Arbete med skönlitteratur i svenskundervisningen - två lärarstudenter reflekterar

Anna Slotte, Katarina Rejman, Kirsi Wallinheimo, Elisabeth Zetterholm

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Abstract

Syftet är att studera hur ämneslärarstudenter reflekterar över att arbeta med skönlitterära texter i L1-lektioner (svenska). Materialet består av inspelade handledningssamtal mellan studenterna och deras didaktikhandledare under praktikperioder i Sverige respektive Finland. Resultatet visar att tyngdpunkten i studenternas reflektioner förskjuts från undervisning som representation under förhandledningen till undervisning som samspel och undervisning som erfarenhet under efterhandledningen.
Original languageSwedish
Title of host publicationMorsmålsfaget som fag og forskningsfelt i Norden
EditorsLennart Jølle, Ann Sylvi Larsen, Hildegunn Otnes, Leiv Inge Aa
Number of pages21
Place of PublicationOslo
PublisherUniversitetsforlaget
Publication date2021
Pages151-171
ISBN (Print)978-82-15-05098-0
ISBN (Electronic)978-82-15-05099-7
DOIs
Publication statusPublished - 2021
MoE publication typeA3 Book chapter

Bibliographical note

Antologien har blitt til i etterkant av en nordisk konferanse om morsmålsdidaktikk ved NTNU, Trondheim, i 2019. Konferansekomiteen var den samme som redaksjonen for denne antologien. Både konferansen og boka inngår i en rekke slike arrangement som går på omgang i morsmålsdidaktikkmiljøene i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Det felles nordiske nettverket har navnet Nordisk nettverk for morsmålsdidaktisk forskning (NNMF).

Fields of Science

  • 516 Educational sciences
  • 6122 Literature studies

Cite this