Marknadsföring av alkohol i sociala medier

Johan Svensson, Mikaela Lindeman, Emmi Kauppila, Anu Katainen, Matilda Hellman

Research output: Book/ReportCommissioned reportProfessional

Abstract

Sociala medier har blivit en viktig marknadsföringsplattform för alkoholindustrin. I sociala nätverk kan annonsörers budskap enkelt, snabbt och billigt spridas med hjälp av medietjänsternas användare. Användarna kan även engageras för att skapa innehåll som direkt gynnar marknadsföringen. Denna ökade växelverkan innebär nya rollfördelningar mellan alkoholproducenter, konsumenter, samt mediereklam och PR-sektorn.
Original languageSwedish
Place of PublicationStockholm
PublisherCENTRALFÖRBUNDET FÖR ALKOHOL- OCH NARKOTIKAUPPLYSNING (CAN)
Number of pages12
ISBN (Electronic)978-91-7278-297-6
Publication statusPublished - 2019
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameFokusrapport
PublisherCAN
No.04

Fields of Science

  • 5141 Sociology
  • 5142 Social policy

Cite this

Svensson, J., Lindeman, M., Kauppila, E., Katainen, A., & Hellman, M. (2019). Marknadsföring av alkohol i sociala medier. (Fokusrapport; No. 04). Stockholm: CENTRALFÖRBUNDET FÖR ALKOHOL- OCH NARKOTIKAUPPLYSNING (CAN).
Svensson, Johan ; Lindeman, Mikaela ; Kauppila, Emmi ; Katainen, Anu ; Hellman, Matilda. / Marknadsföring av alkohol i sociala medier. Stockholm : CENTRALFÖRBUNDET FÖR ALKOHOL- OCH NARKOTIKAUPPLYSNING (CAN), 2019. 12 p. (Fokusrapport; 04).
@book{fc8804f2b2b7452184bbebd9b84251b4,
title = "Marknadsf{\"o}ring av alkohol i sociala medier",
abstract = "Sociala medier har blivit en viktig marknadsf{\"o}ringsplattform f{\"o}r alkoholindustrin. I sociala n{\"a}tverk kan annons{\"o}rers budskap enkelt, snabbt och billigt spridas med hj{\"a}lp av medietj{\"a}nsternas anv{\"a}ndare. Anv{\"a}ndarna kan {\"a}ven engageras f{\"o}r att skapa inneh{\aa}ll som direkt gynnar marknadsf{\"o}ringen. Denna {\"o}kade v{\"a}xelverkan inneb{\"a}r nya rollf{\"o}rdelningar mellan alkoholproducenter, konsumenter, samt mediereklam och PR-sektorn.",
keywords = "5141 Sociologi, 5142 Social- och samh{\"a}llspolitik",
author = "Johan Svensson and Mikaela Lindeman and Emmi Kauppila and Anu Katainen and Matilda Hellman",
year = "2019",
language = "svenska",
series = "Fokusrapport",
publisher = "CENTRALF{\"O}RBUNDET F{\"O}R ALKOHOL- OCH NARKOTIKAUPPLYSNING (CAN)",
number = "04",
address = "Sverige",

}

Svensson, J, Lindeman, M, Kauppila, E, Katainen, A & Hellman, M 2019, Marknadsföring av alkohol i sociala medier. Fokusrapport, no. 04, CENTRALFÖRBUNDET FÖR ALKOHOL- OCH NARKOTIKAUPPLYSNING (CAN), Stockholm.

Marknadsföring av alkohol i sociala medier. / Svensson, Johan; Lindeman, Mikaela; Kauppila, Emmi; Katainen, Anu; Hellman, Matilda.

Stockholm : CENTRALFÖRBUNDET FÖR ALKOHOL- OCH NARKOTIKAUPPLYSNING (CAN), 2019. 12 p. (Fokusrapport; No. 04).

Research output: Book/ReportCommissioned reportProfessional

TY - BOOK

T1 - Marknadsföring av alkohol i sociala medier

AU - Svensson, Johan

AU - Lindeman, Mikaela

AU - Kauppila, Emmi

AU - Katainen, Anu

AU - Hellman, Matilda

PY - 2019

Y1 - 2019

N2 - Sociala medier har blivit en viktig marknadsföringsplattform för alkoholindustrin. I sociala nätverk kan annonsörers budskap enkelt, snabbt och billigt spridas med hjälp av medietjänsternas användare. Användarna kan även engageras för att skapa innehåll som direkt gynnar marknadsföringen. Denna ökade växelverkan innebär nya rollfördelningar mellan alkoholproducenter, konsumenter, samt mediereklam och PR-sektorn.

AB - Sociala medier har blivit en viktig marknadsföringsplattform för alkoholindustrin. I sociala nätverk kan annonsörers budskap enkelt, snabbt och billigt spridas med hjälp av medietjänsternas användare. Användarna kan även engageras för att skapa innehåll som direkt gynnar marknadsföringen. Denna ökade växelverkan innebär nya rollfördelningar mellan alkoholproducenter, konsumenter, samt mediereklam och PR-sektorn.

KW - 5141 Sociologi

KW - 5142 Social- och samhällspolitik

M3 - Beställd rapport

T3 - Fokusrapport

BT - Marknadsföring av alkohol i sociala medier

PB - CENTRALFÖRBUNDET FÖR ALKOHOL- OCH NARKOTIKAUPPLYSNING (CAN)

CY - Stockholm

ER -

Svensson J, Lindeman M, Kauppila E, Katainen A, Hellman M. Marknadsföring av alkohol i sociala medier. Stockholm: CENTRALFÖRBUNDET FÖR ALKOHOL- OCH NARKOTIKAUPPLYSNING (CAN), 2019. 12 p. (Fokusrapport; 04).