Laajemmin ja varhaisemmin: Korkea-asteen opiskelijavalintauudistus ja muutokset valmennuskursseille osallistumisessa

Research output: Book/ReportCommissioned report

Abstract

Tässä artikkelissa tutkimme korkeakouluopiskelijoiden ja lukio-opiskelijoiden valmennuskursseille osallistumista. Tarkastelemme etenkin opiskelijavalintauudistuksen aikana tapahtuneita koulutusalakohtaisia muutoksia valmennuskursseille osallistumisessa ja niin sanotun abivalmennuksen roolia. Hyödynnämme tutkimuksessa korkeakouluopiskelijoilta kerättyjä Eurostudent VII ja VIII -kyselyaineistoja sekä Uusvalu (Opiskelijavalinnan uudistus lukion ja lukiolaisten silmin) -tutkimushankkeessa kerättyjä kyselyaineistoja. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että valmennuskurssien käyttö on yleistynyt viimeisen vuosikymmenen mittaan toteutetun korkea-asteen opiskelijavalintauudistuksen toimeenpanon aikana sekä yliopisto- että ammattikorkeakouluopiskelijoiden keskuudessa. Valmennuskursseille osallistuminen on yleistynyt etenkin niillä hakualoilla, joilla se on ollut aikaisemmin suhteellisen vähäistä. Valmennuskursseille osallistuneet korkeakouluopiskelijat jakautuvat entistä voimakkaammin perhetaustan mukaisesti siten, että valmennuksen käyttö on yhä selkeämmin aiempaa yleisempää hyvin toimeentulevien ja korkeasti koulutettujen vanhempien lapsilla. Korkeakouluopiskelijat eivät ole vielä laajamittaisesti käyttäneet ylioppilaskirjoituksiin suuntautuvaa abivalmennusta, mutta sen käyttö on huomattavasti yleisempää lukiolaisten keskuudessa. Ylioppilastodistuksen arvosanoja painottava korkea-asteen opiskelijavalinta näyttää vahvistavan ylioppilaskirjoitusten roolia lukio-opinnoissa.
Original languageFinnish
Place of PublicationHelsinki
PublisherOpetus- ja kulttuuriministeriö
Number of pages40
ISBN (Electronic)978-952-263-722-2
Publication statusPublished - 11 Oct 2023
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameOpetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja
PublisherOpetus- ja kulttuuriministeriö
No.35
Volume2023
ISSN (Electronic)1799-0351

Fields of Science

  • 5141 Sociology
  • 516 Educational sciences

Cite this