Abstract
Lähtökohdat Lääkärin huomion kohdistaminen sairauden tai vaivan merkitykseen potilaan elämässä ja arjessa näyttää tukevan potilaan kuntoutumista. Testasimme Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä, miten lääkäreille opetettu kahden kysymyksen menetelmä vaikuttaa potilaiden reflektointiin ja voimaantumiseen vastaanotolla. Menetelmät Kuusi lääkäriä sai tunnin koulutuksen kahden kysymyksen menetelmän käyttöön. Selvitimme kyselyillä vastaanottotilanteiden vaikutuksia potilaisiin ennen lääkärien koulutusta ja sen jälkeen. Tulokset Lääkärien koulutuksen jälkeen potilaat esittivät enemmän elämäänsä ja arkeensa kohdistuvia pohdintoja ja voimaantumista ilmaisevia kommentteja kuin potilaat ennen lääkärien koulutusta. Päätelmät Lääkärien koulutus näytti lisäävän potilaiden pohdintaa vaivansa merkityksestä elämässään ja antavan heille voimaa ja itseluottamusta edistää kuntoutumistaan.
Original language | Finnish |
---|---|
Journal | Suomen lääkärilehti |
Volume | 73 |
Issue number | 37 |
Pages (from-to) | 2019-2024 |
Number of pages | 6 |
ISSN | 0039-5560 |
Publication status | Published - 14 Sep 2018 |
MoE publication type | A1 Journal article-refereed |
Bibliographical note
VertaisarvioituFields of Science
- Physician-Patient Relations
- Communication
- Patient Participation
- Patient Education as Topic
- Quality of Life
- Activities of Daily Living
- 316 Nursing