Projects per year
Abstract
Syftet är att studera hur ämneslärarstudenter reflekterar över att arbeta med skönlitterära texter i L1-lektioner (svenska). Materialet består av inspelade handledningssamtal mellan studenterna och deras didaktikhandledare under praktikperioder i Sverige respektive Finland. Resultatet visar att tyngdpunkten i studenternas reflektioner förskjuts från undervisning som representation under förhandledningen till undervisning som samspel och undervisning som erfarenhet under efterhandledningen.
Original language | Swedish |
---|---|
Title of host publication | Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt i Norden |
Editors | Lennart Jølle, Ann Sylvi Larsen, Hildegunn Otnes, Leiv Inge Aa |
Number of pages | 21 |
Place of Publication | Oslo |
Publisher | Universitetsforlaget |
Publication date | 2021 |
Pages | 151-171 |
ISBN (Print) | 978-82-15-05098-0 |
ISBN (Electronic) | 978-82-15-05099-7 |
DOIs | |
Publication status | Published - 2021 |
MoE publication type | A3 Book chapter |
Bibliographical note
Antologien har blitt til i etterkant av en nordisk konferanse om morsmålsdidaktikk ved NTNU, Trondheim, i 2019. Konferansekomiteen var den samme som redaksjonen for denne antologien. Både konferansen og boka inngår i en rekke slike arrangement som går på omgang i morsmålsdidaktikkmiljøene i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Det felles nordiske nettverket har navnet Nordisk nettverk for morsmålsdidaktisk forskning (NNMF).Fields of Science
- 516 Educational sciences
- 6122 Literature studies
Projects
- 1 Finished
-
STELLA : Studenters och elevers lärande och läsförståelse
Rejman, K. (Project manager), Zetterholm, E. (Project manager), Slotte, A. (Principal Investigator) & Wallinheimo, K. (Principal Investigator)
01/01/2018 → 31/12/2019
Project: Research project