Havaintoja ja yläkoululaisten ajatuksia digitalisaatiosta oppitunneilla

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Abstract

Aikaisemmat suomalaistutkimukset ovat osoittaneet digitalisaation etenevän kouluissa hyvin eri tahtiin. Jotta voitaisiin ymmärtää digitalisaation vaikutusta oppimistilanteisiin ja oppimiseen, havainnoitiin tässä tutkimuksessa oppitunteja (N = 21) ja haastateltiin havainnoitujen oppituntien oppilaita (N = 50) kolmessa yläkoulussa Itä-Suomessa, Pirkanmaalla ja pääkaupunkiseudulla keväällä 2022. Havainnointi- ja haastatteluaineistojen keruussa hyödynnettiin Helsperin, Schneiderin, van Deursenin ja van Laarin (2020) digitaalisten taitojen neljän ulottuvuuden mallia. Tuloksia peilattiin digitaalisen kuilun teoriaan, jotta voitaisiin arvioida muun muassa tasa-arvon toteutumista digitaalisessa oppimisessa. Tulokset osoittivat, että oppiminen kouluissa on edelleen opettajajohtoista ja että digitalisaatio ei ole tuonut muutosta pedagogiikkaan. Oppilaiden mukaan koulussa harjoitellaan digitaalisten taitojen neljää eri osa-aluetta, joskin satunnaisesti ja usein vain valinnaisaineiden oppitunneilla. Oppilaiden mukaan tehtävät ovat usein varsin helppoja, ja he kaipaisivat haasteellisempia ja omaa luovaa tuottamista mahdollistavia tehtäviä. Kaikissa tutkimuskouluissa oppilaat pitivät digitaalisia vuorovaikutus- ja turvallisuustaitoja tärkeimpinä taitoina tulevaisuutensa kannalta. Digitaalisen kuilun teorian näkökulmasta pääsy digitaalisten laitteiden ja osaamisen äärelle koulussa on opettajasta riippuvaista, ja tulisikin huolehtia siitä, että jokaisella peruskoululaisella on mahdollisuus saavuttaa riittävät digitaaliset taidot tasa-arvoisesti.
Original languageFinnish
Title of host publicationDigitalisaatio oppimisen ja oppimistulosten selittäjänä
EditorsSanna Oinas, Mari-Pauliina Vainikainen
Number of pages26
PublisherSuomen kasvatustieteellinen seura
Publication date4 Sept 2024
Pages427-452
ISBN (Print)978-952-7411-25-4
ISBN (Electronic)978-952-7411-26-1
Publication statusPublished - 4 Sept 2024
MoE publication typeA3 Book chapter

Publication series

NameKasvatusalan tutkimuksia
PublisherSuomen kasvatustieteellinen seura
Number86
ISSN (Print)1458-1094
ISSN (Electronic)2489-768X

Fields of Science

  • 516 Educational sciences

Cite this