"Mennäänkö me taas sinne ruumaan?": draaman riemua

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Abstract

Draamallisesta toiminnasta innostuneiden esikouluikäisten poikien kysymys varhaiskasvatuksen opettajalle kuvastaa osaltaan sitä käsitteellistä vaikeutta, joka edelleen liittyy draamaan sekä opetuksellisena käsitteenä että toimintamuotona. Samaan käsiteelliseen epätietoisuuteen olen törmännyt toimiessani varhaiskasvatuksen opettajankouluttajana ja alan täydennyskouluttajana. Draama-käsite on tullut viralliseen opetussuunnitelmakäyttöön Suomessa 2010-luvulla. Se on mukana varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa. Tämä artikkeli selkiyttää draama-käsitettä varhaiskasvatuksessa. Alaluvuissa kuvataan, mitä tarkoitetaan, kun puhutaan draamasta varhaiskasvatuksessa. Miten draamaa voidaan toteuttaa varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa? Entä miksi draamaa olisi syytä ottaa mukaan toimintaan varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa?
Original languageFinnish
Title of host publicationIlmaisun ilo : Käsikirja 0-8-vuotiaiden taito- ja taidekasvatukseen
EditorsInkeri Ruokonen
Number of pages12
Place of PublicationJyväskylä
PublisherPS-kustannus
Publication date27 Jan 2022
Pages105-116
ISBN (Print)978-952-370-207-3
Publication statusPublished - 27 Jan 2022
MoE publication typeD2 Article in professional manuals or guides or professional information systems or text book material

Fields of Science

  • 516 Educational sciences

Cite this