Johtoryhmä opettajayhteisöä osallistavana johtamisjärjestelmänä

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Abstract

Ajassamme on ominaista tarkastella johtajuuden jakautumista vuorovaikutteisena toimintana kasvatus- ja opetusalan organisaation ammatillisen yhteisön sisällä, ei vain ennalta määriteltyjen tehtävien delegoimisena esimerkiksi johtoryhmän jäsenille. Tämän vuorovaikutussuhteen kannalta opettajien käsitykset johtoryhmän toiminnasta ja sen organisoitumisesta ovat keskeisiä osallistavan yhteisöllisen koulun kehittämisessä. Tässä artikkelissa tarkastelemme johtoryhmiä johtamisjärjestelmänä, joka osallistaa opettajayhteisöä koulun toiminnan suunnitteluun ja päätöksentekoon. Tekstimme perustuu rehtoreiden johtajuutta, johtajuuden jakamista ja koulun henkilöstön yhteisöllistä ammatillisuutta käsittelevään tutkimuskirjallisuuteen sekä kyselytutkimukseen, jossa kartoitettiin perusopetuksen opettajien ja rehtoreiden näkemyksiä johtoryhmätyöstä.
Original languageFinnish
Title of host publicationKasvatus- ja koulutusalan johtaminen
EditorsArja-Sisko Holappa, Ari Hyyryläinen, Pia Kola-Torvinen, Saana Korva, Ann-Sofie Smeds-Nylund
Number of pages18
Place of PublicationJyväskylä
PublisherPS-kustannus
Publication date2021
Pages173-190
ISBN (Print)978-952-370-162-5
ISBN (Electronic)978-952-370-185-4
Publication statusPublished - 2021
MoE publication typeD2 Article in professional manuals or guides or professional information systems or text book material

Fields of Science

  • 516 Educational sciences

Cite this