Kirjallisuushistoria, kaanon ja kansallinen identiteetti neuvostoajan jälkeisellä Venäjällä

Kirsti Ekonen, Sanna Turoma

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Abstract

Artikkeli käsittelee kirjallisuuskaanonin, kirjallisuushistorian ja kansallisen identiteetin rakentumisen välistä vuorovaikutusta nyky-Venäjällä. Se analysoi kirjallisuushistoriallisia yleisesityksiä, korkeakoulujen opetuksessa käytettyjä kurssikirjoja, Venäjän opetus- ja tiedeministeriön kirjallisuuden opetusta ohjaavia opetussuunnitelmia sekä yleissivistävässä kouluopetuksessa käytettyjä kirjallisuushistorioita. Artikkeli päätyy toteamaan, että kirjallisuushistorian opetus perustuu hyvin traditionaaliseen kirjallisuuskäsitykseen, jossa esimerkksi etnisyyteen ja seksuaalisuuteen liittyvät identiteetit eivät saa ääntä. Venäläisten opetustavoitteiden kommunikatiivisuus, vuorovaikitustaidot sekä monikulttuurisuus muistuttavat Suomen opetushallituksen asettamia vastaavia tavoitteita, mutta ero näkyy siinä, että suomalaisissa oppimistavoitteissa ei mainita kansallistunteen kehittämistä. Kirjallisuuskaanonin ja -historian opetusta Venäjällä määrittää tällä hetkellä sama patrioottinen identiteettipolitiikka, joka artikuloituu valtion kulttuuripolitiikan perusteissa.
Original languageFinnish
JournalKirjallisuudentutkimuksen Aikakauslehti Avain
Volume2014
Issue number2
Pages (from-to)21-33
Number of pages12
ISSN1795-3790
Publication statusPublished - 2014
MoE publication typeA1 Journal article-refereed

Fields of Science

  • 5142 Social policy

Cite this