Project Details

Description

Tutkimus pyrkii rakentamaan vertailevan näkökulman perusopetuspolitiikkoihin Tanskassa, Suomessa, Islannissa, Norjassa ja Ruotsissa. Teoreettinen ja metodologinen näkökulmamme pyrkii vakavasti purkamaan kompleksisuutta, kontingenssia ja poikkikansallisuutta jotka luonnehtivat pohjoismaisia koulujärjestelmiä. Päähypoteesimme on että kunkin maan perusopetusjärjestemän liike on suhteellista mutta heijastaa vähintään neljän kohdealueen dynamiikkojen yhteenkietoutumista. Näitä ovat toteutettu koulutuspolitiikka ja koulutuksen hallinta sekä perheiden koulutusstrategiat ja luokkahuonekulttuurit. Onnistuessaan projekti avaa uusia näkökulmia ja sillä on vaikutusta ei vain koulutustutkimuksessa vaan myös vertailevan historiallisen sosiologian ja politiikkatutkimuksen eri alueilla. Käytännön näkökulmasta tutkimus lupaa uusia analyyttisiä työkaluja sekä kehittämiselle että konsultoinnille ja viennille koulutuksen alueilla.
StatusFinished
Effective start/end date01/09/201431/08/2018

Research Output

Open Access

Discursive Narratives of Comprehensive Education Politics in Finland

Kosunen, S. & Hansen, P., Sep 2018, In : European Educational Research Journal. 17, 5, p. 714-732 19 p.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Open Access
File
Open Access
File

Activities

  • 1 Organisation and participation in conferences, workshops, courses, seminars
  • 1 Academic visit at UH
  • 1 Oral presentation

Berglind Rós Magnúsdottír

Sonja Kosunen (Host)
Oct 2017Nov 2017

Activity: Hosting a visitor typesAcademic visit at UH

ECER. European Conference on Educational Research

Janne Varjo (Speaker: Presenter)
9 Sep 2015

Activity: Participating in or organising an event typesOrganisation and participation in conferences, workshops, courses, seminars