Projects per year
Abstract
Artikkelissa tarkastelemme, miten historian tekstitaitoja voidaan arvioida kynä–
paperi-testin avulla ja mitä arviointi kertoo kuudesluokkalaisten osaamisesta.
Tutkimusta varten laadimme arviointivälineen, jolla keräsimme tietoa helsinkiläisen kuudennen luokan oppilaiden historian tekstitaidoista. Kirjallisena kokeena 18 oppilaalle teetetty tehtävä osoitti oppilaiden pystyvän hankkimaan historiatietoa eri tietolähteistä ja ymmärtävän historiatiedon tulkinnallisuutta. Se myös paljasti oppilaiden tunnistavan lähteiden tuottajien intentioita ja kykenevän
perustelemaan omat tulkintansa vetoamalla yksittäiseen lähteeseen. Näiltä osin
oppilaiden voi katsoa saavuttaneen opetussuunnitelman hyvän osaamisen kriteerit. Tehtävän teettäminen kahdelle oppilaalle ääneenajattelumenetelmällä toi tietoa oppilaiden tavasta lukea dokumentteja, vastata painotettuihin monivalintakysymyksiin ja tuottaa vastauksia tekstitaitoja mittaaviin kysymyksiin. Tutkimuksemme tarkoitus on valottaa millaisilla tehtävillä historian tekstitaitoja voi arvioida sekä antaa tietoa niiden opettamisen mahdollisuuksista ja haasteista
alakoulussa.
paperi-testin avulla ja mitä arviointi kertoo kuudesluokkalaisten osaamisesta.
Tutkimusta varten laadimme arviointivälineen, jolla keräsimme tietoa helsinkiläisen kuudennen luokan oppilaiden historian tekstitaidoista. Kirjallisena kokeena 18 oppilaalle teetetty tehtävä osoitti oppilaiden pystyvän hankkimaan historiatietoa eri tietolähteistä ja ymmärtävän historiatiedon tulkinnallisuutta. Se myös paljasti oppilaiden tunnistavan lähteiden tuottajien intentioita ja kykenevän
perustelemaan omat tulkintansa vetoamalla yksittäiseen lähteeseen. Näiltä osin
oppilaiden voi katsoa saavuttaneen opetussuunnitelman hyvän osaamisen kriteerit. Tehtävän teettäminen kahdelle oppilaalle ääneenajattelumenetelmällä toi tietoa oppilaiden tavasta lukea dokumentteja, vastata painotettuihin monivalintakysymyksiin ja tuottaa vastauksia tekstitaitoja mittaaviin kysymyksiin. Tutkimuksemme tarkoitus on valottaa millaisilla tehtävillä historian tekstitaitoja voi arvioida sekä antaa tietoa niiden opettamisen mahdollisuuksista ja haasteista
alakoulussa.
Original language | Finnish |
---|---|
Title of host publication | Uudistuva ja uusiutuva ainedidaktiikka |
Editors | Heini-Marja Pakula, Elina Kouki, Harry Silfverberg, Eija Yli-Panula |
Number of pages | 17 |
Place of Publication | Helsinki |
Publisher | Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry |
Publication date | Dec 2016 |
Pages | 77-93 |
ISBN (Print) | 978-952-5993-18-9 |
ISBN (Electronic) | 978-952-5993-19-6 |
Publication status | Published - Dec 2016 |
MoE publication type | A3 Book chapter |
Publication series
Name | Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja - Ainedidaktisia tutkimuksia |
---|---|
Publisher | Suomen ainedidaktinen tutkimusseura |
Number | 11 |
ISSN (Print) | 1799-9596 |
ISSN (Electronic) | 1799-960X |
Fields of Science
- 516 Educational sciences
Projects
- 1 Finished
-
HisLit: Engaging in disciplinary thinking: historical literacy practices in Finnish general upper secondary schools
Rantala, J., Ouakrim-Soivio, N., van den Berg, M., Manninen, M., Khawaja, A. & Puustinen, M.
01/09/2016 → 31/08/2020
Project: Research project