Opetuksellinen kehittämistutkimus väitöskirjatutkimuksen lähestymistapana

Translated title of the contribution: Educational design research approach in PhD research

Veli-Matti Vesterinen, Maija Aksela

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Abstract

Opetuksellinen kehittämistutkimus on tieteellinen lähestymistapa, jossa yhdistyy sekä teoreettsen tiedon ja mallien tuottaminen tutkimusyhteisön käyttöön, uusien tuotosten tuottaminen opettajayhteisön käyttöön että merkityksellisyys tutkimukseen osallistuvien opettajien ammatillisen kehittymisen ja opetustyön kannalta. Opetuksellinen kehittämistutkimus sopii erityisen hyvin käytettäväksi suomalaisessa opetuksen tutkimuksessa, jossa väitöskirjaa tehdään usein oman opetustyön rinnalla. Tässä artikkelissa pohdiskellaan kysymyksiä, jotka liittyvät opetuksellisen kehittämistutkimuksen käyttöön väitöskirjatutkimuksessa. Artikkelissa tarkastellaan esimerkiksi sitä, millaisia kehittämistutkimusprosessin malleja tutkijoille on tarjolla sekä miten ne vaikuttavat tutkimuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Samalla kuvataan myös tutkimusstrategisia haasteita, joita väitöskirjatyöntekijä usein kohta. Artikkelissa pohditaan, miten hyvän tutkimuksen kriteerit tulisi huomioida esimerkiksi tutkimusmenetelmien valinnassa ja tutkimuskysymysten muotoilussa. Lisäksi käsitellään kehittämistutkimusten tieteellistä julkaisemista ja esitetään kolme mahdollista toteutusmallia tieteellisissä aikakauslehdissä julkaistuista artikkeleista koostuvalle artikkeliväitöskirjalle. Esimerkkinä käytetään väitöskirjaprojektia, jossa toinen kirjoittajista toimi tohtorikoulutettavana ja toinen hänen ohjaajanaan.
Original languageFinnish
Title of host publicationKehittämistutkimus opetusalalla
EditorsJohannes Pernaa
Number of pages22
Place of PublicationJyväskylä
PublisherPS-kustannus
Publication date2013
Pages201-222
ISBN (Print)978-952-451-580-1
Publication statusPublished - 2013
MoE publication typeD2 Article in professional manuals or guides or professional information systems or text book material

Fields of Science

  • 516 Educational sciences
  • 116 Chemical sciences

Cite this

Vesterinen, V-M., & Aksela, M. (2013). Opetuksellinen kehittämistutkimus väitöskirjatutkimuksen lähestymistapana. In J. Pernaa (Ed.), Kehittämistutkimus opetusalalla (pp. 201-222). Jyväskylä: PS-kustannus.
Vesterinen, Veli-Matti ; Aksela, Maija. / Opetuksellinen kehittämistutkimus väitöskirjatutkimuksen lähestymistapana. Kehittämistutkimus opetusalalla. editor / Johannes Pernaa. Jyväskylä : PS-kustannus, 2013. pp. 201-222
@inbook{d96325a3d6224761b1ed7c4317230842,
title = "Opetuksellinen kehitt{\"a}mistutkimus v{\"a}it{\"o}skirjatutkimuksen l{\"a}hestymistapana",
abstract = "Opetuksellinen kehitt{\"a}mistutkimus on tieteellinen l{\"a}hestymistapa, jossa yhdistyy sek{\"a} teoreettsen tiedon ja mallien tuottaminen tutkimusyhteis{\"o}n k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n, uusien tuotosten tuottaminen opettajayhteis{\"o}n k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n ett{\"a} merkityksellisyys tutkimukseen osallistuvien opettajien ammatillisen kehittymisen ja opetusty{\"o}n kannalta. Opetuksellinen kehitt{\"a}mistutkimus sopii erityisen hyvin k{\"a}ytett{\"a}v{\"a}ksi suomalaisessa opetuksen tutkimuksessa, jossa v{\"a}it{\"o}skirjaa tehd{\"a}{\"a}n usein oman opetusty{\"o}n rinnalla. T{\"a}ss{\"a} artikkelissa pohdiskellaan kysymyksi{\"a}, jotka liittyv{\"a}t opetuksellisen kehitt{\"a}mistutkimuksen k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n v{\"a}it{\"o}skirjatutkimuksessa. Artikkelissa tarkastellaan esimerkiksi sit{\"a}, millaisia kehitt{\"a}mistutkimusprosessin malleja tutkijoille on tarjolla sek{\"a} miten ne vaikuttavat tutkimuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Samalla kuvataan my{\"o}s tutkimusstrategisia haasteita, joita v{\"a}it{\"o}skirjaty{\"o}ntekij{\"a} usein kohta. Artikkelissa pohditaan, miten hyv{\"a}n tutkimuksen kriteerit tulisi huomioida esimerkiksi tutkimusmenetelmien valinnassa ja tutkimuskysymysten muotoilussa. Lis{\"a}ksi k{\"a}sitell{\"a}{\"a}n kehitt{\"a}mistutkimusten tieteellist{\"a} julkaisemista ja esitet{\"a}{\"a}n kolme mahdollista toteutusmallia tieteellisiss{\"a} aikakauslehdiss{\"a} julkaistuista artikkeleista koostuvalle artikkeliv{\"a}it{\"o}skirjalle. Esimerkkin{\"a} k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n v{\"a}it{\"o}skirjaprojektia, jossa toinen kirjoittajista toimi tohtorikoulutettavana ja toinen h{\"a}nen ohjaajanaan.",
keywords = "516 Kasvatustieteet, kehitt{\"a}mistutkimus, v{\"a}it{\"o}skirjat, kemian opetus, 116 Kemia, kemian opetus, kehitt{\"a}mistutkimus, v{\"a}it{\"o}skirjat, opetus",
author = "Veli-Matti Vesterinen and Maija Aksela",
year = "2013",
language = "suomi",
isbn = "978-952-451-580-1",
pages = "201--222",
editor = "Johannes Pernaa",
booktitle = "Kehitt{\"a}mistutkimus opetusalalla",
publisher = "PS-kustannus",
address = "Suomi",

}

Vesterinen, V-M & Aksela, M 2013, Opetuksellinen kehittämistutkimus väitöskirjatutkimuksen lähestymistapana. in J Pernaa (ed.), Kehittämistutkimus opetusalalla. PS-kustannus, Jyväskylä, pp. 201-222.

Opetuksellinen kehittämistutkimus väitöskirjatutkimuksen lähestymistapana. / Vesterinen, Veli-Matti; Aksela, Maija.

Kehittämistutkimus opetusalalla. ed. / Johannes Pernaa. Jyväskylä : PS-kustannus, 2013. p. 201-222.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

TY - CHAP

T1 - Opetuksellinen kehittämistutkimus väitöskirjatutkimuksen lähestymistapana

AU - Vesterinen, Veli-Matti

AU - Aksela, Maija

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - Opetuksellinen kehittämistutkimus on tieteellinen lähestymistapa, jossa yhdistyy sekä teoreettsen tiedon ja mallien tuottaminen tutkimusyhteisön käyttöön, uusien tuotosten tuottaminen opettajayhteisön käyttöön että merkityksellisyys tutkimukseen osallistuvien opettajien ammatillisen kehittymisen ja opetustyön kannalta. Opetuksellinen kehittämistutkimus sopii erityisen hyvin käytettäväksi suomalaisessa opetuksen tutkimuksessa, jossa väitöskirjaa tehdään usein oman opetustyön rinnalla. Tässä artikkelissa pohdiskellaan kysymyksiä, jotka liittyvät opetuksellisen kehittämistutkimuksen käyttöön väitöskirjatutkimuksessa. Artikkelissa tarkastellaan esimerkiksi sitä, millaisia kehittämistutkimusprosessin malleja tutkijoille on tarjolla sekä miten ne vaikuttavat tutkimuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Samalla kuvataan myös tutkimusstrategisia haasteita, joita väitöskirjatyöntekijä usein kohta. Artikkelissa pohditaan, miten hyvän tutkimuksen kriteerit tulisi huomioida esimerkiksi tutkimusmenetelmien valinnassa ja tutkimuskysymysten muotoilussa. Lisäksi käsitellään kehittämistutkimusten tieteellistä julkaisemista ja esitetään kolme mahdollista toteutusmallia tieteellisissä aikakauslehdissä julkaistuista artikkeleista koostuvalle artikkeliväitöskirjalle. Esimerkkinä käytetään väitöskirjaprojektia, jossa toinen kirjoittajista toimi tohtorikoulutettavana ja toinen hänen ohjaajanaan.

AB - Opetuksellinen kehittämistutkimus on tieteellinen lähestymistapa, jossa yhdistyy sekä teoreettsen tiedon ja mallien tuottaminen tutkimusyhteisön käyttöön, uusien tuotosten tuottaminen opettajayhteisön käyttöön että merkityksellisyys tutkimukseen osallistuvien opettajien ammatillisen kehittymisen ja opetustyön kannalta. Opetuksellinen kehittämistutkimus sopii erityisen hyvin käytettäväksi suomalaisessa opetuksen tutkimuksessa, jossa väitöskirjaa tehdään usein oman opetustyön rinnalla. Tässä artikkelissa pohdiskellaan kysymyksiä, jotka liittyvät opetuksellisen kehittämistutkimuksen käyttöön väitöskirjatutkimuksessa. Artikkelissa tarkastellaan esimerkiksi sitä, millaisia kehittämistutkimusprosessin malleja tutkijoille on tarjolla sekä miten ne vaikuttavat tutkimuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Samalla kuvataan myös tutkimusstrategisia haasteita, joita väitöskirjatyöntekijä usein kohta. Artikkelissa pohditaan, miten hyvän tutkimuksen kriteerit tulisi huomioida esimerkiksi tutkimusmenetelmien valinnassa ja tutkimuskysymysten muotoilussa. Lisäksi käsitellään kehittämistutkimusten tieteellistä julkaisemista ja esitetään kolme mahdollista toteutusmallia tieteellisissä aikakauslehdissä julkaistuista artikkeleista koostuvalle artikkeliväitöskirjalle. Esimerkkinä käytetään väitöskirjaprojektia, jossa toinen kirjoittajista toimi tohtorikoulutettavana ja toinen hänen ohjaajanaan.

KW - 516 Kasvatustieteet

KW - kehittämistutkimus

KW - väitöskirjat

KW - kemian opetus

KW - 116 Kemia

KW - kemian opetus

KW - kehittämistutkimus

KW - väitöskirjat

KW - opetus

M3 - Kirjan luku tai artikkeli

SN - 978-952-451-580-1

SP - 201

EP - 222

BT - Kehittämistutkimus opetusalalla

A2 - Pernaa, Johannes

PB - PS-kustannus

CY - Jyväskylä

ER -

Vesterinen V-M, Aksela M. Opetuksellinen kehittämistutkimus väitöskirjatutkimuksen lähestymistapana. In Pernaa J, editor, Kehittämistutkimus opetusalalla. Jyväskylä: PS-kustannus. 2013. p. 201-222