Esiopetusikäisille tarkoitettu ajattelun taitojen interventio-ohjelma

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Abstract

Esiopetusikäisille kohdennetun pilotointitutkimuksemme tavoitteena oli testata ajattelun taitoja stimuloivan interventio-ohjelman toimivuutta ja vaikuttavuutta. Interventio-ohjelmassa hyödynnettiin Adeyn ja Shaeyerin (1994) sekä Klauerin (1989) aikaisempia tutkimuksia ajattelun taitojen tukemisesta ja kehittämisestä. Pilotointitutkimus toteutettiin keväällä 2013 pääkaupunkiseudulla sijaitsevan päiväkodin esiopetusryhmistä muodostetussa interventioryhmässä. Interventio koostui 12 erillisestä 35–45 minuutin kestoisesta harjoitustuokiosta, jotka pidettiin neljän viikon aikana. Ajattelun taitojen harjoitusohjelmaan valittiin induktiivista päättelyä mittaavan alkumittauksen perusteella viisi taidoiltaan heikkoa lasta ja kontrolliryhmä (N = 13) muodostui muista tutkimukseen osallistuneista lapsista. Suunniteltuja harjoitustunteja ohjasi harjoitteiden suunnitteluun osallistunut erityispedagogiikan opiskelija. Koko tutkimusjoukko osallistui induktiivista päättelyä mittaavaan testiin kolme kertaa: ennen ja jälkeen intervention sekä viivästetysti. Lisäksi lasten kielellistä osaamista mitattiin tutkimuksen alkuvaiheessa. Aineisto analysoitiin tilastomenetelmillä. Tulokset osoittivat, että tutkimuksen alkuvaiheessa mitatut tilastollisesti merkitsevät erot ryhmien välillä hävisivät loppumittauksessa ja viivästetyssä mittauksessa. Interventioryhmän lasten kielellisten peruskäsitteiden ymmärtäminen oli yhteydessä heidän tulosparannukseen induktiivisen päättelyn mittauksissa. Pohdinnassa esitetään tutkimustuloksiin perustuvia johtopäätöksiä ajattelun taitojen tukemisesta esiopetusiässä, aiheeseen liittyviä jatkotutkimusideoita ja tutkimuksen rajoitteisiin liittyviä huomautuksia.
Original languageFinnish
JournalNMI-bulletin
Volume24
Issue number2
Pages (from-to)19-35
Number of pages17
ISSN1236-2778
Publication statusPublished - 21 May 2014
MoE publication typeA1 Journal article-refereed

Fields of Science

  • 516 Educational sciences

Cite this

@article{0037846ebe61432aba899d498202f1c6,
title = "Esiopetusik{\"a}isille tarkoitettu ajattelun taitojen interventio-ohjelma",
abstract = "Esiopetusik{\"a}isille kohdennetun pilotointitutkimuksemme tavoitteena oli testata ajattelun taitoja stimuloivan interventio-ohjelman toimivuutta ja vaikuttavuutta. Interventio-ohjelmassa hy{\"o}dynnettiin Adeyn ja Shaeyerin (1994) sek{\"a} Klauerin (1989) aikaisempia tutkimuksia ajattelun taitojen tukemisesta ja kehitt{\"a}misest{\"a}. Pilotointitutkimus toteutettiin kev{\"a}{\"a}ll{\"a} 2013 p{\"a}{\"a}kaupunkiseudulla sijaitsevan p{\"a}iv{\"a}kodin esiopetusryhmist{\"a} muodostetussa interventioryhm{\"a}ss{\"a}. Interventio koostui 12 erillisest{\"a} 35–45 minuutin kestoisesta harjoitustuokiosta, jotka pidettiin nelj{\"a}n viikon aikana. Ajattelun taitojen harjoitusohjelmaan valittiin induktiivista p{\"a}{\"a}ttely{\"a} mittaavan alkumittauksen perusteella viisi taidoiltaan heikkoa lasta ja kontrolliryhm{\"a} (N = 13) muodostui muista tutkimukseen osallistuneista lapsista. Suunniteltuja harjoitustunteja ohjasi harjoitteiden suunnitteluun osallistunut erityispedagogiikan opiskelija. Koko tutkimusjoukko osallistui induktiivista p{\"a}{\"a}ttely{\"a} mittaavaan testiin kolme kertaa: ennen ja j{\"a}lkeen intervention sek{\"a} viiv{\"a}stetysti. Lis{\"a}ksi lasten kielellist{\"a} osaamista mitattiin tutkimuksen alkuvaiheessa. Aineisto analysoitiin tilastomenetelmill{\"a}. Tulokset osoittivat, ett{\"a} tutkimuksen alkuvaiheessa mitatut tilastollisesti merkitsev{\"a}t erot ryhmien v{\"a}lill{\"a} h{\"a}visiv{\"a}t loppumittauksessa ja viiv{\"a}stetyss{\"a} mittauksessa. Interventioryhm{\"a}n lasten kielellisten perusk{\"a}sitteiden ymm{\"a}rt{\"a}minen oli yhteydess{\"a} heid{\"a}n tulosparannukseen induktiivisen p{\"a}{\"a}ttelyn mittauksissa. Pohdinnassa esitet{\"a}{\"a}n tutkimustuloksiin perustuvia johtop{\"a}{\"a}t{\"o}ksi{\"a} ajattelun taitojen tukemisesta esiopetusi{\"a}ss{\"a}, aiheeseen liittyvi{\"a} jatkotutkimusideoita ja tutkimuksen rajoitteisiin liittyvi{\"a} huomautuksia.",
keywords = "516 Kasvatustieteet",
author = "Risto Hotulainen and Ninja Hienonen",
year = "2014",
month = "5",
day = "21",
language = "suomi",
volume = "24",
pages = "19--35",
journal = "NMI-bulletin",
issn = "1236-2778",
publisher = "Niilo M{\"a}ki Instituutti",
number = "2",

}

Esiopetusikäisille tarkoitettu ajattelun taitojen interventio-ohjelma. / Hotulainen, Risto; Hienonen, Ninja.

In: NMI-bulletin, Vol. 24, No. 2, 21.05.2014, p. 19-35.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

TY - JOUR

T1 - Esiopetusikäisille tarkoitettu ajattelun taitojen interventio-ohjelma

AU - Hotulainen, Risto

AU - Hienonen, Ninja

PY - 2014/5/21

Y1 - 2014/5/21

N2 - Esiopetusikäisille kohdennetun pilotointitutkimuksemme tavoitteena oli testata ajattelun taitoja stimuloivan interventio-ohjelman toimivuutta ja vaikuttavuutta. Interventio-ohjelmassa hyödynnettiin Adeyn ja Shaeyerin (1994) sekä Klauerin (1989) aikaisempia tutkimuksia ajattelun taitojen tukemisesta ja kehittämisestä. Pilotointitutkimus toteutettiin keväällä 2013 pääkaupunkiseudulla sijaitsevan päiväkodin esiopetusryhmistä muodostetussa interventioryhmässä. Interventio koostui 12 erillisestä 35–45 minuutin kestoisesta harjoitustuokiosta, jotka pidettiin neljän viikon aikana. Ajattelun taitojen harjoitusohjelmaan valittiin induktiivista päättelyä mittaavan alkumittauksen perusteella viisi taidoiltaan heikkoa lasta ja kontrolliryhmä (N = 13) muodostui muista tutkimukseen osallistuneista lapsista. Suunniteltuja harjoitustunteja ohjasi harjoitteiden suunnitteluun osallistunut erityispedagogiikan opiskelija. Koko tutkimusjoukko osallistui induktiivista päättelyä mittaavaan testiin kolme kertaa: ennen ja jälkeen intervention sekä viivästetysti. Lisäksi lasten kielellistä osaamista mitattiin tutkimuksen alkuvaiheessa. Aineisto analysoitiin tilastomenetelmillä. Tulokset osoittivat, että tutkimuksen alkuvaiheessa mitatut tilastollisesti merkitsevät erot ryhmien välillä hävisivät loppumittauksessa ja viivästetyssä mittauksessa. Interventioryhmän lasten kielellisten peruskäsitteiden ymmärtäminen oli yhteydessä heidän tulosparannukseen induktiivisen päättelyn mittauksissa. Pohdinnassa esitetään tutkimustuloksiin perustuvia johtopäätöksiä ajattelun taitojen tukemisesta esiopetusiässä, aiheeseen liittyviä jatkotutkimusideoita ja tutkimuksen rajoitteisiin liittyviä huomautuksia.

AB - Esiopetusikäisille kohdennetun pilotointitutkimuksemme tavoitteena oli testata ajattelun taitoja stimuloivan interventio-ohjelman toimivuutta ja vaikuttavuutta. Interventio-ohjelmassa hyödynnettiin Adeyn ja Shaeyerin (1994) sekä Klauerin (1989) aikaisempia tutkimuksia ajattelun taitojen tukemisesta ja kehittämisestä. Pilotointitutkimus toteutettiin keväällä 2013 pääkaupunkiseudulla sijaitsevan päiväkodin esiopetusryhmistä muodostetussa interventioryhmässä. Interventio koostui 12 erillisestä 35–45 minuutin kestoisesta harjoitustuokiosta, jotka pidettiin neljän viikon aikana. Ajattelun taitojen harjoitusohjelmaan valittiin induktiivista päättelyä mittaavan alkumittauksen perusteella viisi taidoiltaan heikkoa lasta ja kontrolliryhmä (N = 13) muodostui muista tutkimukseen osallistuneista lapsista. Suunniteltuja harjoitustunteja ohjasi harjoitteiden suunnitteluun osallistunut erityispedagogiikan opiskelija. Koko tutkimusjoukko osallistui induktiivista päättelyä mittaavaan testiin kolme kertaa: ennen ja jälkeen intervention sekä viivästetysti. Lisäksi lasten kielellistä osaamista mitattiin tutkimuksen alkuvaiheessa. Aineisto analysoitiin tilastomenetelmillä. Tulokset osoittivat, että tutkimuksen alkuvaiheessa mitatut tilastollisesti merkitsevät erot ryhmien välillä hävisivät loppumittauksessa ja viivästetyssä mittauksessa. Interventioryhmän lasten kielellisten peruskäsitteiden ymmärtäminen oli yhteydessä heidän tulosparannukseen induktiivisen päättelyn mittauksissa. Pohdinnassa esitetään tutkimustuloksiin perustuvia johtopäätöksiä ajattelun taitojen tukemisesta esiopetusiässä, aiheeseen liittyviä jatkotutkimusideoita ja tutkimuksen rajoitteisiin liittyviä huomautuksia.

KW - 516 Kasvatustieteet

M3 - Artikkeli

VL - 24

SP - 19

EP - 35

JO - NMI-bulletin

JF - NMI-bulletin

SN - 1236-2778

IS - 2

ER -