Didaktinen essee biotekniikan yliopisto-opetuksesta

Translated title of the contribution: Didactic essay on teaching biotechnology at the university level

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Abstract

Tässä esseessä pohditaan biotekniikan alan yliopisto-opetuksen didaktiikkaa. Määritelmän mukaan didaktiikka käsittää oppiaineiden opetussuunnitelmia, käytettävissä olevia opetusmenetelmiä ja oppiainekohtaista opetusta ja sen kehittämistä (Uusikylä & Atjonen, 2005). Yliopisto-opetuksen didaktiikassa erityispiirteenä on tutkimuksellisuuden korostuminen ja kunkin tieteenalan vaikutus oppiaineeseen (Neumann 2002). Johtuen juuri näistä tieteenalojen rakenteiden ja suuntauksien eroista, ei voidakaan puhua yhtenäisestä yliopistodidaktiikasta. Tässä esseessä keskitytään biotieteellisen biotekniikan didaktiikkaan ja tarkastellaan erityisesti laboratoriokurssien merkitystä biotekniikan yliopisto-opetuksessa. Biotieteiden alojen tiedon kertyminen on nopeatempoista ja uutta tutkimustietoa julkaistaan kuukausittain useissa molekyylibiologian alan julkaisusarjoissa. On arvioitu, että biotieteellinen tietomäärä kaksinkertaistuu noin viiden vuoden välein (Efferth, 2001). Tämä jatkuva uuden tiedon kertyminen asettaa erityisiä haasteita tieteellisen tutkimustiedon seuraamiselle ja kyvylle reagoida uusiutuvaan tietoon. Alan aktiivisuuden ja tutkimuksen intensiivisyyden vuoksi biotieteiden opetuksessa tutkimuksellisuus on erityisen korostunutta osittain ehkä opetuksen kehittämisen kustannuksella. Tämän suuntauksen puolesta puhuu myös se, että opetuksessa käytetään erityisen paljon uusimpia tieteellisiä julkaisuja eikä niinkään kirjoja, joiden tiedot vanhentuvatkin nopeasti. Tieto sinänsä ei vanhene tai muutu mutta täydentyy ja syvenee nopeassa tahdissa. Mielestäni tärkeä pohdinnan kohde on opettajan didaktinen moraali; se kuvastanee panostusta opetukseen ja siten myös opetuksen arvostusta. Halutaanko yliopisto-opiskelijoille tarjota parasta mahdollista tutkijakoulutusta, onko käytössä riittävästi resursseja opetuksen uudistamiseen samassa tahdissa tutkimuksen uusiutumisen kanssa. Olisi toivottavaa, että myös luento ja kurssi opetuksessa pystyttäisiin reagoimaan alan nopeaan kehitykseen. Kehitysehdotuksena pohdin, miten tutkimusperusteinen opetus voisi auttaa tässä ja mahdollisesti vielä motivoida opetuksen molempia osapuolia.
Translated title of the contributionDidactic essay on teaching biotechnology at the university level
Original languageFinnish
Title of host publicationEsseitä tieteenalakohtaisesta opetuksesta lukuvuosilta 2013-2015
EditorsAino-Maija Lahtinen, Bettina Lindfors
Number of pages7
Place of PublicationHelsinki
PublisherHelsingin yliopisto, Yliopistopedagogiikan tutkimus- ja kehittämisyksikkö
Publication date22 Dec 2015
Pages2-8
Publication statusPublished - 22 Dec 2015
MoE publication typeD2 Article in professional manuals or guides or professional information systems or text book material

Fields of Science

  • 414 Agricultural biotechnology

Cite this

Himanen, K. I. H. (2015). Didaktinen essee biotekniikan yliopisto-opetuksesta. In A-M. Lahtinen, & B. Lindfors (Eds.), Esseitä tieteenalakohtaisesta opetuksesta lukuvuosilta 2013-2015 (pp. 2-8). Helsingin yliopisto, Yliopistopedagogiikan tutkimus- ja kehittämisyksikkö . http://www.helsinki.fi/yty/dokumentit/Esseet%202013_2015%20%28002%29.pdf