@inbook{0a139c9813054e2993c1655c826e6668,
title = "Intertekstuaalisuus monilukutaitoa rakentamassa",
abstract = "T{\"a}ss{\"a} artikkelissa ehdotetaan intertekstuaalista menetelm{\"a}{\"a} rakentamaan monilukutaitoa, jonka perusta on laaja-alaisessa tekstik{\"a}sityksess{\"a} (OPS 2014, 22). Intertekstuaalinen menetelm{\"a} on alkuaan kehitetty taidekasvatukseen, visuaalisen kulttuurin avoimeksi taiteellis-tieteelliseksi tutkimusmenetelm{\"a}ksi. Sit{\"a} on sovellettu k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n opetukseen ja edelleen kehitetty pedagogiseksi toimintamalliksi ja ajattelutavaksi, jolla voi tutkia kuvan, kuvien ja kulttuurin v{\"a}lisi{\"a} muunnos- ja merkityssuhteita ja luoda uusia merkityksi{\"a} laajasti tekstien maailmassa. Maailman moninaisuuden ymm{\"a}rt{\"a}miseksi tarvitaan monilukutaitoa, joka on taitoa tulkita, tuottaa ja arvottaa tekstej{\"a} (OPS 2014, 22-23). Intertekstuaalinen menetelm{\"a} tarjoaa monilukutaitoon tavan tulkita ja arvottaa tekstien v{\"a}lisi{\"a} muunnos- ja merkityssuhteita, sek{\"a} tuottaa uusia tulkintoja kulttuurien, medioitten ja subjektien v{\"a}lisiss{\"a} merkitysverkostoissa. Intertekstuaalinen ajattelutapa tuottaa merkitysten moninaisuutta. T{\"a}m{\"a} antaa mahdollisuuden opetuksessa keskustella ja ymm{\"a}rt{\"a}{\"a} erilaisia tulkintoja ja voi my{\"o}t{\"a}vaikuttaa empatian kokemiseen. ",
keywords = "516 Kasvatustieteet, monilukutaito, taidekasvatus, intertekstuaalinen, laaja-alainen tekstik{\"a}sitys, tekstit, kulttuuri, merkitys",
author = "Martina Paatela-Nieminen",
year = "2019",
month = dec,
day = "12",
language = "suomi",
isbn = "978-952-13-6232-3",
series = "Oppaat ja k{\"a}sikirjat",
publisher = "Opetushallitus",
number = "2019:2",
pages = "132--139",
editor = "Harmanen, {Minna } and Mikko Hartikainen",
booktitle = "Monilukutaitoa oppimassa",
address = "Suomi",
}