Abstract
Tässä artikkelissa tutkitaan perusopetuksen, aikuisten perusopetuksen ja lukionopetussuunnitelmaperusteita Peter Seixasin historianopetuksen orientaatioita kos-kevan teorian pohjalta. Kaikki käsittelemämme opetussuunnitelmaperusteet ovatlähtökohtaisesti tiedonalapainotteiseen opetustraditioon perustuvia ja korostavatsiten kriittisen kansalaisen ihannetta. Vahvimmin tiedonalaperusteisuus näkyyperusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja heikoimmin aikuisten perusope-tuksen opetussuunnitelmaperusteissa. Kaikkien opetussuunnitelmien pohjalta nou-see esiin vaihtelevin painotuksin läntisen, eurooppalaisen ja kansallisen identiteetinvahvistamiseen tähtääviä elementtejä. Vahvimmin nämä pyrkimykset näkyvätaikuisten perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmissa. Perusopetuksen opetus-suunnitelma sen sijaan tarjoaa opettajille laajemmat mahdollisuudet tiedonalapai-notteiseen ja opiskelijoiden yksilölliset identiteetit huomioivaan historianopetuk-seen. Postmodernin historianopetuksen orientaatioon kytkettävissä olevia element-tejä on löydettävissä sekä perusopetuksen että lukion opetussuunnitelmien histo-riallisen tiedon käytön ymmärtämistä koskevissa tavoitteenasetteluissa. Postmoder-ni lähestymistapa voisi tarjota tulevaisuudessa tutkimisen arvoisia mahdollisuuk-sia. Sen kautta kulttuurisesti moninaisen yhteiskunnan menneisyyskertomuksia voi-taisiin käsitellä lähtökohtaisesti yhdenvertaisina, mutta samaan aikaan myös poh-jimmiltaan poliittisina ja tulevaisuuteen suuntaavina. Toisaalta rajat ylittävienongelmien leimaamassa maailmassa historianopetusta olisi perusteltua jäsentääentistä vahvemmin myös globaalien teemojen ympärille.
Original language | Finnish |
---|---|
Journal | Kasvatus & Aika |
Volume | 14 |
Issue number | 2 |
Pages (from-to) | 75-98 |
Number of pages | 24 |
ISSN | 1797-2299 |
DOIs | |
Publication status | Published - 29 May 2020 |
MoE publication type | A1 Journal article-refereed |
Fields of Science
- 516 Educational sciences