Intertekstuaalisuus monilukutaitoa rakentamassa

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Abstract

Tässä artikkelissa ehdotetaan intertekstuaalista menetelmää rakentamaan monilukutaitoa, jonka perusta on laaja-alaisessa tekstikäsityksessä (OPS 2014, 22). Intertekstuaalinen menetelmä on alkuaan kehitetty taidekasvatukseen, visuaalisen kulttuurin avoimeksi taiteellis-tieteelliseksi tutkimusmenetelmäksi. Sitä on sovellettu käytännön opetukseen ja edelleen kehitetty pedagogiseksi toimintamalliksi ja ajattelutavaksi, jolla voi tutkia kuvan, kuvien ja kulttuurin välisiä muunnos- ja merkityssuhteita ja luoda uusia merkityksiä laajasti tekstien maailmassa. Maailman moninaisuuden ymmärtämiseksi tarvitaan monilukutaitoa, joka on taitoa tulkita, tuottaa ja arvottaa tekstejä (OPS 2014, 22-23). Intertekstuaalinen menetelmä tarjoaa monilukutaitoon tavan tulkita ja arvottaa tekstien välisiä muunnos- ja merkityssuhteita, sekä tuottaa uusia tulkintoja kulttuurien, medioitten ja subjektien välisissä merkitysverkostoissa. Intertekstuaalinen ajattelutapa tuottaa merkitysten moninaisuutta. Tämä antaa mahdollisuuden opetuksessa keskustella ja ymmärtää erilaisia tulkintoja ja voi myötävaikuttaa empatian kokemiseen.
Original languageFinnish
Title of host publicationMonilukutaitoa oppimassa
EditorsMinna Harmanen, Mikko Hartikainen
Number of pages8
Place of PublicationHelsinki
PublisherOpetushallitus
Publication date12 Dec 2019
Pages132-139
ISBN (Print)978-952-13-6232-3
Publication statusPublished - 12 Dec 2019
MoE publication typeD2 Article in professional manuals or guides or professional information systems or text book material

Publication series

NameOppaat ja käsikirjat
PublisherOpetushallitus
Number2019:2
ISSN (Print)1798-8950

Fields of Science

  • 516 Educational sciences

Cite this