Photo of Risto Hotulainen
  • Finland

  • PL 9 (Siltavuorenpenger 3A)

    00014

    Finland

20032021
If you made any changes in Pure these will be visible here soon.

Publications 2003 2019

Filter
Article
2019

Az induktív gondolkodás fejlődésének összehasonlító vizsgálata: online felmérések Magyarországon és Finnországban

Csapó, B., Hotulainen, R., Pásztor, A. & Gyöngyvér, M., 2019, In : Neveléstudomany: Oktatás - Takatás - Innováció. 7, 3-4, p. 5-24 19 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Finnish Elementary School Teachers' Attitudes Toward Gifted Education

Laine, S., Hotulainen, R. & Tirri, K., 2019, In : Roeper Review. 41, 2, p. 76-87 12 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Health and educational aspirations in adolescence: a longitudinal study in Finland

Dobewall, H., Lindfors, P., Karvonen, S., Koivusilta, L., Vainikainen, M-P., Hotulainen, R. & Rimpelä, A., 2019, In : BMC Public Health. 19, 1

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Koulun henkilöstöön kohdistuvan kouluväkivallan osapuolet, olosuhteet ja tilanteiden laatu

Hurme, K., Jahnukainen, M. & Hotulainen, R., Jun 2019, In : Yhteiskuntapolitiikka. 84, 3, p. 270-280 11 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access
File

Low schoolwork engagement and schoolwork difficulties predict smoking in adolescence?

Minkkinen, J. L., Kinnunen, J. M., Karvonen, S., Hotulainen, R. H., Lindfors, P. L. & Rimpelä, A. H., Feb 2019, In : European Journal of Public Health. 29, 1, p. 44-49 6 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access
File

Nyexaminerade om lärarutbildningen i Sverige och i Finland

Bejerot, E., Lampi, L., Forsberg, T., Ahtiainen, R., Björk, L., Hotulainen, R., Parding, K., Sehlstedt, T. & Westensson, G., 20 Feb 2019, In : Arbetsmarknad och Arbetsliv. 24 (2018), 3-4, p. 66-84 19 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access
File

Yhteisopettajuus ja joustavat oppimisryhmät yläkoulun matematiikan opetuksen tukena

Makkonen, K., Thuneberg, H., Jahnukainen, M. & Hotulainen, R., 2019, In : Ainedidaktiikka. 3, 1, p. 2-20 19 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access
File
2018

Conduct problems, schoolwork difficulties and being bullied: A follow-up in Finnish adolescents

Minkkinen, J., Kinnunen, J., Hotulainen, R. H. E. & Rimpelä, A., 20 Dec 2018, In : International journal of school & educational psychology .

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access
File

Family and school social capital, school burnout and academic achievement: a multilevel longitudinal analysis among Finnish pupils

Lindfors, P., Minkkinen, J., Rimpelä, A. & Hotulainen, R., 2018, In : International Journal of Adolescence and Youth. 23, 3, p. 368-381 14 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access
File

Is technology-enhanced feedback encouraging for all in Finnish basic education? A person-centered approach

Oinas, S., Vainikainen, M-P. & Hotulainen, R., Dec 2018, In : Learning and Instruction. 58, p. 12-21 10 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien arviointiväline (KTVA)

Sointu, E., Lappalainen, K., Hotulainen, R., Kuorelahti, M., Närhi, V., Lambert, M. C. & Savolainen, H., 2018, In : EriKa : Erityisopetuksen tutkimus- ja menetelmätieto. 2018, 2, p. 19-22 4 p.

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Open Access

Maahanmuuttajataustaisten nuorten psykososiaalinen oireilu Helsingin metropolialueella

Minkkinen, J., Hotulainen, R. & Rimpelä, A., 2018, In : Psykologia. 53, 2-3, p. 89-107 19 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

2017

Class size as a means of three-tiered support in Finnish primary schools

Vainikainen, M-P., Hienonen, N. & Hotulainen, R., May 2017, In : Learning and Individual Differences. 56, p. 96-104 9 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Technology-enhanced feedback for pupils and parents in Finnish basic education

Oinas, S., Vainikainen, M-P. & Hotulainen, R., May 2017, In : Computers & Education. 108, p. 59-70 12 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

The Probability Distribution of the Response Times in Self-paced Continuous Search Tasks

van der Ven, A., Hotulainen, R. & Thuneberg, H., 2017, In : Psychological Test and Assessment Modeling. 59, 1, p. 3-30 28 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access
File
2016
Open Access
File

Koulutuksen arviointikeskus tuottaa tutkimustietoa kehitystyöhön ja päätöksentekoon

Ojala, T. & Hotulainen, R., Dec 2016, In : eErika : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia. 2016, 1-2, p. 5-6 2 p.

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Oppimistuloksia ennustavat tekijät Helsingin metropolialueen yläkouluissa

Vainikainen, M-P., Hienonen, N., Lindfors, P., Rimpelä, A., Asikainen, M., Hotulainen, R. & Hautamäki, J., 2016, In : Kasvatus. 47, 3, p. 214-229 16 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Thinking skills intervention for low-achieving first graders

Hotulainen, R., Mononen, R. & Aunio, P., 2016, In : European Journal of Special Needs Education. 31, 3, p. 360-375 16 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

2015

Development of learning to learn skills in primary school

Vainikainen, M-P., Wüstenberg, S., Kupiainen, S., Hotulainen, R. & Hautamäki, J., 2015, In : International Journal of Lifelong Education. 34, 4, p. 376-392 17 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Epistemological Beliefs and Scientific Reasoning in Finnish Academic Upper Secondary Education

Hotulainen, R. & Telivuo, J., Mar 2015, In : Kasvatus & Aika. 9, 1, p. 92-106 15 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access
File

General and specific thinking skills and schooling: Preparing the mind to new learning

Vainikainen, M-P., Hautamaki, J., Hotulainen, R. & Kupiainen, S., 2015, In : Thinking Skills and Creativity. 18, p. 53-64 12 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

ThinkMath-verkkopalvelu - tietoa ja harjoitusmateriaalia lasten matemaattisten ja ajattelun taitojen tukemiseen

Aunio, P., Hotulainen, R., Mononen, R., Tapola, A. & Törmänen, M., 2015, In : Kielikukko : jäsenlehti . 34, 4, p. 31-33 3 p.

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Tukea tarvitsevien oppilaiden ajattelutaitojen kehittyminen erikokoisissa luokissa

Vainikainen, M-P., Hienonen, N., Hautamäki, J. & Hotulainen, R., 2015, In : NMI-bulletin. 25, 3, p. 36-51 16 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Work Demands and Resources, Stress Regulation and Quality of Pedagogical Work Among Professionals in Finnish Early Childhood Education Settings

Nislin, M., Sajaniemi, N., Suhonen, E., Sims, M., Hotulainen, R., Hyttinen, S. & Hyttinen, A., 5 Oct 2015, In : Journal of Early Childhood Education Research. 4, 1, p. 42-66 25 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access
File

Esiopetusikäisille tarkoitettu ajattelun taitojen interventio-ohjelma

Hotulainen, R. & Hienonen, N., 21 May 2014, In : NMI-bulletin. 24, 2, p. 19-35 17 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Lasten stressin säätely, reagointitaipumukset ja leikkikäyttäytyminen päiväkotiympäristössä

Suhonen, E., Sajaniemi, N., Alijoki, A., Hotulainen, R., Nislin, M. & Kontu, E., 2014, In : Psykologia. 49, 3, p. 184-197 14 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Myosin IIb controls actin dynamics underlying the dendritic spine maturation

Koskinen, M., Bertling, E., Hotulainen, R., Tanhuanpää, K. & Hotulainen, P., 2014, In : Molecular and Cellular Neuroscience. 61, p. 56-64 9 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Parents’ Views on the Success of Integration of Students with Special Education Needs

Hotulainen, R. & Takala, M., 2014, In : International Journal of Inclusive Education. 18, 2, p. 140-154 15 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

2013

Matematiikan osaaminen ensimmäisen luokan alussa

Mononen, R., Aunio, P., Hotulainen, R. & Ketonen, R., Dec 2013, In : NMI-bulletin. 23, 4, p. 12-25 14 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

2012

Ajattelun taitojen interventiotutkimus ensimmäisen luokan heikoille oppilaille - pilottitutkimuksen tuloksia

Hotulainen, R. & Linnansaari, J., 17 Dec 2012, In : NMI-bulletin. 22, 4, p. 32-44 13 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Kommentare zu Steinbrink, Schwanda, Klatte und Lachmann: Sagen Wahrnehmungsleistungen zu Beginn der Schulzeit den Lese-Rechtschreiberfolg in Klasse 1 und 2 voraus? (ZEPP. Heft 4/2010. s. 188-200)

Dummer-Smoch, L., Lehmann-Breuer, W., Ruoho, K., Hotulainen, R., Steinbrink, C., Klatte, M. & Lachmann, T., 2012, In : Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie. 44, 2, p. 92-105 14 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientific

Participation in part-time special education and its correlation with the educational paths, self-concepts and strengths of young adults

Lappalainen, K. & Hotulainen, R., 18 Dec 2012, In : British Journal of Special Education. 39, 4, p. 185-193 9 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

2011

Pre-school socio-emotional behaviour and its correlation to self-perceptions and strengths of young adults

Hotulainen, R. & Lappalainen, K., 2011, In : Emotional and Behavioural Difficulties. 16, 4, p. 365-381 17 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

2010

Pre-school Verbo-sensory Motor Status as a Predictor of Educational Life-Courses and Self-perceptions of Young Adults

Hotulainen, R., Lappalainen, K., Ruoho, K. & Savolainen, H., 2010, In : International Journal of Disability, Development and Education. 57, 3, p. 299-314 16 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

2009

Sosioekonominen tausta ja osa-aikaiseen erityisopetukseen osallistuminen selittämässä nuorten aikuisten vahvuuksia sekä koulutukseen ja työelämään sijoittumista

Hotulainen, R. & Lappalainen, K., 2009, In : Kasvatus. 40, 2, p. 131-145, 195-196

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

2008

Perhetyön tarkastelua

Hotulainen, R. & Sinkkonen, H-M., 2008, In : Kasvatus. 39, 1, p. 98-101 4 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientific

2007

Jospa sitä joskus sais oikeita töitä: seurantatutkimus peruskoulussa arvioitujen tukitarpeiden yhteydestä nuorten koulutukseen ja työhön sijoittumiseen

Lappalainen, K. & Hotulainen, R., 2007, In : Kasvatus. 38, 3, p. 242-256 15 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

2006

Contributions of data mining for psycho-educational research: what self-organizing maps tell us about the well-being of gifted learners

Thuneberg, H. & Hotulainen, R., 2006, In : High Ability Studies. 17, 1, p. 87-100 14 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Nuorten aikuisten arvioita omista vahvuuksistaan ja siitä, miten peruskoulu tukee niiden kehittymistä

Hotulainen, R. & Lappalainen, K., 2006, In : NMI-bulletin. 2006, 4, p. 28-35 8 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

2004

Does the All Cream Rise? The Plight of Unsupported Gifted Children

Schofield, N. J. & Hotulainen, R., 2004, In : Psychology Science Quarterly. 46, 3, p. 379 - 386 8 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

2003

Identified Pre-School Potential Giftedness and its Realtation to Academic Achievement and Self-Concept at the End of Finnish Comprehensive School

Hotulainen, R. & Schofield, N., 2003, In : High Ability Studies. 14, 1, p. 55-70 16 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Identified pre-school potential giftedness and its relation to academic achievement and self-concept at the end of Finnish comprehensive school

Hotulainen, RHE. & Schofield, NJ., Jun 2003, In : High Ability Studies. 14, 1, p. 55-70 16 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review