Abstract
Laki vapaasta sivistystyöstä (632/1998) ja sitä täydentävä asetus (805/1998) määrittävät kesäyliopistot alueellisen koulutustarjonnan oppilaitoksiksi, jotka
järjestävät avointa yliopisto-opetusta ja muuta koulutusta. Artikkelissa esitetään
sosiologis-historiallista analyysia kesäyliopistolaitoksen alueellisesta luonteesta. Näkökulmaa ilmiöön on muodostettu Anthony Giddensin ja Pierre Bourdieun käsitteistöä tulkiten. Tarkastelu tuo esille kesäyliopistoon kytkeytyneen toimijuuden aika-tila -ulotteisuuden rakenteistumisen kenttäerityisiä piirteitä. Kesäyliopistolaitoksen yhteiskuntahistorialliseen organisoitumiseen liittyneiden alueellistamisen vaiheiden tarkastelu tarjoaa ajattelun välineitä myös nykyisiin haasteisiin. Nykyisyyttä silmällä pitäen nostetaan pohdittavaksi myös Niklas Luhmannin ajatteluvälineiden tarjoamia mahdollisuuksia ilmiön käsittämiseksi.
järjestävät avointa yliopisto-opetusta ja muuta koulutusta. Artikkelissa esitetään
sosiologis-historiallista analyysia kesäyliopistolaitoksen alueellisesta luonteesta. Näkökulmaa ilmiöön on muodostettu Anthony Giddensin ja Pierre Bourdieun käsitteistöä tulkiten. Tarkastelu tuo esille kesäyliopistoon kytkeytyneen toimijuuden aika-tila -ulotteisuuden rakenteistumisen kenttäerityisiä piirteitä. Kesäyliopistolaitoksen yhteiskuntahistorialliseen organisoitumiseen liittyneiden alueellistamisen vaiheiden tarkastelu tarjoaa ajattelun välineitä myös nykyisiin haasteisiin. Nykyisyyttä silmällä pitäen nostetaan pohdittavaksi myös Niklas Luhmannin ajatteluvälineiden tarjoamia mahdollisuuksia ilmiön käsittämiseksi.
Translated title of the contribution | Summer universities as a regional phenomenon |
---|---|
Original language | Finnish |
Journal | Aikuiskasvatus |
Volume | 30 |
Issue number | 3 |
Pages (from-to) | 185-195 |
Number of pages | 11 |
ISSN | 0358-6197 |
Publication status | Published - 2010 |
MoE publication type | A1 Journal article-refereed |
Fields of Science
- 514 Sociology
- 516 Educational sciences
- 615 History and Archaeology