Computational thinking -ongelmanratkaisuprosessin hyödyntäminen kehittämistutkimuksessa: esimerkkinä kemian mittalaitteiden rakentaminen

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Abstract

Computational thinking (CT) on ajankohtainen pedagoginen viitekehys, jolla pyritään opettamaan tehokasta ongelmanratkaisua. Käytännössä se on tapa ajatella ja ongelmanratkaisuprosessi, joka hyödyntää ohjelmistokehittämisen työtapoja ja termistöä. Mallista ja sen soveltamisesta käydään aktiivista tieteellistä keskustelua eri tieteenaloilla ja niiden rajapinnoilla. Myös tämä artikkeli on rajapinta-artikkeli, jonka tavoitteena on jäsentää ajatuksiamme CT:n mahdollisuuksista kemian aineenopettajakoulutuksessa erityisesti kehittämistutkimuksen näkökulmasta. Tekstissä määritellään ensin CT ja sitten kehittämistutkimus. Lopuksi sovitetaan ne yhteen mahdollisuuksia pohtien.
Original languageFinnish
Journal Kemiauutiset KemiNyheter ChemistryNews
Volume15
Issue number1
Pages (from-to)16–21
Number of pages6
ISSN2323-7767
Publication statusPublished - 21 Apr 2023
MoE publication typeD1 Article in a trade journal

Fields of Science

  • 116 Chemical sciences

Cite this