Käänteinen oppiminen – kääntyykö koulutyö päälaelleen?

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Abstract

Käänteinen oppiminen (flipped learning) on pedagoginen lähestymistapa, joka haastaa opettajan käyttämään ammattitaitoaan uudella tavalla. Keskeistä on opettajan pyrkimys ymmärtää oppimista oppilaan silmin ja auttaa häntä tulemaan itsensä opettajaksi. Aika tähän vapautuu yhteistä opettajajohtoisista opetustuokioista luopumisella.

Käänteinen oppiminen on yhteiskunnallisesti merkittävä ilmiö, jolla on potentiaalia muuttaa koulumaailman käytäntöjä laajasti. Opetuksen uudistukset ovat harvoin onnistuneet keräämään ympärilleen vastaavaa sosiaalista liikettä. Ilman sosiaalista liikettä koulu ei muutu, koska yksittäisten opettajien uudistuspyrkimykset hukkuvat muutosvastarinnan alle.
Original languageFinnish
Title of host publicationSähköistyvä koulu : Oppiminen ja oppimateriaalit muuttuvassa tietoympäristössä
EditorsTimo Tossavainen, Markku Löytönen
Number of pages19
Place of PublicationHelsinki
PublisherSuomen tietokirjailijat
Publication date2019
Pages98-116
ISBN (Print)978-952-69162-0-0
ISBN (Electronic)978-952-67356-9-6
Publication statusPublished - 2019
MoE publication typeD2 Article in professional manuals or guides or professional information systems or text book material

Fields of Science

  • 516 Educational sciences

Cite this