Opetuksellinen kehittämistutkimus väitöskirjatutkimuksen lähestymistapana

Translated title of the contribution: Educational design research approach in PhD research

Veli-Matti Vesterinen, Maija Aksela

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Abstract

Opetuksellinen kehittämistutkimus on tieteellinen lähestymistapa, jossa yhdistyy sekä teoreettsen tiedon ja mallien tuottaminen tutkimusyhteisön käyttöön, uusien tuotosten tuottaminen opettajayhteisön käyttöön että merkityksellisyys tutkimukseen osallistuvien opettajien ammatillisen kehittymisen ja opetustyön kannalta. Opetuksellinen kehittämistutkimus sopii erityisen hyvin käytettäväksi suomalaisessa opetuksen tutkimuksessa, jossa väitöskirjaa tehdään usein oman opetustyön rinnalla. Tässä artikkelissa pohdiskellaan kysymyksiä, jotka liittyvät opetuksellisen kehittämistutkimuksen käyttöön väitöskirjatutkimuksessa. Artikkelissa tarkastellaan esimerkiksi sitä, millaisia kehittämistutkimusprosessin malleja tutkijoille on tarjolla sekä miten ne vaikuttavat tutkimuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Samalla kuvataan myös tutkimusstrategisia haasteita, joita väitöskirjatyöntekijä usein kohta. Artikkelissa pohditaan, miten hyvän tutkimuksen kriteerit tulisi huomioida esimerkiksi tutkimusmenetelmien valinnassa ja tutkimuskysymysten muotoilussa. Lisäksi käsitellään kehittämistutkimusten tieteellistä julkaisemista ja esitetään kolme mahdollista toteutusmallia tieteellisissä aikakauslehdissä julkaistuista artikkeleista koostuvalle artikkeliväitöskirjalle. Esimerkkinä käytetään väitöskirjaprojektia, jossa toinen kirjoittajista toimi tohtorikoulutettavana ja toinen hänen ohjaajanaan.
Translated title of the contributionEducational design research approach in PhD research
Original languageFinnish
Title of host publicationKehittämistutkimus opetusalalla
EditorsJohannes Pernaa
Number of pages22
Place of PublicationJyväskylä
PublisherPS-kustannus
Publication date2013
Pages201-222
ISBN (Print)978-952-451-580-1
Publication statusPublished - 2013
MoE publication typeD2 Article in professional manuals or guides or professional information systems or text book material

Fields of Science

  • 516 Educational sciences
  • 116 Chemical sciences

Cite this