Abstract
Poliittisissa instituutioissa on julkisuussääntöjä eli päättäjien keskinäisiä sääntöjä siitä, miten mediajulkisuudessa saa toimia. Tällaisia sääntöjä ei ole kuitenkaan aiemmin varsinaisesti tutkittu. Ei esimerkiksi tiedetä, miten vakiintuneita julkisuussäännöt ovat ja missä määrin ne todella selittävät julkisuudessa toimimista. Artikkelissa tutkimme empiirisesti, millaisia julkisuussääntöjä on kolmikantaisissa valmistelutyöryhmissä, ja miten nämä säännöt vaikuttavat päätöksenteon läpinäkyvyyteen ja mediajulkisuudessa toimimiseen. Tutkimme tätä ensisijaisesti Sata-komitean (2007–2009) jäsenten haastattelujen avulla. Kolmikantaisissa valmisteluryhmissä on monia julkisuussääntöjä, jotka koskevat esimerkiksi keskustelujen ja asiakirjojen luottamuksellisuutta sekä omien tavoitteiden esittelemistä julkisuudessa. Osa säännöistä koskee vain tietyssä roolissa toimivia henkilöitä. Julkisuussäännöt vaikuttivat siihen, että Sata-komitean työhön kohdistui sanomalehdissä sen lopullisiin esityksiin nähden päinvastaisia odotuksia. Julkisuussäännöt eivät kuitenkaan selitä kolmikantavalmistelijoiden toimintaa mediajulkisuudessa kovin vahvasti. Sääntöjen rikkominen on tyypillistä ja kaikki säännöt eivät ole täysin vakiintuneita.
Original language | Finnish |
---|---|
Journal | Media ja viestintä |
Volume | 37 |
Issue number | 4 |
Pages (from-to) | 3-21 |
Number of pages | 19 |
ISSN | 1798-3827 |
DOIs | |
Publication status | Published - 15 Dec 2014 |
MoE publication type | A1 Journal article-refereed |
Fields of Science
- 518 Media and communications
- 517 Political science