Historian tekstitaitojen arvioiminen peruskoulun kuudesluokkalaisilla

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

    Abstract

    Artikkelissa tarkastelemme, miten historian tekstitaitoja voidaan arvioida kynä–
    paperi-testin avulla ja mitä arviointi kertoo kuudesluokkalaisten osaamisesta.
    Tutkimusta varten laadimme arviointivälineen, jolla keräsimme tietoa helsinkiläisen kuudennen luokan oppilaiden historian tekstitaidoista. Kirjallisena kokeena 18 oppilaalle teetetty tehtävä osoitti oppilaiden pystyvän hankkimaan historiatietoa eri tietolähteistä ja ymmärtävän historiatiedon tulkinnallisuutta. Se myös paljasti oppilaiden tunnistavan lähteiden tuottajien intentioita ja kykenevän
    perustelemaan omat tulkintansa vetoamalla yksittäiseen lähteeseen. Näiltä osin
    oppilaiden voi katsoa saavuttaneen opetussuunnitelman hyvän osaamisen kriteerit. Tehtävän teettäminen kahdelle oppilaalle ääneenajattelumenetelmällä toi tietoa oppilaiden tavasta lukea dokumentteja, vastata painotettuihin monivalintakysymyksiin ja tuottaa vastauksia tekstitaitoja mittaaviin kysymyksiin. Tutkimuksemme tarkoitus on valottaa millaisilla tehtävillä historian tekstitaitoja voi arvioida sekä antaa tietoa niiden opettamisen mahdollisuuksista ja haasteista
    alakoulussa.
    Original languageFinnish
    Title of host publicationUudistuva ja uusiutuva ainedidaktiikka
    EditorsHeini-Marja Pakula, Elina Kouki, Harry Silfverberg, Eija Yli-Panula
    Number of pages17
    Place of PublicationHelsinki
    PublisherSuomen ainedidaktinen tutkimusseura ry
    Publication dateDec 2016
    Pages77-93
    ISBN (Print)978-952-5993-18-9
    ISBN (Electronic)978-952-5993-19-6
    Publication statusPublished - Dec 2016
    MoE publication typeA3 Book chapter

    Publication series

    NameSuomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja - Ainedidaktisia tutkimuksia
    PublisherSuomen ainedidaktinen tutkimusseura
    Number11
    ISSN (Print)1799-9596
    ISSN (Electronic)1799-960X

    Fields of Science

    • 516 Educational sciences

    Cite this