Akateemiset ammattilaiset oman työnsä ja sen edellytysten tutkijoina ja kehittäjinä

Translated title of the contribution: Academic professionals as researchers and developers of their own work and its preconditions

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

    Abstract

    Tässä artikkelissa käsitellään erilaisia oman työyhteisön kehittämistutkimukseen soveltuvia menetelmiä. Aluksi kuvaillaan kertomuksiin ja innovointiin perustuvaa kehittämistutkimusta. Uusina kehittämistutkimuksen tiedonhankinnan välineinä esitellään totuutta etsivä dialogi, yhteisöllinen tiedonrakentaminen ja vapaan assosiaation menetelmä. Tämän jälkeen paneudutaan arvoihin. Tutkimuksen ja pohdinnan kohteiksi kannattaa ottaa mahdollisuuksien mukaan sekä ilmaistut että todelliset arvot, arvokas oppiminen, hyvä elämä, hyvä ympäristö ja kestävä kehitys osana organisaatioin toimintaa ja sen kehittämistä. Rationaalisen toiminnan sykliin opastava Vee-heuristiikka on esillä kehittämistutkimuksen useiden strategioiden ja menetelmien perustana, minkä jälkeen tarkastellaan muutosagentteja ja jatkuvaa laadunparantamista. Lisäksi esitellään niin Åhlbergin korkealaatuisen oppimisen teoriaa ja sen soveltamista kehittämistutkimuksiin kuin tiedon jäsentämiseen ja ajattelun ja toiminnan eheyttämiseen tarkoitettu käsitekarttamenetelmä. Artikkelin lopulla sivutaan myös työyhteisön kompastuskiviä. Toisinaan organisaatiossa saattaa olla hankalia työntekijöitä, ja tekstissä pohditaankin, miten tällaisten työyhteisön kokonaistoiminnan kannalta hankalien jäsenten kanssa tulisi menetellä.

    Avainsanat: Rationaalinen toiminta, design-eksperimentit, Vee-heuristiikka, parannettu käsitekarttamenetelmä, totuutta etsivä dialogi, yhteisöllinen tiedonrakentaminen, kertomukset, vapaa assosiaatio, arvot, korkealaatuinen oppiminen, jatkuva laadunparantaminen
    Translated title of the contributionAcademic professionals as researchers and developers of their own work and its preconditions
    Original languageFinnish
    Title of host publicationKehittämistutkimus opetusalalla
    EditorsJohannes Pernaa
    Number of pages32
    Place of PublicationJyväskylä
    PublisherPS-kustannus
    Publication date15 Mar 2013
    Pages89 - 120
    ISBN (Print)978-952-451-580-1
    ISBN (Electronic)9524515806
    Publication statusPublished - 15 Mar 2013
    MoE publication typeA3 Book chapter

    Publication series

    NameOpetus 2000

    Fields of Science

    • 516 Educational sciences

    Cite this