Kielididaktiikka ja kieltenopettajan osaaminen muutosten edessä

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Abstract

Tässä artikkelissa näytämme, millaisia käytännön kokemuksia opettajilla ja varhaiskasvattajilla on ollut kieltenopetuksen varhentamisen hankkeissa, millaisia valmiuksia heillä on ollut kieltenopetuksen varhentamiseen ja millaisia neuvoja heillä on antaa sen mielekkääseen toteutukseen. Tutkimus perustuu varhennetun kieltenopetuksen täydennyskoulutuksen kolmen toteutuksenosallistujien (N=78) alkukartoitukseen, jonka olemme analysoineet sisällönanalyysillä. Tulokset osoittavat, että osallistujilla oli positiivisia kokemuksia, mutta he olivat myös kohdanneet haasteita opetuksen toteuttamisessa. Käytännön haasteita olivat muun muassa oppimateriaalin puute, suuret ryhmäkoot ja yhteisen suunnitteluajan puute. Pedagogisiin haasteisiin kuuluivat puutteellinen ohjeistus ja epävarmuus työtavoista. Käytännön vinkeiksi opettajat ehdottivat muun muassa monipuolisia ja toiminnallisia työtapoja, opettajien yhteistyötä, kielen tuomista arkeen sekä luokkahuoneen rutiinien luomista. Tulosten perusteella toiminnan kehittämiseksi olisi tärkeä järjestää opettajille aikaa kehittää yhteistyötä, vahvistaa digipedagogiikan osaamistaan sekä suunnitella monialaisia oppimiskokonaisuuksia yhdessä.
Original languageFinnish
Title of host publicationKielididaktiikan katse tulevaisuuteen : Haasteita, mahdollisuuksia ja uusia avauksia kielten opetukseen
EditorsRaili Hilden, Kaisa Hahl
Number of pages25
Place of PublicationHelsinki
PublisherSuomen ainedidaktinen tutkimusseura
Publication date26 Feb 2020
Pages5-29
ISBN (Electronic)978-952-5993-29-5
Publication statusPublished - 26 Feb 2020
MoE publication typeA3 Book chapter

Publication series

NameSuomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja, Ainedidaktisia tutkimuksia
Number17
ISSN (Print)1799-9596
ISSN (Electronic)1799-960X

Fields of Science

  • 516 Educational sciences
  • kielididaktiikka
  • kielten opetus
  • kielikasvatus
  • opettajan osaaminen

Cite this

Hilden, R. (2020). Kielididaktiikka ja kieltenopettajan osaaminen muutosten edessä. In R. Hilden, & K. Hahl (Eds.), Kielididaktiikan katse tulevaisuuteen: Haasteita, mahdollisuuksia ja uusia avauksia kielten opetukseen (pp. 5-29). (Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja, Ainedidaktisia tutkimuksia; No. 17). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura. http://hdl.handle.net/10138/312321