Projects per year
Abstract
Artikkeli perustuu vuonna 2017 useista lukioista kerättyyn, historian opiskeluun ja lähdekriittisten taitojen soveltamiseen liittyvään, aineistoon. Käytetyssä tutkimuslomakkeessa lukiolaisilta tiedusteltiin erilaisia, pääasiassa historian opiskeluun liittyviä, taustatietoja. Opiskelijoilta kysyttiin niin ikään, millaisia työtapoja historian tunneilla käytetään. Myös lukiolaisia opettavat opettajat vastasivat tunneilla käytettyjä työtapoja koskeviin kysymyksiin. Opiskelijoille annettiin tuottamistehtävä, jossa heidän piti annettujen lähteiden pohjalta esittää perusteltu arvio siitä, miksi Elvis Presley halusi tavata USA:n presidentti Nixonin vuonna 1970. Artikkelin tutkimuskysymykset liittyvät opiskelijoilta kysyttyjen taustatietojen ja historian tunneilla käytettyjen työtapojen sekä pisteytetyn avovastauksen välisten yhteyksien analysointiin. Lisäksi tutkimuksessa verrattiin opiskelijoiden ja heidän opettajiensa
arvioita historian tunneilla käytetyistä työtavoista. Tutkimus osoitti, että eri lukioryhmien suoriutumisessa tuottamistehtävästä oli merkittäviä eroja. Tuottamistehtävän tuloksissa oli tilastollisesti melkein merkitseviä tai merkitseviä eroja opiskelijoiden sukupuolen ja kotikielen mukaan. Tutkimuksessa havaittiin myös, että lukiolaiset ja heidän opettajansa arvioivat historian tunneilla käytettyjä työtapoja eri
tavoin.
arvioita historian tunneilla käytetyistä työtavoista. Tutkimus osoitti, että eri lukioryhmien suoriutumisessa tuottamistehtävästä oli merkittäviä eroja. Tuottamistehtävän tuloksissa oli tilastollisesti melkein merkitseviä tai merkitseviä eroja opiskelijoiden sukupuolen ja kotikielen mukaan. Tutkimuksessa havaittiin myös, että lukiolaiset ja heidän opettajansa arvioivat historian tunneilla käytettyjä työtapoja eri
tavoin.
Original language | Finnish |
---|---|
Journal | Kasvatus & Aika |
Volume | 12 |
Issue number | 3 |
Pages (from-to) | 33-48 |
Number of pages | 16 |
ISSN | 1797-2299 |
Publication status | Published - 29 Oct 2018 |
MoE publication type | A1 Journal article-refereed |
Fields of Science
- 516 Educational sciences
Projects
- 1 Finished
-
HisLit: Engaging in disciplinary thinking: historical literacy practices in Finnish general upper secondary schools
Rantala, J. (Project manager), Ouakrim-Soivio, N. (Participant), van den Berg, M. (Participant), Manninen, M. (Participant), Khawaja, A. (Participant) & Puustinen, M. (Participant)
01/09/2016 → 31/08/2020
Project: Research project
Activities
- 1 Oral presentation
-
Monikielistien oppijoiden tekstitaidot historiassa
Ouakrim-Soivio, N. (Speaker) & Saario, J. (Speaker)
7 Feb 2020Activity: Talk or presentation types › Oral presentation
File