Alkuaineiden jaksollisen järjestelmän oppimista tukevien oppimispelien kehittäminen ja testaaminen osana kehittämistutkimusta

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Abstract

Nykykäsityksen mukaan merkityksellistä oppimista voi tapahtua vain, jos oppilas itse pääsee prosessoimaan opittavaa asiaa aktiivisesti. Oppimispelit ovat yksi opetusmenetelmä, jonka avulla oppilas voi osallistua omaan oppimiseensa ja ikään kuin itse keksii opittavan asian erilaisten vihjeiden ja kannustusten avulla. (Lujan & DiCarlo, 2006; Sawyer, 2006)

Uusien oppimispelien vaikutusta oppilaan oppimiseen voidaan tutkia kehittämistutkimuksen avulla. Kehittämistutkimus (eng. design-based research) on tutkimusmenetelmä, joka on kehitetty erityisesti opetuksen ja oppimisen tutkimuksen tarpeisiin.

Tämä artikkeli käsittelee kahden alkuaineiden jaksollisen järjestelmän oppimista tukevan oppimispelin kehittämistä osana kehittämistutkimusta, oppimispelien ensimmäisten versioiden testaamista opettajilla ja opettajaopiskelijoilla sekä toisten versioiden kehittämistä testaajilta saadun palautteen perusteella.


Asiasanat:
alkuaineet, jaksollinen järjestelmä, kehittämistutkimus, kemia, korttipelit, luonnontieteet, merkityksellinen oppiminen, oppimispelit, perusopetus
Original languageFinnish
Title of host publicationArkipäivän kemia, kokeellisuus ja työturvallisuus kemian opetuksessa perusopetuksesta korkeakouluihin : IV Valtakunnalliset kemian opetuksen päivät
EditorsMaija Aksela, Johannes Pernaa
Number of pages16
Place of PublicationHelsinki
Publisher Helsingin yliopisto, Kemian opetuksen keskus, Kemian laitos
Publication date2009
Pages95-110
ISBN (Print)978-952-10-6007-6
Publication statusPublished - 2009
MoE publication typeA3 Book chapter

Fields of Science

  • 116 Chemical sciences
  • 516 Educational sciences

Cite this

Tuomisto, M., & Aksela, M. (2009). Alkuaineiden jaksollisen järjestelmän oppimista tukevien oppimispelien kehittäminen ja testaaminen osana kehittämistutkimusta. In M. Aksela, & J. Pernaa (Eds.), Arkipäivän kemia, kokeellisuus ja työturvallisuus kemian opetuksessa perusopetuksesta korkeakouluihin: IV Valtakunnalliset kemian opetuksen päivät (pp. 95-110). Helsinki: Helsingin yliopisto, Kemian opetuksen keskus, Kemian laitos.
Tuomisto, Maiju ; Aksela, Maija . / Alkuaineiden jaksollisen järjestelmän oppimista tukevien oppimispelien kehittäminen ja testaaminen osana kehittämistutkimusta. Arkipäivän kemia, kokeellisuus ja työturvallisuus kemian opetuksessa perusopetuksesta korkeakouluihin: IV Valtakunnalliset kemian opetuksen päivät. editor / Maija Aksela ; Johannes Pernaa. Helsinki : Helsingin yliopisto, Kemian opetuksen keskus, Kemian laitos, 2009. pp. 95-110
@inbook{59ad73c520a4400d8f2a6bf0dc7bb5ac,
title = "Alkuaineiden jaksollisen j{\"a}rjestelm{\"a}n oppimista tukevien oppimispelien kehitt{\"a}minen ja testaaminen osana kehitt{\"a}mistutkimusta",
abstract = "Nykyk{\"a}sityksen mukaan merkityksellist{\"a} oppimista voi tapahtua vain, jos oppilas itse p{\"a}{\"a}see prosessoimaan opittavaa asiaa aktiivisesti. Oppimispelit ovat yksi opetusmenetelm{\"a}, jonka avulla oppilas voi osallistua omaan oppimiseensa ja ik{\"a}{\"a}n kuin itse keksii opittavan asian erilaisten vihjeiden ja kannustusten avulla. (Lujan & DiCarlo, 2006; Sawyer, 2006) Uusien oppimispelien vaikutusta oppilaan oppimiseen voidaan tutkia kehitt{\"a}mistutkimuksen avulla. Kehitt{\"a}mistutkimus (eng. design-based research) on tutkimusmenetelm{\"a}, joka on kehitetty erityisesti opetuksen ja oppimisen tutkimuksen tarpeisiin.T{\"a}m{\"a} artikkeli k{\"a}sittelee kahden alkuaineiden jaksollisen j{\"a}rjestelm{\"a}n oppimista tukevan oppimispelin kehitt{\"a}mist{\"a} osana kehitt{\"a}mistutkimusta, oppimispelien ensimm{\"a}isten versioiden testaamista opettajilla ja opettajaopiskelijoilla sek{\"a} toisten versioiden kehitt{\"a}mist{\"a} testaajilta saadun palautteen perusteella. Asiasanat: alkuaineet, jaksollinen j{\"a}rjestelm{\"a}, kehitt{\"a}mistutkimus, kemia, korttipelit, luonnontieteet, merkityksellinen oppiminen, oppimispelit, perusopetus",
keywords = "116 Kemia, alkuaineet, alkuaineiden jaksollinen j{\"a}rjestelm{\"a}, kemian opetus, kemian opetuksen tutkimus, korttipelit, 516 Kasvatustieteet, perusopetus, oppiminen, oppimispelit, merkityksellinen oppiminen",
author = "Maiju Tuomisto and Maija Aksela",
year = "2009",
language = "suomi",
isbn = "978-952-10-6007-6",
pages = "95--110",
editor = "Maija Aksela and Johannes Pernaa",
booktitle = "Arkip{\"a}iv{\"a}n kemia, kokeellisuus ja ty{\"o}turvallisuus kemian opetuksessa perusopetuksesta korkeakouluihin",
publisher = "Helsingin yliopisto, Kemian opetuksen keskus, Kemian laitos",
address = "Suomi",

}

Tuomisto, M & Aksela, M 2009, Alkuaineiden jaksollisen järjestelmän oppimista tukevien oppimispelien kehittäminen ja testaaminen osana kehittämistutkimusta. in M Aksela & J Pernaa (eds), Arkipäivän kemia, kokeellisuus ja työturvallisuus kemian opetuksessa perusopetuksesta korkeakouluihin: IV Valtakunnalliset kemian opetuksen päivät. Helsingin yliopisto, Kemian opetuksen keskus, Kemian laitos, Helsinki, pp. 95-110.

Alkuaineiden jaksollisen järjestelmän oppimista tukevien oppimispelien kehittäminen ja testaaminen osana kehittämistutkimusta. / Tuomisto, Maiju; Aksela, Maija .

Arkipäivän kemia, kokeellisuus ja työturvallisuus kemian opetuksessa perusopetuksesta korkeakouluihin: IV Valtakunnalliset kemian opetuksen päivät. ed. / Maija Aksela; Johannes Pernaa. Helsinki : Helsingin yliopisto, Kemian opetuksen keskus, Kemian laitos, 2009. p. 95-110.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

TY - CHAP

T1 - Alkuaineiden jaksollisen järjestelmän oppimista tukevien oppimispelien kehittäminen ja testaaminen osana kehittämistutkimusta

AU - Tuomisto, Maiju

AU - Aksela, Maija

PY - 2009

Y1 - 2009

N2 - Nykykäsityksen mukaan merkityksellistä oppimista voi tapahtua vain, jos oppilas itse pääsee prosessoimaan opittavaa asiaa aktiivisesti. Oppimispelit ovat yksi opetusmenetelmä, jonka avulla oppilas voi osallistua omaan oppimiseensa ja ikään kuin itse keksii opittavan asian erilaisten vihjeiden ja kannustusten avulla. (Lujan & DiCarlo, 2006; Sawyer, 2006) Uusien oppimispelien vaikutusta oppilaan oppimiseen voidaan tutkia kehittämistutkimuksen avulla. Kehittämistutkimus (eng. design-based research) on tutkimusmenetelmä, joka on kehitetty erityisesti opetuksen ja oppimisen tutkimuksen tarpeisiin.Tämä artikkeli käsittelee kahden alkuaineiden jaksollisen järjestelmän oppimista tukevan oppimispelin kehittämistä osana kehittämistutkimusta, oppimispelien ensimmäisten versioiden testaamista opettajilla ja opettajaopiskelijoilla sekä toisten versioiden kehittämistä testaajilta saadun palautteen perusteella. Asiasanat: alkuaineet, jaksollinen järjestelmä, kehittämistutkimus, kemia, korttipelit, luonnontieteet, merkityksellinen oppiminen, oppimispelit, perusopetus

AB - Nykykäsityksen mukaan merkityksellistä oppimista voi tapahtua vain, jos oppilas itse pääsee prosessoimaan opittavaa asiaa aktiivisesti. Oppimispelit ovat yksi opetusmenetelmä, jonka avulla oppilas voi osallistua omaan oppimiseensa ja ikään kuin itse keksii opittavan asian erilaisten vihjeiden ja kannustusten avulla. (Lujan & DiCarlo, 2006; Sawyer, 2006) Uusien oppimispelien vaikutusta oppilaan oppimiseen voidaan tutkia kehittämistutkimuksen avulla. Kehittämistutkimus (eng. design-based research) on tutkimusmenetelmä, joka on kehitetty erityisesti opetuksen ja oppimisen tutkimuksen tarpeisiin.Tämä artikkeli käsittelee kahden alkuaineiden jaksollisen järjestelmän oppimista tukevan oppimispelin kehittämistä osana kehittämistutkimusta, oppimispelien ensimmäisten versioiden testaamista opettajilla ja opettajaopiskelijoilla sekä toisten versioiden kehittämistä testaajilta saadun palautteen perusteella. Asiasanat: alkuaineet, jaksollinen järjestelmä, kehittämistutkimus, kemia, korttipelit, luonnontieteet, merkityksellinen oppiminen, oppimispelit, perusopetus

KW - 116 Kemia

KW - alkuaineet

KW - alkuaineiden jaksollinen järjestelmä

KW - kemian opetus

KW - kemian opetuksen tutkimus

KW - korttipelit

KW - 516 Kasvatustieteet

KW - perusopetus

KW - oppiminen

KW - oppimispelit

KW - merkityksellinen oppiminen

M3 - Kirjan luku tai artikkeli

SN - 978-952-10-6007-6

SP - 95

EP - 110

BT - Arkipäivän kemia, kokeellisuus ja työturvallisuus kemian opetuksessa perusopetuksesta korkeakouluihin

A2 - Aksela, Maija

A2 - Pernaa, Johannes

PB - Helsingin yliopisto, Kemian opetuksen keskus, Kemian laitos

CY - Helsinki

ER -

Tuomisto M, Aksela M. Alkuaineiden jaksollisen järjestelmän oppimista tukevien oppimispelien kehittäminen ja testaaminen osana kehittämistutkimusta. In Aksela M, Pernaa J, editors, Arkipäivän kemia, kokeellisuus ja työturvallisuus kemian opetuksessa perusopetuksesta korkeakouluihin: IV Valtakunnalliset kemian opetuksen päivät. Helsinki: Helsingin yliopisto, Kemian opetuksen keskus, Kemian laitos. 2009. p. 95-110