Mä en olis ikinä uskonu ittestäni sellasta: Viides- ja kuudesluokkalaisten kokemuksia teatterityöstä

    Research output: ThesisDoctoral Thesis

    Abstract

    Näytteleminen on huippukokemus, joka antaa lapselle mahdollisuuden tarkastella maailmaa roolihahmon näkökulmasta. Teatterityössä koettu ja opittu transformoituu osaksi lapsen henkilökohtaisen maailmasuhteen tarkastelua. Lapsi ymmärtää maailmaa aikaisempaa jäsentyneemmin. Teatterityö kehittää lapsen itseluottamusta, itsetuntemusta ja sosiaalisuutta. Teoksessa peruskoulun viides- ja kuudesluokkalaiset oppijat kuvaavat kokemuksiaan teatterityöstä sen eri vaiheissa aina ensi kosketuksesta teatterityöstä luopumiseen. Lasten kokemuksien avulla rakentuu kuva oppijan siirtymisestä yksilöllisestä suorittamisesta ryhmätason prosessiin. Tutkimus sisältää monia kiinnostavia havaintoja lasten teatterin ja roolin tekemisestä. Roolihahmo tarjoaa lapselle samastumiskohteen ja näytelmä toisen todellisuuden. Niistä yhdessä muodostuu merkityskokemus, josta on haikea luopua, mutta jonka vaikutus oletettavasti jää pitkäaikaiseksi.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationHelsinki
    Publisher
    Print ISBNs952-9765-28-2
    Publication statusPublished - 16 Mar 2002
    MoE publication typeG4 Doctoral dissertation (monograph)

    Fields of Science

    • 6131 Theatre, dance, music, other performing arts

    Cite this

    @phdthesis{304b0b48acf44651a53887a01a304c7a,
    title = "M{\"a} en olis ikin{\"a} uskonu ittest{\"a}ni sellasta: Viides- ja kuudesluokkalaisten kokemuksia teatterity{\"o}st{\"a}",
    abstract = "N{\"a}ytteleminen on huippukokemus, joka antaa lapselle mahdollisuuden tarkastella maailmaa roolihahmon n{\"a}k{\"o}kulmasta. Teatterity{\"o}ss{\"a} koettu ja opittu transformoituu osaksi lapsen henkil{\"o}kohtaisen maailmasuhteen tarkastelua. Lapsi ymm{\"a}rt{\"a}{\"a} maailmaa aikaisempaa j{\"a}sentyneemmin. Teatterity{\"o} kehitt{\"a}{\"a} lapsen itseluottamusta, itsetuntemusta ja sosiaalisuutta. Teoksessa peruskoulun viides- ja kuudesluokkalaiset oppijat kuvaavat kokemuksiaan teatterity{\"o}st{\"a} sen eri vaiheissa aina ensi kosketuksesta teatterity{\"o}st{\"a} luopumiseen. Lasten kokemuksien avulla rakentuu kuva oppijan siirtymisest{\"a} yksil{\"o}llisest{\"a} suorittamisesta ryhm{\"a}tason prosessiin. Tutkimus sis{\"a}lt{\"a}{\"a} monia kiinnostavia havaintoja lasten teatterin ja roolin tekemisest{\"a}. Roolihahmo tarjoaa lapselle samastumiskohteen ja n{\"a}ytelm{\"a} toisen todellisuuden. Niist{\"a} yhdess{\"a} muodostuu merkityskokemus, josta on haikea luopua, mutta jonka vaikutus oletettavasti j{\"a}{\"a} pitk{\"a}aikaiseksi.",
    keywords = "6131 Teatteri, tanssi, musiikki, muut esitt{\"a}v{\"a}t taiteet, teatterikasvatus, kokemus, Draamakasvatus",
    author = "Toivanen, {Tapio Markku}",
    year = "2002",
    month = "3",
    day = "16",
    language = "suomi",
    isbn = "952-9765-28-2",
    volume = "2002",
    series = "ACTA SCENICA",
    publisher = "Kokos palvelut, Teatterikorkeakoulu",
    number = "9",
    address = "Suomi",

    }

    Mä en olis ikinä uskonu ittestäni sellasta : Viides- ja kuudesluokkalaisten kokemuksia teatterityöstä. / Toivanen, Tapio Markku.

    Helsinki : Kokos palvelut, Teatterikorkeakoulu, 2002. 249 p.

    Research output: ThesisDoctoral Thesis

    TY - THES

    T1 - Mä en olis ikinä uskonu ittestäni sellasta

    T2 - Viides- ja kuudesluokkalaisten kokemuksia teatterityöstä

    AU - Toivanen, Tapio Markku

    PY - 2002/3/16

    Y1 - 2002/3/16

    N2 - Näytteleminen on huippukokemus, joka antaa lapselle mahdollisuuden tarkastella maailmaa roolihahmon näkökulmasta. Teatterityössä koettu ja opittu transformoituu osaksi lapsen henkilökohtaisen maailmasuhteen tarkastelua. Lapsi ymmärtää maailmaa aikaisempaa jäsentyneemmin. Teatterityö kehittää lapsen itseluottamusta, itsetuntemusta ja sosiaalisuutta. Teoksessa peruskoulun viides- ja kuudesluokkalaiset oppijat kuvaavat kokemuksiaan teatterityöstä sen eri vaiheissa aina ensi kosketuksesta teatterityöstä luopumiseen. Lasten kokemuksien avulla rakentuu kuva oppijan siirtymisestä yksilöllisestä suorittamisesta ryhmätason prosessiin. Tutkimus sisältää monia kiinnostavia havaintoja lasten teatterin ja roolin tekemisestä. Roolihahmo tarjoaa lapselle samastumiskohteen ja näytelmä toisen todellisuuden. Niistä yhdessä muodostuu merkityskokemus, josta on haikea luopua, mutta jonka vaikutus oletettavasti jää pitkäaikaiseksi.

    AB - Näytteleminen on huippukokemus, joka antaa lapselle mahdollisuuden tarkastella maailmaa roolihahmon näkökulmasta. Teatterityössä koettu ja opittu transformoituu osaksi lapsen henkilökohtaisen maailmasuhteen tarkastelua. Lapsi ymmärtää maailmaa aikaisempaa jäsentyneemmin. Teatterityö kehittää lapsen itseluottamusta, itsetuntemusta ja sosiaalisuutta. Teoksessa peruskoulun viides- ja kuudesluokkalaiset oppijat kuvaavat kokemuksiaan teatterityöstä sen eri vaiheissa aina ensi kosketuksesta teatterityöstä luopumiseen. Lasten kokemuksien avulla rakentuu kuva oppijan siirtymisestä yksilöllisestä suorittamisesta ryhmätason prosessiin. Tutkimus sisältää monia kiinnostavia havaintoja lasten teatterin ja roolin tekemisestä. Roolihahmo tarjoaa lapselle samastumiskohteen ja näytelmä toisen todellisuuden. Niistä yhdessä muodostuu merkityskokemus, josta on haikea luopua, mutta jonka vaikutus oletettavasti jää pitkäaikaiseksi.

    KW - 6131 Teatteri, tanssi, musiikki, muut esittävät taiteet

    KW - teatterikasvatus

    KW - kokemus

    KW - Draamakasvatus

    M3 - Väitöskirja

    SN - 952-9765-28-2

    VL - 2002

    T3 - ACTA SCENICA

    PB - Kokos palvelut, Teatterikorkeakoulu

    CY - Helsinki

    ER -

    Toivanen TM. Mä en olis ikinä uskonu ittestäni sellasta: Viides- ja kuudesluokkalaisten kokemuksia teatterityöstä. Helsinki: Kokos palvelut, Teatterikorkeakoulu, 2002. 249 p. (ACTA SCENICA ; 9).