Finding a Concept That Integrates Specialists' Know-How: The case of Special Schools for Handicapped and Neurologically Ill Children

Jaakko Virkkunen, Eija Tenhunen

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Abstract

Vaativiin haasteisiin vastaamiseksi ja uusien kehitysmahdollisuuksien avaamiseksi tarvitaan usein monen eri alan tiedon ja osaamisen yhdistämistä. Käytännössä tämä on kuitenkin vaikeaa. Eri alojen asiantuntijoiden yhteistyötä koskevassa kirjallisuudessa on tarkastelu paljon sitä, miten asiantuntijoiden työpanosten yhteensovittaminen ja tietojen vaihto voi toteutua. Sen sijaan vähemmän on tutkittu eri alojen tietoa ja osaamista yhdistävien käsitteiden syntyä ja merkitystä yhteistoiminnassa. Kulttuurihistoriallisen toiminnan teorian piirissä kehitetty toiminnan kohteen käsitteen avulla voidaan selventää eroa asiantuntijoiden työpanosten yhteensovittamisen ja tiedon ja osaamisen yhdistämisen välillä. Yksi ala, jolla tarvitaan monen eri alan asiantuntijoiden tiedon ja osaamisen yhdistämistä on liikunta- ja neurologisesti sairaiden lasten opetus, kuntoutus ja hoito. Kuvaamme tässä artikkelissa kehittämishanketta, jossa eräässä valtion erityisopp¬ilaitoksessa siirryttiin opettajien, terapeuttien ja hoitajien työpanosten yhteen¬sovit¬tamiseen perustuneesta käytännöstä uuteen työtapaan, jossa nämä eri alojen asiantuntijat muovasivat yhdessä vammaisille lapsille kuntouttavaa arkea.
Translated title of the contribution Eri alojen asiantuntijoiden työpanoksen yhdistävän toimintakonseptin kehittäminen : Tapaus liikuntavammaisten ja neurologisesti sairaiden lasten erityisoppilaitos
Original languageEnglish
JournalActio : an international journal of human activity theory.
Volume2010
Issue number3
Pages (from-to)1-23
Number of pages23
ISSN1882-1065
Publication statusPublished - Mar 2010
Externally publishedYes
MoE publication typeA1 Journal article-refereed

Cite this