1985 …2018
If you made any changes in Pure these will be visible here soon.

Publications 1985 2018

2018

Section 2 Commentary

Ahonen, S., 2018, Teaching and Learning Difficult Histories in International Contexts: A Critical Sociocultural Approach. Epstein, T. & Peck, C. L. (eds.). New York, NY: Routledge, p. 136-142 7 p. (Routledge Research in International and Comparative Education).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2017

Aika haastaa suomalaisuuden myytit

Ahonen, S., 2017, In : Niin & näin : filosofinen aikakauslehti. 24, 4 (95), p. 114-115 2 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientific

Historiemedvetande hos gymnasisterna: [Dissertation review essay: Historia i bagaget, Lars Andersson Hult, 2016]

Ahonen, S., 2017, In : Historisk Tidskrift (Stockholm). 137, 4, p. 695-698 4 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientific

Muukalaismyyttejä purkava antologia

Ahonen, S., 2017, In : Agricolan kirja-arvostelut. 2017, 22.3.2017

Research output: Contribution to journalArticleScientific

Suomalaisuuden monet myytit: Kansallinen katse historian kirjoissa

Ahonen, S., 2017, Helsinki: Gaudeamus. 247 p.

Research output: Book/ReportBookScientificpeer-review

Sustainable History Lessons for Post-Conflict Society

Ahonen, S., 2017, Teaching and Learning Difficult Histories in International Contexts: A Critical Sociocultural Approach. Epstein, T. & Peck, C. L. (eds.). New York, NY; Abingdon, Oxon: Routledge, p. 41-62 22 p. (Routledge Research in International and Comparative Education).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

The Lure of Grand Narratives: A dilemma for history teachers

Ahonen, S., 2017, International Perspectives on Teaching Rival Histories: Pedagogical Responses to Contested Narratives and the History Wars. Åström Elmersjö, H., Clark, A. & Vinterek, M. (eds.). Basingstoke: Palgrave Macmillan , p. 41-62 22 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2016

The Legacy of A.S. Neill in Finland

Sorainen, A., Ahonen, S., Eräsaari, L. & Eräsaari, M., 31 Oct 2016, In : Revista Hipótese. 3, 2, p. 131-149 19 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientific

Open Access

Training for Model Citizenship: An Ethnography of Civic Education and State-Making in Rwanda

Ahonen, S., Jul 2016, In : Journal of African History. 57, 2, p. 303-305 4 p.

Research output: Contribution to journalReview ArticleScientificpeer-review

2015

Ajan merkit - Historian käyttö ja opetus

Rantala, J. & Ahonen, S., 2015, Helsinki: Gaudeamus Helsinki University Press. 229 p.

Research output: Book/ReportBookScientificpeer-review

Historiaa ilman suuria kertomuksia: Historian opetuksen politiikan ongelma

Ahonen, S., Feb 2015, In : Historiallinen Aikakauskirja. 113, 1, p. 60-72 13 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Kan ett inbördeskrig försonas i ett historieklassrum? Teori och praktik

Ahonen, S., Jun 2015, In : Nordidactica : Journal of Humanities and Social Science Education . 2015, 3, p. 19-33 15 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Koulutuksellinen tasa-arvo ja yhdenvertaisuus

Ahonen, S., Bernelius, V., Kalalahti, M., Kivinen, O., Rinne, R. & Seppänen, P., 2015, Tulevaisuuden peruskoulu. Ouakrim-Soivio, N., Rinkinen, A. & Karjalainen, T. (eds.). Helsinki: Opetus- ja kulttuuriministeriö, p. 42-49 8 p. (Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja; no. 2015:8).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

2014

A School for All in Finland

Ahonen, S., 2014, The Nordic Education Model: 'A School for All' Encounters Neo-Liberal Policy. Blossing, U., Imsen, G. & Moos, L. (eds.). Dordrecht: Springer, p. 77-93 17 p. (Policy Implications of Research in Education; vol. 1).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Historia - konfliktin tekijä vai sovittaja?

Ahonen, S., 2014, In : Kosmopolis : rauhan-, konfliktin- ja maailmanpolitiikan tutkimuksen aikakauslehti . 44, 1, p. 59- 74 16 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Pääkirjoitus: rauha, konfliktit ja kasvatus

Translated title of the contribution: Editorial: peace, conflicts and educationLöfström, J. & Ahonen, S., 2014, In : Kosmopolis : rauhan-, konfliktin- ja maailmanpolitiikan tutkimuksen aikakauslehti . 44, 1, p. 3-4 2 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientific

Rauhankasvatus-erikoisnumero: Kosmopolis, vol. 44 (2014) : 1

Translated title of the contribution: Peace educationLöfström, J. (ed.) & Ahonen, S. (ed.), 2014, Tampere: Suomen rauhantutkimusyhdistys. 79 p. (Kosmopolis; vol. 44, no. 1)

Research output: Book/ReportAnthology or special issueScientificpeer-review

2013

Post-Conflict History Education in Finland, South Africa and Bosnia-Herzegovina

Ahonen, S., 2013, In : Nordidactica : Journal of Humanities and Social Science Education . 2013, 1, p. 90-103 14 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Vandringsmyter om skuld ocj offerroll i historiekultur och historiemedvetande

Ahonen, S. H., Mar 2013, Historiedidaktik i Norden: Historiemedvetande - historiebruk. Malmö: Malmö Högskola, 10 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2012

Att fostra en ideal medborgare i Finland

Ahonen, S., 2012, Skolen, nasjonen og medborgaren. Solhaug, T., Børhaug, K., Stugu, O. S. & Hauqaløkken, O. K. (eds.). Trondheim: Tapir Akademisk Forlag, p. 41-54 14 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Changing Conceptions of Equality in Education - a Look at the Basic School in Finland during the 1900s

Ahonen, S., 2012, Koulutuksen yhteiskunnallinen ymmärrys = Social Perspectives on Education. Kivirauma, J., Jauhiainen, A., Seppänen, P. & Kaunisto, T. (eds.). Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura, p. 260-275 16 p. (Kasvatusalan tutkimuksia; no. 59).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Coming to Terms with a Dark Past: How Post-Conflict Societies Deal with History

Ahonen, S., 2012, Frankfurt am Main: Peter Lang . 181 p.

Research output: Book/ReportBookScientificpeer-review

Menneisyyden vääryyksien hyvittäminen - historiallisia päälinjoja

Ahonen, S. & Löfström, J., 2012, Voiko historiaa hyvittää?: Historiallisten vääryyksien korjaaminen ja anteeksiantaminen. Löfström, J. (ed.). Helsinki: Gaudeamus, p. 88-97 10 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Oppiaine ja ainedidaktiikka ajan saatossa

Ahonen, S., 2012, Ainedidaktiikka tutkimuskohteena ja tiedonalana. Kallioniemi, A. & Virta, A. (eds.). Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura, p. 37-52 16 p. (Kasvatusalan tutkimuksia; no. 60).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Yleissivistävä koulutus hyvinvointiyhteiskunnassa

Ahonen, S., 2012, Tiedon ja osaamisen Suomi: Kasvatus ja koulutus Suomessa 1960-luvulta 2000-luvulle. Kettunen, P. & Simola, H. (eds.). Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, p. 144-175 32 p. (Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Toimituksia. Tiede; no. 1266:3).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2011

Historical Identity as an Ethical Project

Ahonen, S., 2011, The Processes of History Teaching: an International Symposium held at Malmö University, Sweden, March 5th-7th 2009. Nordgren, K., Eliasson, P. & Rönnqvist, C. (eds.). Karlstad: Karlstads universitet, p. 68-78 11 p. (Studier i de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik; no. 15).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Millä opein opettajia koulutettiin?

Ahonen, S., 2011, Valistus ja koulunpenkki: kasvatus ja koulutus Suomessa 1860-luvulta 1960-luvulle historia II osa: Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historia II. Heikkinen, A. & Leino-Kaukiainen, P. (eds.). Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, p. 239-252 14 p. (Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia; no. 1266:2)(Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historia; no. 2).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Representations of Victims and Guilty in Public History: The Case of the Finnish Civil War in 1918

Ahonen, S., 2011, Historicising the Uses of the Past: Scandinavian perspectives on history culture, historical consciousness and didactics of history related to World War II . Bjerg, H., Lenz, C. & Torstensen, E. (eds.). Bielefeld: Transcript Verlag, Vol. 2011. p. 27-44 18 p. (Zeit-Sinn-Kultur).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Yhteiskuntaopin varjo-opetussuunnitelman aineksia

Translated title of the contribution: Elements of a shadow-curriculum for social studiesAhonen, S. & Löfström, J., 2011, In : Kleio. 4, p. 7-9 3 p.

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

2009

Collective Identity in Transition: A Finnish Perspective

Ahonen, S., 2009, Nordic identities in transition - as reflected in pedagogic texts and cultural contexts. Selander, S. & Aamotsbakken, B. (eds.). Oslo: Novus, p. 120-137 17 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2008

1990-luvun koulutuspoliittinen käänne

Ahonen, S., 2008, Suomalaisen koulutuspolitiikan murros 1990-luvulla: artikkelisarja. R. M. . . (ed.). [Helsinki]: OKKA ,p. 11-21 11 p. (OKKA-säätiön vuosikirja).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Active citizenship - a challenge for teacher education: [in Japanese]

Ahonen, S., 2008, フィンランドの先生 学力世界. Jakku-Sihvonen, R. & Niemi, H. (eds.). Tokyo: Sakurai Shoten, p. 242-257 16 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Deliberative history classes for a post-conflict society: Theoretical development and practical implications through international education in the United World College in Bosnia and Herzegovina

Ahonen, S. & Torsti, P., 2008, Peace education in conflict and post-conflict societies: comparative perspectives. McGlynn, C., Zembytas, M., Bekeman, Z. & Gallagher, T. (eds.). New York: Palgrave Macmillan, Vol. 2008. p. 215-229 18 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Finnish History Textbooks in the Cold War

Ahonen, S., 2008, The Cold War and the Politics of History. Aunesluoma, J. & Kettunen, P. (eds.). Helsinki: Edita Publishing, Vol. 2008. p. 249-268 19 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2007

Pedagogik

Ahonen, S., 2007, Forskning i Finland genom tiderna. Tommila, P. & Korppi-Tommola, A. (eds.). Helsinki: Tieteellisten seurain valtuuskunta

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Pitäisikö kouludemokratia keksiä uudelleen?

Ahonen, S., 2007, Koulussa kansalaiseksi: opettaja ja aktiivinen koulukulttuuri. P. A. . P. S. . . (ed.). Helsinki: Kansanvalistusseura, p. 33-49 17 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

United World Colleges - from a NATO-spin-off to schools with global concern? a history of a project for international education

Ahonen, S., 2007, Mikael Agricolasta opin ja tutkimuksen tielle 2006 / [Toimituskunta: Martti J. Kuikka ... [et al.]. Helsinki: Suomen kouluhistoriallinen seura, p. 208-219 12 p. ([Koulu ja menneisyys] : 44).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2006

Active citizenship - a challenge for teacher education

Ahonen, S., 2006, Research-based teacher education in Finland - reflections by Finnish teacher educators. [Turku]: Finnish Educational Research Association, p. 215-228 14 p. (Kasvatusalan tutkimuksia; vol. 25).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Att ta ansvar för det förgångna: En jämförelse av historiekulturer i Estland och Finland

Ahonen, S., 2006, Demokratisk kulturarv?: nationella institutioner, universella värden, lokala praktiker. Alzén, A. & Aronsson, P. (eds.). Linköping: Linköpings universitet, Vol. 2006. p. 21-36 15 p. (Skriftserie / Tema, Kultur och samhälle; no. 2006:1).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Education

Ahonen, S., 2006, Research in Finland - A History. Tommila, P. & Korppi-Tommola, A. (eds.). Helsinki: Helsinki University Press and the Federation of Finnish Learned Societies, p. 231-236 5 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Kohti osallistuvaa koulukulttuuria

Ahonen, S., 2006, Näkökulmia aktiiviseen kansalaisuuteen. Ojanperä, T. (ed.). 2. ed. Helsinki: Helsingin yliopisto, Viikin normaalikoulu, p. 25-34 10 p. (Viikin normaalikoulun julkaisuja; no. 2).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Ovatko nuoret pettäneet demokratian - vai päinvastoin? Muutos nuorten kansalaisaktiivisuudessa kahden sukupolven välillä

Ahonen, S., 2006, Kansalaisvaikuttaminen ajassa. Ahvenisto, I. & Mäki, K. (eds.). Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seura, Vol. 2006. p. 249-270 21 p. (Väki voimakas; vol. 2006, no. 19).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Who is running school politics? The agents of the transformation of the common school in Finland

Ahonen, S., 2006, Enacting equity in education: towards a comparison of equitable practices in different European local contexts. Moreno Herrera, L., Jones, G. & Rantala, J. (eds.). Helsinki: University of Helsinki, Research centre for social studies education, p. 118-131 14 p. (Research Report, Research Centre for Social Studies Education; no. 8).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

2005

Eikö "uusi historia" sopisi myös lukiolaisille? keskustelua

Löfström, J. & Ahonen, S., 2005, In : Historiallinen Aikakauskirja. 103, 1, p. 92-95 4 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientific

Historia vastauksena ihmisten eksistentiaalisiin kysymyksiin

Ahonen, S., 2005, In : Tieteessä tapahtuu. 22, 7, p. 61-64 4 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientific

Historical consciousness: a viable paradigm for history education? : Essay review

Ahonen, S., 2005, In : Journal of Curriculum Studies. 37, 6, p. 697-707 11 p.

Research output: Contribution to journalReview ArticleScientificpeer-review

Kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelma yliopistojen opettajankoulutuksessa

Ahonen, S. & Rantala, J., 2005, Kansalaisvaikuttaminen opettajankoulutuksen haasteena . Rantala, J. & Siikaniva, A. (eds.). Helsinki : Historiallis-yhteiskuntatiedollisen kasvatuksen tutkimus- ja kehittämiskeskus, p. 11-17 7 p. (Historiallis-yhteiskuntatieteellisen kasvatuksen tutkimus- ja kehittämiskeskuksen tutkimuksia; no. 3).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Kohti osallistuvaa koulukulttuuria

Ahonen, S., 2005, Näkökulmia aktiiviseen kansalaisuuteen. Ojanperä, T. (ed.). Helsinki: Helsingin yliopisto, Viikin normaalikoulu, p. 15-30 16 p. (Viikin normaalikoulun julkaisuja; no. 2).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Koulu, kansalaisyhteiskunta ja opettajankoulutus

Ahonen, S., 2005, Ainedidaktiikan ja oppimistutkimuksen haasteet opettajankoulutukselle: ainedidaktinen symposium 11.2.2005. Vol. 75. p. 160-168 9 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contributionScientificpeer-review