Dataistunut uskonto: Kaupalliset kuvantunnistuspalvelut uskontoa ”tunnistamassa”

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Abstract

Artikkeli jäsentää teknologian ja uskonnon välistä suhdetta tarkastelemalla empiirisesti, miten kolmen suurimman konenäköä kaupallistavan ja kehittävän yhdysvaltalaisen teknologiayrityksen, Googlen, Amazonin ja Microsoftin, kuvantunnistuspalvelut luokittelevat uskonnollisia kuvia ja millaisin seurauksin. Aineisto on kerätty Googlen kuvapalvelusta, ja se koostuu kristinuskoon, islamiin, hindulaisuuteen, buddhalaisuuteen ja shintolaisuuteen liittyvistä kuvista. Poikkitieteellisen ja eksploratiivisen artikkelin metodologinen ja teoreettinen asetelma yhdistää datatieteellisiä laskennallisen yhteiskuntatieteen menetelmiä uskonnon- ja mediatutkimuksen alan teorioihin ja laadullisiin menetelmiin. Tutkimuksemme päätulos on, että kuvantunnistuspalvelut tuottavat uskonnon kontekstissa sekularistisia, kristillisiä, kaupallisia ja rasistisia vinoumia.
Original languageFinnish
JournalTeologinen Aikakauskirja
Volume128
Issue number2
Pages (from-to)174-200
Number of pages27
ISSN0040-3555
Publication statusPublished - 5 Jun 2023
MoE publication typeA1 Journal article-refereed

Fields of Science

  • 614 Theology

Cite this