1985 …2018
If you made any changes in Pure these will be visible here soon.

Publications 1985 2018

Filter
Chapter
2018

Section 2 Commentary

Ahonen, S., 2018, Teaching and Learning Difficult Histories in International Contexts: A Critical Sociocultural Approach. Epstein, T. & Peck, C. L. (eds.). New York, NY: Routledge, p. 136-142 7 p. (Routledge Research in International and Comparative Education).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2017

Sustainable History Lessons for Post-Conflict Society

Ahonen, S., 2017, Teaching and Learning Difficult Histories in International Contexts: A Critical Sociocultural Approach. Epstein, T. & Peck, C. L. (eds.). New York, NY; Abingdon, Oxon: Routledge, p. 41-62 22 p. (Routledge Research in International and Comparative Education).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

The Lure of Grand Narratives: A dilemma for history teachers

Ahonen, S., 2017, International Perspectives on Teaching Rival Histories: Pedagogical Responses to Contested Narratives and the History Wars. Åström Elmersjö, H., Clark, A. & Vinterek, M. (eds.). Basingstoke: Palgrave Macmillan , p. 41-62 22 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2015

Koulutuksellinen tasa-arvo ja yhdenvertaisuus

Ahonen, S., Bernelius, V., Kalalahti, M., Kivinen, O., Rinne, R. & Seppänen, P., 2015, Tulevaisuuden peruskoulu. Ouakrim-Soivio, N., Rinkinen, A. & Karjalainen, T. (eds.). Helsinki: Opetus- ja kulttuuriministeriö, p. 42-49 8 p. (Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja; no. 2015:8).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

2014

A School for All in Finland

Ahonen, S., 2014, The Nordic Education Model: 'A School for All' Encounters Neo-Liberal Policy. Blossing, U., Imsen, G. & Moos, L. (eds.). Dordrecht: Springer, p. 77-93 17 p. (Policy Implications of Research in Education; vol. 1).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2013

Vandringsmyter om skuld ocj offerroll i historiekultur och historiemedvetande

Ahonen, S. H., Mar 2013, Historiedidaktik i Norden: Historiemedvetande - historiebruk. Malmö: Malmö Högskola, 10 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2012

Att fostra en ideal medborgare i Finland

Ahonen, S., 2012, Skolen, nasjonen og medborgaren. Solhaug, T., Børhaug, K., Stugu, O. S. & Hauqaløkken, O. K. (eds.). Trondheim: Tapir Akademisk Forlag, p. 41-54 14 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Changing Conceptions of Equality in Education - a Look at the Basic School in Finland during the 1900s

Ahonen, S., 2012, Koulutuksen yhteiskunnallinen ymmärrys = Social Perspectives on Education. Kivirauma, J., Jauhiainen, A., Seppänen, P. & Kaunisto, T. (eds.). Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura, p. 260-275 16 p. (Kasvatusalan tutkimuksia; no. 59).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Menneisyyden vääryyksien hyvittäminen - historiallisia päälinjoja

Ahonen, S. & Löfström, J., 2012, Voiko historiaa hyvittää?: Historiallisten vääryyksien korjaaminen ja anteeksiantaminen. Löfström, J. (ed.). Helsinki: Gaudeamus, p. 88-97 10 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Oppiaine ja ainedidaktiikka ajan saatossa

Ahonen, S., 2012, Ainedidaktiikka tutkimuskohteena ja tiedonalana. Kallioniemi, A. & Virta, A. (eds.). Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura, p. 37-52 16 p. (Kasvatusalan tutkimuksia; no. 60).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Yleissivistävä koulutus hyvinvointiyhteiskunnassa

Ahonen, S., 2012, Tiedon ja osaamisen Suomi: Kasvatus ja koulutus Suomessa 1960-luvulta 2000-luvulle. Kettunen, P. & Simola, H. (eds.). Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, p. 144-175 32 p. (Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Toimituksia. Tiede; no. 1266:3).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2011

Historical Identity as an Ethical Project

Ahonen, S., 2011, The Processes of History Teaching: an International Symposium held at Malmö University, Sweden, March 5th-7th 2009. Nordgren, K., Eliasson, P. & Rönnqvist, C. (eds.). Karlstad: Karlstads universitet, p. 68-78 11 p. (Studier i de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik; no. 15).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Millä opein opettajia koulutettiin?

Ahonen, S., 2011, Valistus ja koulunpenkki: kasvatus ja koulutus Suomessa 1860-luvulta 1960-luvulle historia II osa: Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historia II. Heikkinen, A. & Leino-Kaukiainen, P. (eds.). Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, p. 239-252 14 p. (Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia; no. 1266:2)(Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historia; no. 2).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Representations of Victims and Guilty in Public History: The Case of the Finnish Civil War in 1918

Ahonen, S., 2011, Historicising the Uses of the Past: Scandinavian perspectives on history culture, historical consciousness and didactics of history related to World War II . Bjerg, H., Lenz, C. & Torstensen, E. (eds.). Bielefeld: Transcript Verlag, Vol. 2011. p. 27-44 18 p. (Zeit-Sinn-Kultur).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2009

Collective Identity in Transition: A Finnish Perspective

Ahonen, S., 2009, Nordic identities in transition - as reflected in pedagogic texts and cultural contexts. Selander, S. & Aamotsbakken, B. (eds.). Oslo: Novus, p. 120-137 17 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2008

1990-luvun koulutuspoliittinen käänne

Ahonen, S., 2008, Suomalaisen koulutuspolitiikan murros 1990-luvulla: artikkelisarja. R. M. . . (ed.). [Helsinki]: OKKA ,p. 11-21 11 p. (OKKA-säätiön vuosikirja).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Active citizenship - a challenge for teacher education: [in Japanese]

Ahonen, S., 2008, フィンランドの先生 学力世界. Jakku-Sihvonen, R. & Niemi, H. (eds.). Tokyo: Sakurai Shoten, p. 242-257 16 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Deliberative history classes for a post-conflict society: Theoretical development and practical implications through international education in the United World College in Bosnia and Herzegovina

Ahonen, S. & Torsti, P., 2008, Peace education in conflict and post-conflict societies: comparative perspectives. McGlynn, C., Zembytas, M., Bekeman, Z. & Gallagher, T. (eds.). New York: Palgrave Macmillan, Vol. 2008. p. 215-229 18 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Finnish History Textbooks in the Cold War

Ahonen, S., 2008, The Cold War and the Politics of History. Aunesluoma, J. & Kettunen, P. (eds.). Helsinki: Edita Publishing, Vol. 2008. p. 249-268 19 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2007

Pedagogik

Ahonen, S., 2007, Forskning i Finland genom tiderna. Tommila, P. & Korppi-Tommola, A. (eds.). Helsinki: Tieteellisten seurain valtuuskunta

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Pitäisikö kouludemokratia keksiä uudelleen?

Ahonen, S., 2007, Koulussa kansalaiseksi: opettaja ja aktiivinen koulukulttuuri. P. A. . P. S. . . (ed.). Helsinki: Kansanvalistusseura, p. 33-49 17 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

United World Colleges - from a NATO-spin-off to schools with global concern? a history of a project for international education

Ahonen, S., 2007, Mikael Agricolasta opin ja tutkimuksen tielle 2006 / [Toimituskunta: Martti J. Kuikka ... [et al.]. Helsinki: Suomen kouluhistoriallinen seura, p. 208-219 12 p. ([Koulu ja menneisyys] : 44).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

2006

Active citizenship - a challenge for teacher education

Ahonen, S., 2006, Research-based teacher education in Finland - reflections by Finnish teacher educators. [Turku]: Finnish Educational Research Association, p. 215-228 14 p. (Kasvatusalan tutkimuksia; vol. 25).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Att ta ansvar för det förgångna: En jämförelse av historiekulturer i Estland och Finland

Ahonen, S., 2006, Demokratisk kulturarv?: nationella institutioner, universella värden, lokala praktiker. Alzén, A. & Aronsson, P. (eds.). Linköping: Linköpings universitet, Vol. 2006. p. 21-36 15 p. (Skriftserie / Tema, Kultur och samhälle; no. 2006:1).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Education

Ahonen, S., 2006, Research in Finland - A History. Tommila, P. & Korppi-Tommola, A. (eds.). Helsinki: Helsinki University Press and the Federation of Finnish Learned Societies, p. 231-236 5 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Kohti osallistuvaa koulukulttuuria

Ahonen, S., 2006, Näkökulmia aktiiviseen kansalaisuuteen. Ojanperä, T. (ed.). 2. ed. Helsinki: Helsingin yliopisto, Viikin normaalikoulu, p. 25-34 10 p. (Viikin normaalikoulun julkaisuja; no. 2).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Ovatko nuoret pettäneet demokratian - vai päinvastoin? Muutos nuorten kansalaisaktiivisuudessa kahden sukupolven välillä

Ahonen, S., 2006, Kansalaisvaikuttaminen ajassa. Ahvenisto, I. & Mäki, K. (eds.). Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seura, Vol. 2006. p. 249-270 21 p. (Väki voimakas; vol. 2006, no. 19).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Who is running school politics? The agents of the transformation of the common school in Finland

Ahonen, S., 2006, Enacting equity in education: towards a comparison of equitable practices in different European local contexts. Moreno Herrera, L., Jones, G. & Rantala, J. (eds.). Helsinki: University of Helsinki, Research centre for social studies education, p. 118-131 14 p. (Research Report, Research Centre for Social Studies Education; no. 8).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

2005

Kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelma yliopistojen opettajankoulutuksessa

Ahonen, S. & Rantala, J., 2005, Kansalaisvaikuttaminen opettajankoulutuksen haasteena . Rantala, J. & Siikaniva, A. (eds.). Helsinki : Historiallis-yhteiskuntatiedollisen kasvatuksen tutkimus- ja kehittämiskeskus, p. 11-17 7 p. (Historiallis-yhteiskuntatieteellisen kasvatuksen tutkimus- ja kehittämiskeskuksen tutkimuksia; no. 3).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Kohti osallistuvaa koulukulttuuria

Ahonen, S., 2005, Näkökulmia aktiiviseen kansalaisuuteen. Ojanperä, T. (ed.). Helsinki: Helsingin yliopisto, Viikin normaalikoulu, p. 15-30 16 p. (Viikin normaalikoulun julkaisuja; no. 2).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Opettaja kansalaisen mallina ja mentorina

Ahonen, S., 2005, Kansalaisvaikuttaminen opettajankoulutuksen haasteena. Rantala, J. & Siikaniva, A. (eds.). Helsinki: Historiallis-yhteiskuntatiedollisen kasvatuksen tutkimus- ja kehittämiskeskus, p. 19-32 14 p. (Historiallis-yhteiskuntatieteellisen kasvatuksen tutkimus- ja kehittämiskeskuksen tutkimuksia; no. 3).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Ovatko nuoret topeliaanisia? tutkimustietoa 1990-luvun nuorten isänmaallisuudesta

Ahonen, S., 2005, Topelius elää. Helsinki: Atena, p. 41-50 10 p. (Topelius-seuran julkaisuja; vol. 1).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Suomalaisnuorten historiakäsitykset itään kallellaan

Ahonen, S. & Torsti, P., 2005, Rohkeutta vai nihkeyttä?: suomalaisen kansallistunteen ja globalisaation suhde . Möttölä, M. (ed.). Helsinki: Maahenki, p. 90-91 2 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterGeneral public

Tollundin mies

Ahonen, S., 2005, Miten opetan historiaa?. Rantala, J. (ed.). Helsinki: WSOY, p. 8-19 12 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

2001

Introduction: Norden's present to the world

Ahonen, S. & Rantala, J., 2001, Nordic lights. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, p. 9-25

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

1990

History education in "the second republic" c. 1944-1950

Ahonen, S. & Rantala, J., 1990, Koulu ja menneisyys XXVIII. Helsinki: Suomen kouluhistoriallinen seura, p. 7-33

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

1985

Illustrator in book (Kolumbus, ala-asteen kartasto): Gouache drawings

Rikkinen, H., Ahonen, S., Hahtola, M., Sorvali, P., Rikkinen, J. & Talvitie, V., 1985, Kolumbus, ala-asteen kartasto. 1-6. painos ed. Porvoo: WSOY, 62 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterGeneral public