Guld till pengar! Inköpsreklam – en oreglerad form av marknadsföring till konsumenter?

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Abstract

On yhä tavallisempaa, että elinkeinonharjoittajat mainostavat ostavansa kuluttajilta hyödykkeitä, esimerkiksi romukultaa. Artikkelissa kyseenalaistetaan perinteinen käsitys siitä, ettei kuluttajansuojalain markkinointisäännöksiä tai sopimusehtojen sääntelyä koskevia säännöksiä voida soveltaa sisäänostomainontaan. Argumentteja voidaan esittää sen puolesta, että kuluttajansuojalain säännöksiä tulisi voida soveltaa myös sisäänostomainontaan. Artikkelissa päädytään suosittelemaan koko kuluttajansuojalain soveltamisalan laajentamista koskemaan myös niitä elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välisiä suhteita, joissa elinkeinonharjoittaja ostaa hyödykkeitä kuluttajilta.
Original languageSwedish
Title of host publicationSopimaton menettely elinkeinotoiminnassa verkkotalouden aikana
EditorsHannes Kankaanpää, Rainer Oesch
Number of pages18
Place of PublicationHelsingfors
PublisherCC Lakimiesliiton kustannus
Publication date30 Mar 2012
Pages231-248
ISBN (Print)978-952-246-172-8
Publication statusPublished - 30 Mar 2012
MoE publication typeA3 Book chapter

Fields of Science

  • 513 Law

Cite this

Bärlund, J. C. (2012). Guld till pengar! Inköpsreklam – en oreglerad form av marknadsföring till konsumenter? In H. Kankaanpää, & R. Oesch (Eds.), Sopimaton menettely elinkeinotoiminnassa verkkotalouden aikana (pp. 231-248). Helsingfors: CC Lakimiesliiton kustannus.
Bärlund, Johan C. / Guld till pengar! Inköpsreklam – en oreglerad form av marknadsföring till konsumenter?. Sopimaton menettely elinkeinotoiminnassa verkkotalouden aikana. editor / Hannes Kankaanpää ; Rainer Oesch. Helsingfors : CC Lakimiesliiton kustannus, 2012. pp. 231-248
@inbook{d6272b1a29f641a6acad2d8cc2ad8412,
title = "Guld till pengar!: Ink{\"o}psreklam – en oreglerad form av marknadsf{\"o}ring till konsumenter?",
abstract = "Reklam d{\"a}r n{\"a}ringsidkare erbjuder sig att k{\"o}pa nyttigheter, t.ex. skrotguld, av konsumenterna blir allt vanligare. I artikeln ifr{\aa}gas{\"a}tts den traditionella uppfattningen att konsumentskyddslagens marknadsf{\"o}ringsregler och regler om avtalsvillkor inte kan till{\"a}mpas p{\aa} ink{\"o}psreklam. Argument kan anf{\"o}ras f{\"o}r att konsumentskyddslagens regler borde kunna till{\"a}mpas {\"a}ven p{\aa} ink{\"o}psreklamen. Artikeln utmynnar i en rekommendation om att till{\"a}mpningsomr{\aa}det f{\"o}r hela konsumentskyddslagen utvidgas till att omfatta {\"a}ven de relationer d{\"a}r n{\"a}ringsidkaren k{\"o}per nyttigheter av konsumenterna.",
keywords = "513 Juridik, reklam, marknadsf{\"o}ring, konsumentskyddslagen, ink{\"o}psreklam, Sis{\"a}{\"a}nostomainonta",
author = "B{\"a}rlund, {Johan C}",
year = "2012",
month = "3",
day = "30",
language = "svenska",
isbn = "978-952-246-172-8",
pages = "231--248",
editor = "Hannes Kankaanp{\"a}{\"a} and Rainer Oesch",
booktitle = "Sopimaton menettely elinkeinotoiminnassa verkkotalouden aikana",
publisher = "CC Lakimiesliiton kustannus",
address = "Finland",

}

Bärlund, JC 2012, Guld till pengar! Inköpsreklam – en oreglerad form av marknadsföring till konsumenter? in H Kankaanpää & R Oesch (eds), Sopimaton menettely elinkeinotoiminnassa verkkotalouden aikana. CC Lakimiesliiton kustannus, Helsingfors, pp. 231-248.

Guld till pengar! Inköpsreklam – en oreglerad form av marknadsföring till konsumenter? / Bärlund, Johan C.

Sopimaton menettely elinkeinotoiminnassa verkkotalouden aikana. ed. / Hannes Kankaanpää; Rainer Oesch. Helsingfors : CC Lakimiesliiton kustannus, 2012. p. 231-248.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

TY - CHAP

T1 - Guld till pengar!

T2 - Inköpsreklam – en oreglerad form av marknadsföring till konsumenter?

AU - Bärlund, Johan C

PY - 2012/3/30

Y1 - 2012/3/30

N2 - Reklam där näringsidkare erbjuder sig att köpa nyttigheter, t.ex. skrotguld, av konsumenterna blir allt vanligare. I artikeln ifrågasätts den traditionella uppfattningen att konsumentskyddslagens marknadsföringsregler och regler om avtalsvillkor inte kan tillämpas på inköpsreklam. Argument kan anföras för att konsumentskyddslagens regler borde kunna tillämpas även på inköpsreklamen. Artikeln utmynnar i en rekommendation om att tillämpningsområdet för hela konsumentskyddslagen utvidgas till att omfatta även de relationer där näringsidkaren köper nyttigheter av konsumenterna.

AB - Reklam där näringsidkare erbjuder sig att köpa nyttigheter, t.ex. skrotguld, av konsumenterna blir allt vanligare. I artikeln ifrågasätts den traditionella uppfattningen att konsumentskyddslagens marknadsföringsregler och regler om avtalsvillkor inte kan tillämpas på inköpsreklam. Argument kan anföras för att konsumentskyddslagens regler borde kunna tillämpas även på inköpsreklamen. Artikeln utmynnar i en rekommendation om att tillämpningsområdet för hela konsumentskyddslagen utvidgas till att omfatta även de relationer där näringsidkaren köper nyttigheter av konsumenterna.

KW - 513 Juridik

KW - reklam

KW - marknadsföring

KW - konsumentskyddslagen

KW - inköpsreklam

KW - Sisäänostomainonta

M3 - Kapitel

SN - 978-952-246-172-8

SP - 231

EP - 248

BT - Sopimaton menettely elinkeinotoiminnassa verkkotalouden aikana

A2 - Kankaanpää, Hannes

A2 - Oesch, Rainer

PB - CC Lakimiesliiton kustannus

CY - Helsingfors

ER -

Bärlund JC. Guld till pengar! Inköpsreklam – en oreglerad form av marknadsföring till konsumenter? In Kankaanpää H, Oesch R, editors, Sopimaton menettely elinkeinotoiminnassa verkkotalouden aikana. Helsingfors: CC Lakimiesliiton kustannus. 2012. p. 231-248