Kirjallisuushistoria, kaanon ja kansallinen identiteetti neuvostoajan jälkeisellä Venäjällä

Kirsti Ekonen, Sanna Turoma

    Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

    Abstract

    Artikkeli käsittelee kirjallisuuskaanonin, kirjallisuushistorian ja kansallisen identiteetin rakentumisen välistä vuorovaikutusta nyky-Venäjällä. Se analysoi kirjallisuushistoriallisia yleisesityksiä, korkeakoulujen opetuksessa käytettyjä kurssikirjoja, Venäjän opetus- ja tiedeministeriön kirjallisuuden opetusta ohjaavia opetussuunnitelmia sekä yleissivistävässä kouluopetuksessa käytettyjä kirjallisuushistorioita. Artikkeli päätyy toteamaan, että kirjallisuushistorian opetus perustuu hyvin traditionaaliseen kirjallisuuskäsitykseen, jossa esimerkksi etnisyyteen ja seksuaalisuuteen liittyvät identiteetit eivät saa ääntä. Venäläisten opetustavoitteiden kommunikatiivisuus, vuorovaikitustaidot sekä monikulttuurisuus muistuttavat Suomen opetushallituksen asettamia vastaavia tavoitteita, mutta ero näkyy siinä, että suomalaisissa oppimistavoitteissa ei mainita kansallistunteen kehittämistä. Kirjallisuuskaanonin ja -historian opetusta Venäjällä määrittää tällä hetkellä sama patrioottinen identiteettipolitiikka, joka artikuloituu valtion kulttuuripolitiikan perusteissa.
    Original languageFinnish
    JournalKirjallisuudentutkimuksen Aikakauslehti Avain
    Volume2014
    Issue number2
    Pages (from-to)21-33
    Number of pages12
    ISSN1795-3790
    Publication statusPublished - 2014
    MoE publication typeA1 Journal article-refereed

    Fields of Science

    • 5142 Social policy

    Cite this