Projects per year
Project Details
Description (abstract)
KUPERA on Opetushallituksen tukema hankekokonaisuus, joka koostuu kahdesta osahankkeesta, joilla on omat tavoitteensa.
KUPERA arviointi- ja tutkimushankkeessa kartoitetaan eri oppiaineiden oppi- ja arviointimateriaalien kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoisuutta ja toteutetaan kyselytutkimus rehtoreiden ja opettajien näkemysten selvittämiseen näihin liittyen. Hanke tuottaa tutkimuspohjaiset ohjeistukset kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoisuuden huomiomiseen oppimateriaalin laatijoille ja opettajille eri oppiaineissa.
KUPERA verkkoportaali, materiaali ja MOOC -hankkeessa tuotetaan suomenkielen
taitotason mukaan eriyttävää oppimateriaalia S2-oppilaille ja materiaalia perusopetuksen kulttuuri- ja katsomusdialogin tueksi eri vuosiluokille, MOOC kurssi opettajien perus- ja täydennyskoulutukseen ja verkkoportaali kulttuuri ja katsomusdialogin vahvistamiseen.
KUPERA toteutetaan Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus HEA:n ja kasvatustieteellisen tiedekunnan muiden tutkimusryhmien välisenä yhteistyönä. KUPERA toteutetaan yhteistyössä Opetushallituksen, FOKUS ry:n ja UNESCO:n kanssa.
KUPERA arviointi- ja tutkimushankkeessa kartoitetaan eri oppiaineiden oppi- ja arviointimateriaalien kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoisuutta ja toteutetaan kyselytutkimus rehtoreiden ja opettajien näkemysten selvittämiseen näihin liittyen. Hanke tuottaa tutkimuspohjaiset ohjeistukset kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoisuuden huomiomiseen oppimateriaalin laatijoille ja opettajille eri oppiaineissa.
KUPERA verkkoportaali, materiaali ja MOOC -hankkeessa tuotetaan suomenkielen
taitotason mukaan eriyttävää oppimateriaalia S2-oppilaille ja materiaalia perusopetuksen kulttuuri- ja katsomusdialogin tueksi eri vuosiluokille, MOOC kurssi opettajien perus- ja täydennyskoulutukseen ja verkkoportaali kulttuuri ja katsomusdialogin vahvistamiseen.
KUPERA toteutetaan Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus HEA:n ja kasvatustieteellisen tiedekunnan muiden tutkimusryhmien välisenä yhteistyönä. KUPERA toteutetaan yhteistyössä Opetushallituksen, FOKUS ry:n ja UNESCO:n kanssa.
Short title | KUPERA |
---|---|
Acronym | KUPERA |
Status | Finished |
Effective start/end date | 15/12/2018 → 30/06/2021 |
Projects
- 1 Finished
-
KUPERA: Kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoinen oppiminen ja opetus -täydennyskoulutushanke
Tamm, M., Kallioniemi, A., Jantunen, A., Suuriniemi, S., Satokangas, H. & Kavonius, M.
01/08/2020 → 31/12/2021
Project: Research project
-
Kuinka kirja katsoo käsitteitä? Kulttuurin, katsomuksen ja kielen käsitteiden hierarkiat ja diskurssit oppikirjoissa
Satokangas, H. & Suuriniemi, S-M., Sep 2022, Katso kuule koulua : Kehollisuus, materiaalisuus ja tekstit koulun vuorovaikutuksessa. Heinonen, P. & Karvonen, U. (eds.). Tampere: Vastapaino, p. 241-272 32 p.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Chapter › Scientific › peer-review
-
Demokratian käsite peruskoulun oppikirjoissa
Satokangas, H., Nov 2021, In: Kasvatus & Aika. 15, 3-4, p. 192-209 18 p.Research output: Contribution to journal › Article › Scientific › peer-review
Open AccessFile -
Katsomus aiheena ja aineena: mitä katsomuksella tarkoitetaan?
Satokangas, H., Salmenkivi, E. & Jantunen, A., 2021, Aineenopetus ja aiheenopetus. Hildén, R., Portaankorva-Koivisto, P. & Mäkipää, T. (eds.). Helsinki: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, p. 91-109 19 p. (Ainedidaktisia tutkimuksia : Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja; no. 20).Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Chapter › Scientific › peer-review
Open Access
Activities
-
Miten katsomuskäsitteitä käytetään?
Henri Satokangas (Speaker) & Anita Jantunen (Speaker)
12 Feb 2021Activity: Talk or presentation types › Oral presentation
-
Vaeltavat käsitteet oppikirjoissa: esimerkkeinä kulttuuri, demokratia ja katsomus
Henri Satokangas (Speaker)
6 May 2021Activity: Talk or presentation types › Oral presentation
-
Moninaistuva moninaisuus perusopetuksen oppikirjoissa
Henri Satokangas (Speaker)
10 Dec 2021Activity: Talk or presentation types › Oral presentation