Photo of Risto Hotulainen
  • Finland

  • PL 9 (Siltavuorenpenger 3A)

    00014

    Finland

20032021
If you made any changes in Pure these will be visible here soon.

Publications 2003 2019

Finnish Elementary School Teachers' Attitudes Toward Gifted Education

Laine, S., Hotulainen, R. & Tirri, K., 2019, In : Roeper Review. 41, 2, p. 76-87 12 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Koulujen monet kielet ja uskonnot: Selvitys vähemmistöäidinkielten ja -uskontojen sekä suomi ja ruotsi toisena kielenä -opetuksen tilanteesta eri koulutusasteilla

Translated title of the contribution: The many languages and religions in schools : – An investigation of the teaching of minority mother tongues and religions as well as Finnish and Swedish as a second language at dif- ferent educational levelsTainio, L., Kallioniemi, A., Hotulainen, R., Ahlholm, M., Ahtiainen, R., Asikainen, M., Avelin, L., Grym, I., Ikkala, J., Laine, M., Lankinen, N., Lehtola, K., Lindgren, E., Rämä, I., Sarkkinen, T., Tamm, M., Tuovila, E. & Virkkala, N., 24 Jan 2019, Helsinki: Valtioneuvoston kanslia. 205 p. (Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja; no. 11/2019)

Research output: Book/ReportCommissioned reportProfessional

Open Access
File

Koulun henkilöstöön kohdistuvan kouluväkivallan osapuolet, olosuhteet ja tilanteiden laatu

Hurme, K., Jahnukainen, M. & Hotulainen, R., Jun 2019, In : Yhteiskuntapolitiikka. 84, 3, p. 270-280 11 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access
File

Low schoolwork engagement and schoolwork difficulties predict smoking in adolescence?

Minkkinen, J. L., Kinnunen, J. M., Karvonen, S., Hotulainen, R. H., Lindfors, P. L. & Rimpelä, A. H., Feb 2019, In : European Journal of Public Health. 29, 1, p. 44-49 6 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access
File

Nyexaminerade om lärarutbildningen i Sverige och i Finland

Bejerot, E., Lampi, L., Forsberg, T., Ahtiainen, R., Björk, L., Hotulainen, R., Parding, K., Sehlstedt, T. & Westensson, G., 20 Feb 2019, In : Arbetsmarknad och Arbetsliv. 24 (2018), 3-4, p. 66-84 19 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access
File

Opettajan tuki oppijan metakognitiivisen tietoisuuden kehittymiselle

Kallio, M., Virta, K., Kallio, H., Lampi, L., Tamm, M., Ahtiainen, R. & Hotulainen, R., 2019, Perusopetus, tasa-arvo ja oppimaan oppiminen: Valtakunnallinen arviointitutkimus peruskoulun päättövaiheesta. Hautamäki, J., Rämä, I. & Vainikainen, M-P. (eds.). Helsinki: Helsingin yliopisto, p. 207-233 27 p. (Helsinki Studies in Education; no. 52).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access
File

Yhteisopettajuus ja joustavat oppimisryhmät yläkoulun matematiikan opetuksen tukena

Makkonen, K., Thuneberg, H., Jahnukainen, M. & Hotulainen, R., 2019, In : Ainedidaktiikka. 3, 1, p. 2-20 19 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access
File
2018

Conduct problems, schoolwork difficulties and being bullied: A follow-up in Finnish adolescents

Minkkinen, J., Kinnunen, J., Hotulainen, R. H. E. & Rimpelä, A., 20 Dec 2018, In : International journal of school & educational psychology .

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access
File

Erityistä tukea saavien oppilaiden osaamisen ja minäkäsityksen kehitys erilaisissa luokissa

Vainikainen, M-P. & Hotulainen, R., 2018, Mari-Pauliina Vainikainen, Meri Lintuvuori, Maiju Paananen, Mervi Eskelinen, Tanja Kirjavainen, Ninja Hienonen, Markku Jahnukainen, Helena Thuneberg, Mikko Asikainen, Eira Suhonen, Alisa Alijoki, Nina Sajaniemi, Jyrki Reunamo, Hanna-Leena Kekinen, Risto Hotulainen : Oppimisen tuki varhaislapsuudesta toisen asteen siirtymään: Tasa-arvon toteutuminen ja kehittämistarpeet. Helsinki: Valtioneuvoston kanslia, p. 81-86 6 p. (Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja; no. 2018, 53).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Open Access

Family and school social capital, school burnout and academic achievement: a multilevel longitudinal analysis among Finnish pupils

Lindfors, P., Minkkinen, J., Rimpelä, A. & Hotulainen, R., 2018, In : International Journal of Adolescence and Youth. 23, 3, p. 368-381 14 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access
File

Is technology-enhanced feedback encouraging for all in Finnish basic education? A person-centered approach

Oinas, S., Vainikainen, M-P. & Hotulainen, R., Dec 2018, In : Learning and Instruction. 58, p. 12-21 10 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien arviointiväline

Sointu, E., Savolainen, H., Lappalainen, K., Kuorelahti, M., Hotulainen, R., Närhi, V., Lambert, M. C. & Epstein, M. H., 2018, Jyväskylä: PS-kustannus. 92 p.

Research output: Book/ReportBookProfessional

Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien arviointiväline (KTVA)

Sointu, E., Lappalainen, K., Hotulainen, R., Kuorelahti, M., Närhi, V., Lambert, M. C. & Savolainen, H., 2018, In : EriKa : Erityisopetuksen tutkimus- ja menetelmätieto. 2018, 2, p. 19-22 4 p.

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Open Access

Maahanmuuttajataustaisten nuorten psykososiaalinen oireilu Helsingin metropolialueella

Minkkinen, J., Hotulainen, R. & Rimpelä, A., 2018, In : Psykologia. 53, 2-3, p. 89-107 19 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Oppimisen tuki varhaislapsuudesta toisen asteen siirtymään: tasa-arvon toteutuminen ja kehittämistarpeet

Vainikainen, M-P., Lintuvuori, M., Paananen, M., Eskelinen, M., Kirjavainen, T., Hienonen, N., Jahnukainen, M., Thuneberg, H., Asikainen, M., Suhonen, E., Alijoki, A., Sajaniemi, N., Reunamo, J., Keskinen, H-L. & Hotulainen, R., 27 Sep 2018, Helsinki: Valtioneuvoston kanslia. 126 p. (Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja; no. 55/2018)

Research output: Book/ReportCommissioned reportProfessional

Open Access
File

Reports by National Correspondents of ECHA, Finland

Hotulainen, R., 2018, Echa News.

Research output: Other contributionResearch

Tehostettua ja erityistä tukea saavien oppilaiden sijoittuminen toisen asteen opintoihin

Jahnukainen, M., Vainikainen, M-P., Lintuvuori, M., Asikainen, M., Keskinen, H-L. & Hotulainen, R., 27 Sep 2018, Mari-Pauliina Vainikainen, Meri Lintuvuori, Maiju Paananen, Mervi Eskelinen, Tanja Kirjavainen, Ninja Hienonen, Markku Jahnukainen, Helena Thuneberg, Mikko Asikainen, Eira Suhonen, Alisa Alijoki, Nina Sajaniemi, Jyrki Reunamo, Hanna- Leena Keskinen & Risto Hotulainen : Oppimisen tuki varhaislapsuudesta toisen asteen siirtymään: tasa-arvon toteutuminen ja kehittämistarpeet. Helsinki: Valtioneuvoston kanslia, p. 87-93 7 p. (Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja; no. 55/2018).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Open Access

Tilanne yläkoulussa: Koulumenestykseen ja oppimiseen vaikuttavien yksilö-, luokka- ja koulutason tekijöiden tarkastelua

Kupiainen, S., Ahtiainen, R., Hienonen, N., Kortesoja, L. & Hotulainen, R., 2018, Tytöt ja pojat koulussa: Miten selättää poikien heikko suoriutuminen peruskoulussa?. Pöysä, S. & Kupiainen, S. (eds.). Helsinki: Valtioneuvoston kanslia, p. 77-136 60 p. (Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja; no. 36/2018).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Open Access
File
2017

Arviointipalautteen merkitys minäkäsityksen kehittymiselle

Hotulainen, R. & Vainikainen, M-P., 2017, Arviointia toteuttamassa: Näkökulmia monipuoliseen oppimisen arviointiin. Kauppinen, E. & Vitikka, E. (eds.). Helsinki: Opetushallitus, p. 26-41 16 p. (Oppaat ja käsikirjat / Opetushallitus; no. 2017:4).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Class size as a means of three-tiered support in Finnish primary schools

Vainikainen, M-P., Hienonen, N. & Hotulainen, R., May 2017, In : Learning and Individual Differences. 56, p. 96-104 9 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

How do Finns know? Educational monitoring without inspection and standard-setting

Vainikainen, M-P., Thuneberg, H., Marjanen, J., Hautamäki, J., Kupiainen, S. & Hotulainen, R., 2017, Standard setting in education: The Nordic countries in an international perspective. Blömeke, S. & Gustafsson, J-E. (eds.). Cham: Springer International Publishing AG, p. 243-259 17 p. (Methodology of educational measurement and assessment).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Metropolialueen nuortet toisen asteen opiskelijoina: osaamisen ja oppimisasenteiden kehitys yläkoulun alusta lukion ja ammatillisten opintojen toisen opiskeluvuoden kevääseen

Kupiainen, S., Hotulainen, R., Hautamäki, J. & Vainikainen, M-P., 2017, Toiveet ja todellisuus: Kavatus osallisuutta ja oppimista rakentamassa. Toom, A., Rautiainen, M. & Tähtinen, J. (eds.). Turku: FERA Suomen kasvatustieteellinen seura, p. 283-316 34 p. (Kasvatusalan tutkimuksia; no. 75).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Schoolwork attitudes and difficulties predicting adolescents' smoking - a longitudinal study

Minkkinen, J. L. K., Kinnunen, J. M., Lindfors, P., Hotulainen, R., Karvonen, S. & Rimpela, A., Nov 2017, In : European Journal of Public Health. 27, Supplement 3, 2 p.

Research output: Contribution to journalMeeting AbstractResearchpeer-review

Technology-enhanced feedback for pupils and parents in Finnish basic education

Oinas, S., Vainikainen, M-P. & Hotulainen, R., May 2017, In : Computers & Education. 108, p. 59-70 12 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

The Probability Distribution of the Response Times in Self-paced Continuous Search Tasks

van der Ven, A., Hotulainen, R. & Thuneberg, H., 2017, In : Psychological Test and Assessment Modeling. 59, 1, p. 3-30 28 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access
File

Vahvuuksien ja motivaation tukeminen edistämässä koulupolulle kiinnittymistä

Sointu, E., Virtanen, T., Lappalainen, K. & Hotulainen, R., 2017, Ohjaus ja erityisopetus oppijoiden tukena. Puukari, S., Lappalainen, K. & Kuorelahti, M. (eds.). Jyväskylä: PS-kustannus, p. 111-128 18 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Videoita SPSS -tilasto-ohjelman käytön tueksi

Rawlings, A. & Hotulainen, R., 2017

Research output: Non-textual formDigital or Visual ProductsScientific

2016

Ajattelun taidot ja oppiminen

Halinen, I., Hotulainen, R., Kauppinen, E., Nilivaara, P., Raami, A. & Vainikainen, M-P., 29 Sep 2016, Jyväskylä: PS-kustannus. 352 p.

Research output: Book/ReportBookProfessional

Open Access
File

Johdanto ja tutkimusaineistot

Hautamäki, J. J. & Hotulainen, R. H. E., 2016, Risto Hotulainen, Arja Rimpelä, Jarkko Hautamäki, Sakari Karvonen, Jaana M. Kinnunen, Sirkku Kupiainen, Pirjo Lindfors, Jaana Minkkinen, Lasse Pere, Helena Thuneberg, Mari-Pauliina Vainikainen, Tommi Wallenius : Osaaminen ja hyvinvointi yläkoulusta toiselle asteelle: Tutkimus metropolialueen nuorista. Helsinki: Helsingin yliopisto, p. 25-32 8 p. (Tutkimuksia / [Helsingin yliopisto, käyttäytymistieteellinen tiedekunta, opettajankoulutuslaitos]; no. 398).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Koulutuksen arviointikeskus tuottaa tutkimustietoa kehitystyöhön ja päätöksentekoon

Ojala, T. & Hotulainen, R., Dec 2016, In : eErika : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia. 2016, 1-2, p. 5-6 2 p.

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Metropolialueen nuorten siirtyminen yläkoulusta toiselle asteelle: osaaminen ja hyvinvointi

Hotulainen, R., Rimpelä, A., Karvonen, S., Kupiainen, S., Lindfors, P., Kinnunen, J. M., Minkkinen, J., Vainikainen, M-P. & Wallenius, T., 6 Jun 2016, Helsinki: Valtioneuvoston kanslia. 85 p. (Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja; no. 27/2016)

Research output: Book/ReportCommissioned reportProfessional

Oppimistuloksia ennustavat tekijät Helsingin metropolialueen yläkouluissa

Vainikainen, M-P., Hienonen, N., Lindfors, P., Rimpelä, A., Asikainen, M., Hotulainen, R. & Hautamäki, J., 2016, In : Kasvatus. 47, 3, p. 214-229 16 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Osaaminen ja hyvinvointi yläkoulusta toiselle asteelle: Tutkimus metropolialueen nuorista

Hotulainen, R., Rimpelä, A., Hautamäki, J., Karvonen, S., Kinnunen, J., Kupiainen, S., Lindfors, P., Minkkinen, J., Pere, L., Thuneberg, H., Vainikainen, M-P. & Wallenius, T., 21 Oct 2016, Helsinki: Helsingin yliopisto, opettajankoulutuslaitos. 212 p. (Tutkimuksia; no. 398)

Research output: Book/ReportCommissioned reportProfessional

Osaamisen kehittyminen kuntatyypeittäin, kouluittain, luokittain ja osaamisprofiileittain

Hotulainen, R., 2016, Risto Hotulainen, Arja Rimpelä, Jarkko Hautamäki, Sakari Karvonen, Jaana M. Kinnunen, Sirkku Kupiainen, Pirjo Lindfors, Jaana Minkkinen, Lasse Pere, Helena Thuneberg, Mari-Pauliina Vainikainen, Tommi Wallenius : Osaaminen ja hyvinvointi yläkoulusta toiselle asteelle: tutkimus metropolialueen nuorista. Helsinki: Helsingin yliopisto, p. 97-110 14 p. (Tutkimuksia / Helsingin yliopisto, käyttäytymistieteellinen tiedekunta, opettajankoulutuslaitos; no. 398).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Open Access

Thinking skills intervention for low-achieving first graders

Hotulainen, R., Mononen, R. & Aunio, P., 2016, In : European Journal of Special Needs Education. 31, 3, p. 360-375 16 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

2015

Development of learning to learn skills in primary school

Vainikainen, M-P., Wüstenberg, S., Kupiainen, S., Hotulainen, R. & Hautamäki, J., 2015, In : International Journal of Lifelong Education. 34, 4, p. 376-392 17 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Epistemological Beliefs and Scientific Reasoning in Finnish Academic Upper Secondary Education

Hotulainen, R. & Telivuo, J., Mar 2015, In : Kasvatus & Aika. 9, 1, p. 92-106 15 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access
File

General and specific thinking skills and schooling: Preparing the mind to new learning

Vainikainen, M-P., Hautamaki, J., Hotulainen, R. & Kupiainen, S., 2015, In : Thinking Skills and Creativity. 18, p. 53-64 12 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

ThinkMath-verkkopalvelu - tietoa ja harjoitusmateriaalia lasten matemaattisten ja ajattelun taitojen tukemiseen

Aunio, P., Hotulainen, R., Mononen, R., Tapola, A. & Törmänen, M., 2015, In : Kielikukko : jäsenlehti . 34, 4, p. 31-33 3 p.

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Tukea tarvitsevien oppilaiden ajattelutaitojen kehittyminen erikokoisissa luokissa

Vainikainen, M-P., Hienonen, N., Hautamäki, J. & Hotulainen, R., 2015, In : NMI-bulletin. 25, 3, p. 36-51 16 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Work Demands and Resources, Stress Regulation and Quality of Pedagogical Work Among Professionals in Finnish Early Childhood Education Settings

Nislin, M., Sajaniemi, N., Suhonen, E., Sims, M., Hotulainen, R., Hyttinen, S. & Hyttinen, A., 5 Oct 2015, In : Journal of Early Childhood Education Research. 4, 1, p. 42-66 25 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access
File

Esiopetusikäisille tarkoitettu ajattelun taitojen interventio-ohjelma

Hotulainen, R. & Hienonen, N., 21 May 2014, In : NMI-bulletin. 24, 2, p. 19-35 17 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Lasten ja nuorten vahvuuksien tunnistaminen

Hotulainen, R., Lappalainen, K. & Sointu, E., 2014, Positiivisen psykologian voima. Uusitalo-Malmivaara, L. (ed.). Jyväskylä: PS-kustannus, p. 264-280 17 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific