Alkuaineiden jaksollisen järjestelmän oppimista tukevien oppimispelien kehittäminen ja testaaminen osana kehittämistutkimusta

Maiju Tuomisto, Maija Aksela

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Abstract

Nykykäsityksen mukaan merkityksellistä oppimista voi tapahtua vain, jos oppilas itse pääsee prosessoimaan opittavaa asiaa aktiivisesti. Oppimispelit ovat yksi opetusmenetelmä, jonka avulla oppilas voi osallistua omaan oppimiseensa ja ikään kuin itse keksii opittavan asian erilaisten vihjeiden ja kannustusten avulla. (Lujan & DiCarlo, 2006; Sawyer, 2006)

Uusien oppimispelien vaikutusta oppilaan oppimiseen voidaan tutkia kehittämistutkimuksen avulla. Kehittämistutkimus (eng. design-based research) on tutkimusmenetelmä, joka on kehitetty erityisesti opetuksen ja oppimisen tutkimuksen tarpeisiin.

Tämä artikkeli käsittelee kahden alkuaineiden jaksollisen järjestelmän oppimista tukevan oppimispelin kehittämistä osana kehittämistutkimusta, oppimispelien ensimmäisten versioiden testaamista opettajilla ja opettajaopiskelijoilla sekä toisten versioiden kehittämistä testaajilta saadun palautteen perusteella.


Asiasanat:
alkuaineet, jaksollinen järjestelmä, kehittämistutkimus, kemia, korttipelit, luonnontieteet, merkityksellinen oppiminen, oppimispelit, perusopetus
Original languageFinnish
Title of host publicationArkipäivän kemia, kokeellisuus ja työturvallisuus kemian opetuksessa perusopetuksesta korkeakouluihin : IV Valtakunnalliset kemian opetuksen päivät
EditorsMaija Aksela, Johannes Pernaa
Number of pages16
Place of PublicationHelsinki
Publisher Helsingin yliopisto, Kemian opetuksen keskus, Kemian laitos
Publication date2009
Pages95-110
ISBN (Print)978-952-10-6007-6
Publication statusPublished - 2009
MoE publication typeA3 Book chapter

Fields of Science

  • 116 Chemical sciences
  • 516 Educational sciences

Cite this