Abstract
Käänteinen oppiminen (flipped learning) on pedagoginen lähestymistapa, joka haastaa opettajan käyttämään ammattitaitoaan uudella tavalla. Keskeistä on opettajan pyrkimys ymmärtää oppimista oppilaan silmin ja auttaa häntä tulemaan itsensä opettajaksi. Aika tähän vapautuu yhteistä opettajajohtoisista opetustuokioista luopumisella.
Käänteinen oppiminen on yhteiskunnallisesti merkittävä ilmiö, jolla on potentiaalia muuttaa koulumaailman käytäntöjä laajasti. Opetuksen uudistukset ovat harvoin onnistuneet keräämään ympärilleen vastaavaa sosiaalista liikettä. Ilman sosiaalista liikettä koulu ei muutu, koska yksittäisten opettajien uudistuspyrkimykset hukkuvat muutosvastarinnan alle.
Käänteinen oppiminen on yhteiskunnallisesti merkittävä ilmiö, jolla on potentiaalia muuttaa koulumaailman käytäntöjä laajasti. Opetuksen uudistukset ovat harvoin onnistuneet keräämään ympärilleen vastaavaa sosiaalista liikettä. Ilman sosiaalista liikettä koulu ei muutu, koska yksittäisten opettajien uudistuspyrkimykset hukkuvat muutosvastarinnan alle.
Original language | Finnish |
---|---|
Title of host publication | Sähköistyvä koulu : Oppiminen ja oppimateriaalit muuttuvassa tietoympäristössä |
Editors | Timo Tossavainen, Markku Löytönen |
Number of pages | 19 |
Place of Publication | Helsinki |
Publisher | Suomen tietokirjailijat |
Publication date | 2019 |
Pages | 98-116 |
ISBN (Print) | 978-952-69162-0-0 |
ISBN (Electronic) | 978-952-67356-9-6 |
Publication status | Published - 2019 |
MoE publication type | D2 Article in professional manuals or guides or professional information systems or text book material |
Fields of Science
- 516 Educational sciences