Abstract
Draamallisesta toiminnasta innostuneiden esikouluikäisten poikien kysymys varhaiskasvatuksen opettajalle kuvastaa osaltaan sitä käsitteellistä vaikeutta, joka edelleen liittyy draamaan sekä opetuksellisena käsitteenä että toimintamuotona. Samaan käsiteelliseen epätietoisuuteen olen törmännyt toimiessani varhaiskasvatuksen opettajankouluttajana ja alan täydennyskouluttajana. Draama-käsite on tullut viralliseen opetussuunnitelmakäyttöön Suomessa 2010-luvulla. Se on mukana varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa. Tämä artikkeli selkiyttää draama-käsitettä varhaiskasvatuksessa. Alaluvuissa kuvataan, mitä tarkoitetaan, kun puhutaan draamasta varhaiskasvatuksessa. Miten draamaa voidaan toteuttaa varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa? Entä miksi draamaa olisi syytä ottaa mukaan toimintaan varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa?
Original language | Finnish |
---|---|
Title of host publication | Ilmaisun ilo : Käsikirja 0-8-vuotiaiden taito- ja taidekasvatukseen |
Editors | Inkeri Ruokonen |
Number of pages | 12 |
Place of Publication | Jyväskylä |
Publisher | PS-kustannus |
Publication date | 27 Jan 2022 |
Pages | 105-116 |
ISBN (Print) | 978-952-370-207-3 |
Publication status | Published - 27 Jan 2022 |
MoE publication type | D2 Article in professional manuals or guides or professional information systems or text book material |
Fields of Science
- 516 Educational sciences