Projects per year
Project Details
Description (abstract)
Lapset kertovat hyvinvoinnistaan – Kuka kuuntelee? (TelLis) -tutkimushankkeen tavoitteena on selvittää, mitä lapset kertovat hyvinvoinnistaan, miten heitä kuullaan ja miten lasten hyvinvointia voidaan edistää kehittämällä kerronnan käytäntöjä lasten arkielämässä.
Tutkimus kohdistuu lasten kokemaan ja kertomaan hyvinvointiin kotona, koulussa ja päivähoidossa. Lapset kertovat paitsi sanallisesti myös toimimalla, valokuvaamalla ja leikin sekä sadutusmenetelmällä kerättyjen kertomusten välityksellä.
Projektin tuloksena tuotetaan tietoa lasten koetusta hyvinvoinnista. Siinä nostetaan esiin kerronnan merkityksellisyyttä ja jatketaan kerronnan menetelmien kehittelyä sekä lapsiin liittyvään tutkimukseen että käytännön työvälineeksi.
Hanke on Oulun ja Helsingin yliopistojen yhteistutkimus. Tutkimusryhmät työskentelevät yhdessä tavoitteenaan saada tietoa lasten hyvinvoinnista sekä kehittää kerrontaa menetelmänä. Näin kertominen muuttaa ja kehittää toimintakäytäntöjä lasten hyvinvointia edistäviksi. Hankkeessa on useita yhteistyökumppaneita eri maissa.
Tutkimus kohdistuu lasten kokemaan ja kertomaan hyvinvointiin kotona, koulussa ja päivähoidossa. Lapset kertovat paitsi sanallisesti myös toimimalla, valokuvaamalla ja leikin sekä sadutusmenetelmällä kerättyjen kertomusten välityksellä.
Projektin tuloksena tuotetaan tietoa lasten koetusta hyvinvoinnista. Siinä nostetaan esiin kerronnan merkityksellisyyttä ja jatketaan kerronnan menetelmien kehittelyä sekä lapsiin liittyvään tutkimukseen että käytännön työvälineeksi.
Hanke on Oulun ja Helsingin yliopistojen yhteistutkimus. Tutkimusryhmät työskentelevät yhdessä tavoitteenaan saada tietoa lasten hyvinvoinnista sekä kehittää kerrontaa menetelmänä. Näin kertominen muuttaa ja kehittää toimintakäytäntöjä lasten hyvinvointia edistäviksi. Hankkeessa on useita yhteistyökumppaneita eri maissa.
Status | Finished |
---|---|
Effective start/end date | 01/01/2010 → 31/12/2014 |
Fields of Science
- 516 Educational sciences
Projects
- 1 Active
-
Hope and Fear as Life Companions: The Effects of Asylum Seeking Processes on the Life of Children
Lähteenmäki, M., 2014, Critical Views on Crime, Policy and Social Control. Sorvatzioti, D. F., Antonopaulos, G. A., Papanicolaou, G. & Sollund, R. (eds.). Nicosia: University of Nicosia Press, p. 64-73 10 p.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Conference contribution › Scientific
-
Päättäjä, kuuntele lasta!
Karlsson, L., Hohti, R., Tammi, T., Olli, J. & Hakomäki, H., 2014, In: Kasvatus. 45, 1, p. 65-66 2 p.Translated title of the contribution :PolicyMaker, Listen to the Child! Research output: Contribution to journal › Article › Scientific
-
Äitini mun
Saariaho, S., Laurila, A., Pulkka, A. & Karlsson, L., 2013, In: Evita. 2013, 4, p. 64-67 4 p.Research output: Contribution to journal › Article › General public