Abstract
Computational thinking (CT) on ajankohtainen pedagoginen viitekehys, jolla pyritään opettamaan tehokasta ongelmanratkaisua. Käytännössä se on tapa ajatella ja ongelmanratkaisuprosessi, joka hyödyntää ohjelmistokehittämisen työtapoja ja termistöä. Mallista ja sen soveltamisesta käydään aktiivista tieteellistä keskustelua eri tieteenaloilla ja niiden rajapinnoilla. Myös tämä artikkeli on rajapinta-artikkeli, jonka tavoitteena on jäsentää ajatuksiamme CT:n mahdollisuuksista kemian aineenopettajakoulutuksessa erityisesti kehittämistutkimuksen näkökulmasta. Tekstissä määritellään ensin CT ja sitten kehittämistutkimus. Lopuksi sovitetaan ne yhteen mahdollisuuksia pohtien.
Original language | Finnish |
---|---|
Journal | Kemiauutiset KemiNyheter ChemistryNews |
Volume | 15 |
Issue number | 1 |
Pages (from-to) | 16–21 |
Number of pages | 6 |
ISSN | 2323-7767 |
Publication status | Published - 21 Apr 2023 |
MoE publication type | D1 Article in a trade journal |
Fields of Science
- 116 Chemical sciences