-183 21 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Motivation in context: Challenges and possibilities in studying the role of motivation in new pedagogical culture

Järvelä, S. & Niemivirta, M., 2001, Motivation in Learning Contexts: Theoretical Advances and Methodological Implication. Volet, S. & Järvelä, S. (eds.). Amsterdam: Pergamon Press, p. 105-127 23 p. (Advances in learning and instruction series).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2000

Oppimaan oppimisen arviointi

Hautamäki, J., Arinen, P., Hautamäki, A., Kupiainen, S., Lindblom, B., Niemivirta, M. & Scheinin, P., 2000, Oppimaan oppiminen yläasteella. Hautamäki, J., Arinen, P., Hautamäki, A., Ikonen-Varila, M., Kupiainen, S., Lindblom, B., Niemivirta, M., Rantanen, P., Ruuth, M. & Scheinin, P. (eds.). Helsinki: Opetushallitus, p. 1-31 31 p. (Oppimistulosten arviointi; no. 7/2000).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Oppimaan oppimisen arviointi - yhteenveto

Hautamäki, J., Arinen, P., Hautamäki, A., Ikonen-Varila, M., Kupiainen, S., Lindblom, B., Niemivirta, M., Rantanen, P. & Scheinin, P., 2000, Oppimaan oppiminen yläasteella. Hautamäki, J., Arinen, P., Hautamäki, A., Ikonen-Varila, M., Kupiainen, S., Lindblom, B., Niemivirta, M., Rantanen, P., Ruuth, M. & Scheinin, P. (eds.). Helsinki: Opetushallitus, p. 239-255 17 p. (Oppimistulosten arviointi ; no. 7/2000).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Self-regulated learning: Finding a balance between learning- and ego-protective goals

Niemivirta, M. & Boekaerts, M., 2000, Handbook of Self-Regulation. Boekaerts, M., Pintrich, P. R. & Zeidner, M. (eds.). San Diego, CA: Academic Press, p. 417-450 34 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

“Ehkä osaisinkin, mutta kun ei huvita…”: Motivaatio ja koulumenestys yläasteen päättyessä

Niemivirta, M. J., 2000, Oppimaan oppiminen yläasteella. Hautamäki, J., Arinen, P., Hautamäki, A., Ikonen-Varila, M., Kupiainen, S., Lindblom, B., Niemivirta, M., Rantanen, P., Ruuth, M. & Scheinin, P. (eds.). Helsinki: Opetushallitus, p. 121-149 29 p. (Oppimistulosten arviointi; no. 7/2000).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

1999

Arvioinnista eteenpäin - Getting out of there, somewhere!

Hautamäki, J., Arinen, P., Bergholm, B., Hautamäki, A., Kupiainen, S., Kuusela, J., Lehto, J., Niemivirta, M. & Scheinin, P., 1999, Oppimaan oppiminen ala‐asteilla. Hautamäki, J., Arinen, P., Bergholm, B., Hautamäki, A., Kupiainen, S., Kuusela, J., Lehto, J., Niemivirta, M. & Scheinin, P. (eds.). Helsinki: Opetushallitus, p. 239-255 17 p. (Oppimistulosten arviointi; no. 3/1999).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Oppimaan oppimisen arviointi

Hautamäki, J., Arinen, P., Bergholm, B., Hautamäki, A., Kupiainen, S., Kuusela, J., Lehto, J., Niemivirta, M. & Scheinin, P., 1999, Oppimaan oppiminen ala‐asteilla. Hautamäki, J., Arinen, P., Bergholm, B., Hautamäki, A., Kupiainen, S., Kuusela, J., Lehto, J., Niemivirta, M. & Scheinin, P. (eds.). Helsinki: Opetushallitus, p. 11-48 38 p. (Oppimistulosten arviointi; no. 3/1999).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

“Kunhan ei tartte tehdä mitään ylimääräistä…”: Tavoiteorientaatiot ja motivaatio koulusuoriutumisessa

Niemivirta, M., 1999, Oppimaan oppiminen ala‐asteilla. Hautamäki, J., Arinen, P., Bergholm, B., Hautamäki, A., Kupiainen, S., Kuusela, J., Lehto, J., Niemivirta, M. & Scheinin, P. (eds.). Helsinki: Opetushallitus, p. 118-156 39 p. (Oppimistulosten arviointi; no. 3/1999).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

1998

Dynamics in self-regulated learning: Implications for studying person and situation -transactions

Niemivirta, M., 1998, Learning & Technology: Dimensions to learning processes in different learning environments. Järvelä, S. & Kunelius, E. (eds.). Oulu: Oulun yliopisto, p. 91-111 21 p. (Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan elektronisia julkaisuja; no. 1).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Individual differences in motivational and cognitive factors affecting self‐regulated learning: A pattern‐oriented approach

Niemivirta, M., 1998, Advances in motivation. Nenniger, P., Jäger, R. S., Frey, A. & Wosnitza, M. (eds.). Landau: Verlag Empirische Pädagogik, p. 23-42 20 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

1997

Koulukohtaisen arvioinnin mahdollisuuksia, ongelmia ja puutteita esimerkkitapauksen valossa

Niemivirta, M. J. & Scheinin, P., 1997, Kasvatus erilaisissa viestintä ja kasvuympäristöissä: Kasvatustieteen päivät 23-25.11.1995 Jyväskylässä: 1. osaraportti. Kari, J. & Moilanen, P. (eds.). Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, p. 273-280 8 p. (Opetuksen perusteita ja käytänteitä / Jyväskylän yliopisto, opettajankoulutuslaitos; no. 28).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Koulusuorituksen rakenne

Hautamäki, J., Niemivirta, M. & Scheinin, P., 1997, Oppimaan oppiminen Helsingissä: peruskoulun kuudesluokkalaiset oppijoina keväällä 1996. Hautamäki, J., Arinen, P., Hautamäki, A., Lehto, J., Kupiainen, S., Niemivirta, M. & Scheinin, P. (eds.). Helsinki: Helsingin kaupungin opetusvirasto, p. 25-32 8 p. (Helsingin kaupungin opetusviraston julkaisusarja. A; no. 10:1997).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Oppimaan oppiminen ja oppimisen itsesäätely

Niemivirta, M., 1997, Oppimaan oppiminen Helsingissä: peruskoulun kuudesluokkalaiset oppijoina keväällä 1996. Hautamäki, J., Arinen, P., Hautamäki, A., Lehto, J., Kupianen, S., Niemivirta, M. & Scheinin, P. (eds.). Helsinki: Helsingin kaupungin opetusvirasto, p. 73-90 18 p. (Helsingin kaupungin opetusviraston julkaisusarja. A; no. 1997, 10).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Tekstinymmärtäminen -kokonaisuuksien hahmottaminen vaikeaa

Lehto, J., Niemivirta, M., Kupiainen, S. & Hautamäki, J., 1997, Oppimaan oppiminen Helsingissä: peruskoulun kuudesluokkalaiset oppijoina keväällä 1996. Hautamäki, J., Arinen, P., Hautamäki, A., Lehto, J., Kupiainen, S., Niemivirta, M. & Scheinin, P. (eds.). Helsinki: Helsingin kaupungin opetusvirasto, p. 47-58 12 p. (Helsingin kaupungin opetusviraston julkaisusarja. A; no. 1997, 10).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Yhteenvetoa ja suosituksia

Arinen, P., Hautamäki, A., Hautamäki, J., Lehto, J., Niemivirta, M. & Scheinin, P., 1997, Oppimaan oppiminen Helsingissä: peruskoulun kuudesluokkalaiset oppijoina keväällä 1996. Hautamäki, J., Arinen, P., Hautamäki, A., Lehto, J., Kupiainen, S., Niemivirta, M. & Scheinin, P. (eds.). Helsinki: Helsingin kaupungin opetusvirasto, p. 133-142 10 p. (Helsingin kaupungin opetusviraston julkaisusarja. A; no. 10:1997).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

1996

Goal orientation, self‐esteem, and perceived control in self‐regulated learning

Niemivirta, M., 1996, Learning in Multiple Contexts: Papers and Posters Presented at the first Joensuu Symposium on Learning and Instruction. Aho, L. (ed.). Joensuu: University of Joensuu, the Faculty of Education, p. 67-81 15 p. (Bulletins of the Faculty of Education; no. 62).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review