If you made any changes in Pure these will be visible here soon.

Publications 2007 2019

2019

A teacher performing action research: capturing pupils' perspectives of didactic relations

Niemi, R., 2019, In : Eesti Haridusteaduste Ajakiri . 7, 2, p. 58-75 18 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access
File

From Active Joining to Child-led Participation: A new approach to examine participation in teaching practice

Niemi, R., 23 Apr 2019, In : South African Journal of Childhood Education. 9, 1, 7 p., 663.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access
File
2018

Five approaches to pedagogical action research

Niemi, R., 11 Oct 2018, In : Educational Action Research. 16 p., 1747-5074.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Osallistumista vai osallistamista? Osallisuuden tarkastelua monialaisen oppimiskokonaisuuden toteuttamisessa

Niemi, R., Kumpulainen, K. & Lipponen, L., 2018, In : Nuorisotutkimus. 36, 1, p. 22-35 14 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

The use of a diamond ranking and peer interviews to capture pupils' perspectives

Niemi, R., Kumpulainen, K. & Lipponen, L., 8 Nov 2018, In : Improving Schools. 21, 3, p. 240-254 15 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access
File
2016

Pupils’ Participation in the Finnish Classroom: turning the UN Convention on the Rights of the Child into pedagogical practices

Niemi, R., Kumpulainen, K. & Lipponen, L., 12 May 2016, Children's Rights, Educational Research and the UNCRC: past, present and future. Gillett-Swan, J. & Coppock, V. (eds.). Oxford: Symposium Books, p. 81-100 20 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2015

Pupils as active participants: Diamond ranking as a tool to investigate pupils’ experiences of classroom practices

Niemi, R., Kumpulainen, K. & Lipponen, L., 5 Mar 2015, In : European Educational Research Journal. 14, 2, p. 138–150 13 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Pupils’ documentation enlightening teachers’ practical theory and pedagogical actions

Niemi, R., Kumpulainen, K. & Lipponen, L., 2015, In : Educational Action Research. 23, 4, p. 599-614 16 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Pupils’ perspectives on the lived pedagogy of the classroom

Niemi, R., Kumpulainen, K., Lipponen, L. & Hilppö, J., 28 Sep 2015, In : Education 3-13. 43, 6, p. 683-699 17 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

2014

Children’s views on participatory pedagogy

Niemi, R., Kumpulainen, K. & Lipponen, L., 2014, Research-based school and teacher education: Publication of Finnish teacher training schools. Juuso, H., Lindh, A., Hasari, M., Kumpulainen, K., Lapinoja, K-P., Pirilä, P., Raappana, S. & Tiainen, O. (eds.). Oulu: University of Oulu, Oulu University Teacher Training School, p. 40-55 16 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2013

Kolmiäänisiä kokemuksia narratiivisesta opetusmenetelmästä ohjatussa opetusharjoittelussa

Niemi, R., 2013, Puheenvuoroja narratiivisuudesta opetuksessa ja oppimisessa. Ropo, E. & Huttunen, M. (eds.). Tampere: Tampereen yliopistopaino, p. 85-103 19 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Lasten näkökulmia osallistavasta pedagogiikasta

Niemi, R., Kumpulainen, K. & Lipponen, L., 6 Nov 2013, Tutkimusperustaisuus koulussa ja opettajankoulutuksessa. Juuso, H., Lindh, A., Hasari, M., Kumpulainen, K., Lapinoja, K-P., Pirilä, P., Raappana, S. & Tiainen, O. (eds.). Oulu: Oulun yliopisto, Oulun normaalikoulu, p. 45-61 17 p. (Suomen harjoittelukoulujen julkaisu).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Narratiivinen opetusmenetelmä alkuopetuksessa

Niemi, R., 2013, Puheenvuoroja narratiivisuudesta opetuksessa ja oppimisessa. Ropo, E. & Huttunen, M. (eds.). Tampere: Tampereen yliopistopaino, p. 65-83 19 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2012

Koska on taas kameratunti? Toimintatutkimus koulupedagogiikan kehittämisestä ohjatussa opetusharjoittelussa

Niemi, R., 2012, Tutki, kokeile ja kehitä: Suomen harjoittelukoulujen julkaisu 2012. van den Berg, M., Mäkelä, R., Ruuska, H., Stenberg, K., Loukomies, A. & Palmqvist, R. (eds.). 107 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Lapset ja nuoret subjekteina koulutusjärjestelmässä

Gellin, M., Herranen, J., Junttila-Vitikka, P., Kiilakoski, T., Koskinen, S., Mäntylä, N., Niemi, R., Nivala, E., Pohjola, K. & Vesikansa, S., 2012, Demokratiaoppitunti: Lasten ja nuorten kunta 2010-luvun alussa. Gretschel, A. & Kiilakoski, T. (eds.). Helsinki: Nuorisotutkimusseura Nuorisotutkimusverkosto, p. 95-148 95 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Lapset ja nuoret subjekteina kunnallisessa päätöksenteossa

Eskelinen, T., Gretschel, A., Kiilakoski, T., Kiili, J., Korpinen, S., Lundbom, P., Matthies, A-L., Mäntylä, N., Niemi, R., Nivala, E., Ryynänen, A. & Tasanko, P., 2012, Demokratiaoppitunti: Lasten ja nuorten kunta 2010-luvulla. Gretschel, A. & Kiilakoski, T. (eds.). Helsinki: Nuorisotutkimusseura Nuorisotutkimusverkosto, p. 35-94

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2011

Opettaja oli minusta ylpeä: Pohdintaa osallistavan pedagogiikan mahdollisuuksista syrjäytymisen ennaltaehkäisyssä

Niemi, R., 2011, Kulttuurilähtöisen ympäristökasvatuksen malleja nuorisotyöhön. Rantasalmi: Rantasalmen Ympäristökasvatusinstituutti, p. 50-59 9 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

2010

Osallisuus koulupedagogiikan lähtökohtana

Translated title of the contribution: Participation and engagement as a basis of school pedagogyNiemi, R., Heikkinen, H. L. T. & Kannas, L., 2010, In : Kasvatus. 41, 1, p. 53-62 10 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Pohdintaa osallistavasta terveyskasvatuspedagogiikasta ja toimintatutkimuksesta: [lektio]

Niemi, R., 2010, In : Nuorisotutkimus. 28, 3, p. 42-46 5 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientific

Polyphony in the classroom: reporting narrative action research reflexively

Niemi, R., Heikkinen, H. L. T. & Kannas, L., 2010, In : Educational Action Research. 18 , 2, p. 137-149 12 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

2008

Kenen äänellä koulusta kerrotaan? Narratiivinen ote eletyn pedagogiikan tutkimuksessa

Translated title of the contribution: In Whose Voice are Schools Talked about? : A Narrative Approach in the Study of Lived PedagogyNiemi, R. & Heikkinen, H. L. T., 2008, In : Nuorisotutkimus. 26, 4, p. 3-14 12 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Osallistava kasvatus- sananhelinää vai opetusta rikastuttava mahdollisuus?

Niemi, R., 2008, Kriittisen pedagogiikan kysymyksiä 2. Lanas, M., Niinistö, H. & Suoranta, J. (eds.). Tampere: Tampereen yliopiston kasvatustieteen laitos

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

2007

Luokka, jossa saa ajatella.

Niemi, R., 2007, Lasten ja nuorten kunta. Gretschel, A. & Kiilakoski, T. (eds.). Helsinki: Nuorisotutkimusseura, p. 42–53

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific