Abstract
Laaja-alaisella osaamisella tarkoitetaan tietoja, taitoja, arvoja, asenteita ja tahtoa, jotka luovat pohjan yksilön elinikäiselle oppimiselle ja yhteiskunnassa toimimiselle. Pyrkimys laaja-alaisen osaamisen kehittämiseen yhdistää suomalaista koulutusjärjestelmää varhaiskasvatuksesta lukioon. Mutta miten vaikkapa ajattelua ja oppimaan oppimista voisi opettaa? Entä kuinka arvioida monilukutaitoa?
Laaja-alainen osaaminen koulussa syventyy perinteiset oppiainerajat ylittävien yleisten taitojen oppimiseen ja kehittämiseen osana päivittäistä koulutyötä. Laaja-alaisen osaamisen eri osa-alueisiin paneudutaan erityisesti perusopetuksen näkökulmasta. Avaamalla aihepiirin teoreettista, historiallista ja koulutuspoliittista taustaa teos auttaa ymmärtämään, mikä on laaja-alaisen osaamisen merkitys muuttuvassa maailmassa ja miten opetussuunnitelmissa määriteltyjä yleisiä tavoitteita voidaan käytännössä toteuttaa.
Kirjassa suunnataan myös katse kohti tulevaa ja tutkitaan laaja-alaisena osaajana kehittymistä peruskoulun vaihtoehtoisissa tulevaisuuksissa.
Laaja-alainen osaaminen koulussa syventyy perinteiset oppiainerajat ylittävien yleisten taitojen oppimiseen ja kehittämiseen osana päivittäistä koulutyötä. Laaja-alaisen osaamisen eri osa-alueisiin paneudutaan erityisesti perusopetuksen näkökulmasta. Avaamalla aihepiirin teoreettista, historiallista ja koulutuspoliittista taustaa teos auttaa ymmärtämään, mikä on laaja-alaisen osaamisen merkitys muuttuvassa maailmassa ja miten opetussuunnitelmissa määriteltyjä yleisiä tavoitteita voidaan käytännössä toteuttaa.
Kirjassa suunnataan myös katse kohti tulevaa ja tutkitaan laaja-alaisena osaajana kehittymistä peruskoulun vaihtoehtoisissa tulevaisuuksissa.
Original language | Finnish |
---|
Publisher | Gaudeamus |
---|---|
Number of pages | 424 |
ISBN (Print) | 978-952-345-156-8 |
ISBN (Electronic) | 978-952-345-742-3 |
Publication status | Published - 26 Apr 2022 |
MoE publication type | C2 Edited book |
Fields of Science
- 516 Educational sciences