Abstract
Vaativiin haasteisiin vastaamiseksi ja uusien kehitysmahdollisuuksien avaamiseksi tarvitaan usein monen eri alan tiedon ja osaamisen yhdistämistä. Käytännössä tämä on kuitenkin vaikeaa. Eri alojen asiantuntijoiden yhteistyötä koskevassa kirjallisuudessa on tarkastelu paljon sitä, miten asiantuntijoiden työpanosten yhteensovittaminen ja tietojen vaihto voi toteutua. Sen sijaan vähemmän on tutkittu eri alojen tietoa ja osaamista yhdistävien käsitteiden syntyä ja merkitystä yhteistoiminnassa. Kulttuurihistoriallisen toiminnan teorian piirissä kehitetty toiminnan kohteen käsitteen avulla voidaan selventää eroa asiantuntijoiden työpanosten yhteensovittamisen ja tiedon ja osaamisen yhdistämisen välillä. Yksi ala, jolla tarvitaan monen eri alan asiantuntijoiden tiedon ja osaamisen yhdistämistä on liikunta- ja neurologisesti sairaiden lasten opetus, kuntoutus ja hoito. Kuvaamme tässä artikkelissa kehittämishanketta, jossa eräässä valtion erityisopp¬ilaitoksessa siirryttiin opettajien, terapeuttien ja hoitajien työpanosten yhteen¬sovit¬tamiseen perustuneesta käytännöstä uuteen työtapaan, jossa nämä eri alojen asiantuntijat muovasivat yhdessä vammaisille lapsille kuntouttavaa arkea.
Translated title of the contribution | Eri alojen asiantuntijoiden työpanoksen yhdistävän toimintakonseptin kehittäminen : Tapaus liikuntavammaisten ja neurologisesti sairaiden lasten erityisoppilaitos |
---|---|
Original language | English |
Journal | Actio : an international journal of human activity theory. |
Volume | 2010 |
Issue number | 3 |
Pages (from-to) | 1-23 |
Number of pages | 23 |
ISSN | 1882-1065 |
Publication status | Published - Mar 2010 |
Externally published | Yes |
MoE publication type | A1 Journal article-refereed |