Kahden kysymyksen menetelmä lääkärin viestinnässä

Harry F Köhler, Ville M Mattila, Ville Vuorinen, Paivi Rautava

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Abstract

Lähtökohdat Lääkärin huomion kohdistaminen sairauden tai vaivan merkitykseen potilaan elämässä ja arjessa näyttää tukevan potilaan kuntoutumista. Testasimme Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä, miten lääkäreille opetettu kahden kysymyksen menetelmä vaikuttaa potilaiden reflektointiin ja voimaantumiseen vastaanotolla. Menetelmät Kuusi lääkäriä sai tunnin koulutuksen kahden kysymyksen menetelmän käyttöön. Selvitimme kyselyillä vastaanottotilanteiden vaikutuksia potilaisiin ennen lääkärien koulutusta ja sen jälkeen. Tulokset Lääkärien koulutuksen jälkeen potilaat esittivät enemmän elämäänsä ja arkeensa kohdistuvia pohdintoja ja voimaantumista ilmaisevia kommentteja kuin potilaat ennen lääkärien koulutusta. Päätelmät Lääkärien koulutus näytti lisäävän potilaiden pohdintaa vaivansa merkityksestä elämässään ja antavan heille voimaa ja itseluottamusta edistää kuntoutumistaan.
Original languageFinnish
JournalSuomen lääkärilehti
Volume73
Issue number37
Pages (from-to)2019-2024
Number of pages6
ISSN0039-5560
Publication statusPublished - 14 Sep 2018
MoE publication typeA1 Journal article-refereed

Bibliographical note

Vertaisarvioitu

Fields of Science

  • Physician-Patient Relations
  • Communication
  • Patient Participation
  • Patient Education as Topic
  • Quality of Life
  • Activities of Daily Living
  • 316 Nursing

Cite this