Käsityö ja asenteet – oppiaineen tulevaisuus

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Abstract

Jo vuoden 1970 komiteanmietinnössä todetaan, että teknisen työn ja tekstiilityön
opetuksen tulisi olla yhteistä koko ikäluokalle. Tämän jälkeen
opetussuunnitelmaa on uudistettu useamman kerran, mutta koulutuspoliittisesti
tarkoituksenmukaista ratkaisua käsityön opetuksen järjestämiseksi ei ole
löytynyt. Tässä artikkelissa tarkastellaan oppilaiden asenteita käsityön
oppiainetta kohtaan. Tutkimusaineisto on kerätty lukuvuoden 2013–2014 aikana.
Tutkimusote on kvantitatiivinen ja aineisto (N = 982) on demografisesti koko
maata edustava. Artikkelissa avataan käsityön opetuksen järjestämiseen liittyvää
problematiikkaa ja teoreettiset lähtökohdat perustuvat aiempiin käsityön
oppiaineen asenteisiin liittyvän tutkimuskirjallisuuden tarkasteluun. Varsinainen
tutkimuskysymys on: Missä määrin tyttöjen ja poikien käsityön oppiaineeseen
liittyvät asenteet ja käsitykset eroavat toisistaan? Tulosten perusteella teknisen
työn sisältöjen painotettuun opetukseen osallistuneiden oppilaiden asenteet ovat
selvästi myönteisempiä kuin saman sisältöiseen (yhtä paljon teknistä työtä ja
tekstiilityötä) opetukseen osallistuneiden oppilaiden asenteet. Lisäksi
painotettuun teknisen työn sisältöjen opetukseen osallistuneet oppilaat
hakeutuvat muita useammin ja saman sisältöiseen opetukseen osallistuneet muita
harvemmin käsityön valinnaiseen opetukseen. Edelleen tutkimuksen pohjalta
voidaan esittää yksilön valinnan mahdollisuuksien kunnioittamisen
näkökulmasta oikeutettu kysymys: Annetaanko kaikille oppilaille riittävä
mahdollisuus painottaa kiinnostuksensa ja taipumuksensa mukaisia käsityön
oppisisältöjä?
Original languageFinnish
JournalAinedidaktiikka
Volume1
Issue number1
Pages (from-to)39–59
Number of pages21
ISSN2489-5636
DOIs
Publication statusPublished - 12 Sept 2017
MoE publication typeA1 Journal article-refereed

Fields of Science

  • 516 Educational sciences

Cite this