Geenimallit lukion oppikirjoissa ja lukiolaisten käsityksiä geenien toiminnasta

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Abstract

Genetiikan opetukseen kohdistuu laajaa huomiota, koska genetiikka on tieteenalana no¬peasti muuttuva ja sen yhteiskunnalliset, kulttuuriset ja kansalaisten oman elämän suunnitteluun ja hallintaan liittyvät seuraamukset ovat yhä merkittävämpiä. Kansainvälisesti mendelistiseen perinnöllisyystieteeseen vahvasti perustuvaa opetusta on kritisoitu muun muassa geneettisen determinismiin liittyvien, yksipuolisten ja virheellisen geenikäsitysten vahvistamisesta. Tutkimustehtävänämme oli selvittää millaisia geenimalleja lukion oppikirjat sisältävät ja miten lukiolaiset ymmärtävät geenien toimintaa. Tutkimme sisällönanalyysinavulla lukion pakollisen kurssin ”Solu ja perinnöllisyys” oppikirjoissa esitettyjä geenimalleja ja lukiolaisten vuoden 2012 Kansallisen biologiakilpailun genetiikkaa koskevia monivalintavastauksia. Oppikirjoissa esiteltiin useita, sisäisesti ristiriitaisia historiallisia geenimalleja, mutta nykyistä tietämystä vastaavat modernit geenimallit oppikirjoista puuttuivat. Kirjojen esityksiä geeneistä ja niiden toiminnasta ei käsitelty geenimalleina, eikä erilaisia geenin määritelmiä selvennetty. Opiskelijoilta paljastui useita virhekäsityksiä ja erityisesti käsitys ilmiasun muotoutumisesta oli puutteellinen. Sekä opiskelijoiden käsityksissä että oppikirjan geenimalleissa ympäristön vaikutus eliöiden ilmiasuun nousi erittäin harvoin esille. Opiskelijoiden väärinkäsitykset eivät kuitenkaan täysin vastanneet oppikirjojen esittämiä, osin puutteellisia geenimalleja ja niiden toimintaa. Tulostemme perusteella suosittelemme genetiikan opetuksen painopisteiden muuttamista enemmän geenien toiminnan ymmärtämiseen, jolloin monitekijäisyys ja ilmiasu geeninen ja ympäristön vuorovaikutuksena tulee käsiteltyä nykyistä paremmin. Samoin kyky arvioida kriittisesti, esimerkiksi geenitestien yleistymisen vuoksi, lisääntyvää genetiikan ilmiöitä koskevaa informaatiota paranisi merkittävästi.
Original languageFinnish
JournalNatura
Volume51
Issue number2
Pages (from-to)31-35
Number of pages5
ISSN0355-7863
Publication statusPublished - 2014
MoE publication typeA1 Journal article-refereed

Fields of Science

  • 1184 Genetics, developmental biology, physiology
  • 516 Educational sciences

Cite this