Kemian opettajien käsityksiä molekyylimallinnuksen käytöstä opetuksessa

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contributionScientificpeer-review

    Abstract

    Tässä tapaustutkimuksessa selvitettiin kemian aineenopettajien käsityksiä tietokoneavusteisen molekyylimallinnuksen roolista opetussuunnitelmien perusteiden tavoitteiden mukaisessa opetuksessa. Tutkimus toteutettiin Mielekästä molekyylimallinnusta kouluopetukseen -mentorikoulutushankkeen yhteydessä. Siihen osallistui 17 molekyylimallinnusta opetuksessa soveltavaa kemian aineenopettajaa perusopetuksesta ja lukiosta eri puolilta Suomea. Tutkimusta ohjasivat seuraavat kysymykset: 1) Mitä opetussuunnitelmien perusteiden mukaisia tavoitteita molekyylimallinnus tukee perusopetuksen ja lukion opetuksessa kemian aineenopettajien käsitysten mukaan? ja 2) Mitä opetussuunnitelmien perusteiden mukaisia sisältöjä molekyylimallinnus tukee perusopetuksen ja lukion opetuksessa kemian aineenopettajien käsitysten mukaan? Tutkimusaineistona käytettiin etätehtävän raportteja (N=16) sekä hankkeen yhden lähitapaamisen muistiinpanoja. Tutkimusaineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimus osoitti, että kemian opettajien mielestä molekyylimallinnus tukee opetuksen tavoitteita ja sisältöjä lukuisissa kemian opetussuunnitelmien perusteiden kohdassa. Sen koettiin tukevan erityisesti orgaanisten yhdisteiden rakenteiden ymmärtämistä perusopetuksessa. Lukion opetuksessa sen koettiin tukevan erityisesti päätelmien tekoa ja kolmiulotteisten rakenteiden ymmärtämistä. Molekyylimallinnuksen koettiin antavan eniten lisäarvoa orbitaalien, kemiallisten sidosten ja biomolekyylien opettamiseen lukion kemian opetuksessa.
    Original languageFinnish
    Title of host publicationArkipäivän kemia, kokeellisuus ja työturvallisuus kemian opetuksessa perusopetuksesta korkeakouluihin
    EditorsMaija Aksela, Johannes Pernaa
    Number of pages11
    Place of PublicationHelsinki
    PublisherKemian opetuksen keskus, Kemian laitos, Helsingin yliopisto
    Publication date2009
    Pages195–205
    ISBN (Print)978-952-10-6008-3
    Publication statusPublished - 2009
    MoE publication typeA4 Article in conference proceedings
    EventIV Valtakunnalliset ke­mian ope­tuk­sen päivät 2009 - Kemian osasto, Kumpulan kampus, Helsinki, Finland
    Duration: 16 Apr 200917 Apr 2009

    Publication series

    NameKemian opetus
    PublisherKemian opetuksen keskus, Kemian laitos, Helsingin yliopisto
    ISSN (Print)1797-1517

    Fields of Science

    • 116 Chemical sciences

    Cite this