Abstract
Vuoden 2018 korkea-asteen opiskelijavalintauudistuksen ytimessä oli siirtyminen malliin, jossa
enemmistö opiskelijoista hyväksytään ylioppilastutkintotodistuksen ja loput pääsykokeen
perusteella. Taustalla oli pyrkimys nopeuttaa nuorten siirtymistä lukiosta kolmannen
asteen koulutukseen ja vahvistaa ylioppilastutkinnon asemaa yleissivistävän koulutuksen
päätepisteenä.
Uudistus herätti alusta alkaen voimakasta kritiikkiä. Tämä raportti esittelee uudistuksen
lukiovaikutuksia selvittävän, valtioneuvoston rahoittaman tutkimuksen tulokset.
Uudistuksen vaikutuksia kartoitettiin neljän eri aineiston avulla:
Ylioppilastutkintolautakunnan vuosien 2016–2022 tutkintotulokset koevalinnoissa
tapahtuneiden muutosten selvittämiseksi, lukiossa kerätty kysely- ja haastatteluaineisto
uudistuksen lukioissa havaittavien muutosten kartoittamiseksi (kysely: 4 620 opiskelijaa, 166
opettajaa, 11 rehtoria ja 89 opinto-ohjaajaa) ja Koski-tietovarannon tiedot kohdelukiolaisten
opintomenestyksestä kyselyn tulosten tulkinnan avuksi.
Ylioppilasaineisto osoittaa uudistuksen lisänneen pitkän ja lyhyen matematiikan sekä
useimpien reaaliaineiden suorituksia.
Kyselytutkimuksen tulokset piirtävät rikkaan kuvan tämän päivän lukiolaisista, heidän
opinnoistaan, jatko-opintosuunnitelmistaan ja hyvinvoinnistaan todistusvalinnan paineiden
alla osoittaen uudistuksen herättämän huolen monin osin ylimitoitetuksi.
enemmistö opiskelijoista hyväksytään ylioppilastutkintotodistuksen ja loput pääsykokeen
perusteella. Taustalla oli pyrkimys nopeuttaa nuorten siirtymistä lukiosta kolmannen
asteen koulutukseen ja vahvistaa ylioppilastutkinnon asemaa yleissivistävän koulutuksen
päätepisteenä.
Uudistus herätti alusta alkaen voimakasta kritiikkiä. Tämä raportti esittelee uudistuksen
lukiovaikutuksia selvittävän, valtioneuvoston rahoittaman tutkimuksen tulokset.
Uudistuksen vaikutuksia kartoitettiin neljän eri aineiston avulla:
Ylioppilastutkintolautakunnan vuosien 2016–2022 tutkintotulokset koevalinnoissa
tapahtuneiden muutosten selvittämiseksi, lukiossa kerätty kysely- ja haastatteluaineisto
uudistuksen lukioissa havaittavien muutosten kartoittamiseksi (kysely: 4 620 opiskelijaa, 166
opettajaa, 11 rehtoria ja 89 opinto-ohjaajaa) ja Koski-tietovarannon tiedot kohdelukiolaisten
opintomenestyksestä kyselyn tulosten tulkinnan avuksi.
Ylioppilasaineisto osoittaa uudistuksen lisänneen pitkän ja lyhyen matematiikan sekä
useimpien reaaliaineiden suorituksia.
Kyselytutkimuksen tulokset piirtävät rikkaan kuvan tämän päivän lukiolaisista, heidän
opinnoistaan, jatko-opintosuunnitelmistaan ja hyvinvoinnistaan todistusvalinnan paineiden
alla osoittaen uudistuksen herättämän huolen monin osin ylimitoitetuksi.
Original language | Finnish |
---|
Place of Publication | Helsinki |
---|---|
Publisher | Valtioneuvoston kanslia |
Volume | 44 |
Number of pages | 236 |
ISBN (Electronic) | 978-952-383-309-8 |
Publication status | Published - 2023 |
MoE publication type | D4 Published development or research report or study |
Publication series
Name | Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja |
---|---|
Publisher | Valtioneuvoston kanslia |
No. | 44 |
ISSN (Electronic) | 2342-6799 |
Fields of Science
- 516 Educational sciences