Metropolialueen nuorten siirtyminen yläkoulusta toiselle asteelle

osaaminen ja hyvinvointi

Risto Hotulainen, Arja Rimpelä, Sakari Karvonen, Sirkku Kupiainen, Pirjo Lindfors, Jaana M. Kinnunen, Jaana Minkkinen, Mari-Pauliina Vainikainen, Tommi Wallenius

Research output: Book/ReportCommissioned reportProfessional

Abstract

Kouluikäisten oppiminen ja hyvinvointi ovat olleet pääosin erillisiä saarekkeita niin tutkimuksessa, lainsäädännössä kuin koulujen käytännön toiminnassa. Vuonna 2011 metropolialueen 14 kunnan seitsemännen luokan oppilaille (N ≈ 10 000) tehdyssä tutkimuksessa yhdistettiin oppiminen ja hyvinvointi. Tutkimus uusittiin oppilaiden ollessa yhdeksännellä luokalla. Seurantaa jatkettiin yhdistämällä aineistoon toisen asteen yhteisvalintatiedot ja selvittämällä nuorten toisen asteen opintojen tilannetta ensimmäisen lukuvuoden keväällä. Kuvaamme tässä raportissa niitä oppimiseen ja hyvinvointiin liittyviä tekijöitä, jotka selittävät oppilaiden eriytyviä kehityspolkuja yläkoulun aikana ja oppilaiden hakeutumista erilaisille opintopoluille toisen asteen valinnassa. Lisäksi selvitämme koulujen oppimisen tuen käytänteitä ja opiskeluhuollon resursseja sekä koulujen yhteistä toimintakulttuuria luovia koulujen toimintakäytänteitä hyvinvoinnin näkökulmasta Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen TEAviisarin ja valtakunnallisen VALAISE-seurantahankkeen rehtorikyselyn perusteella.
Original languageFinnish
Place of PublicationHelsinki
PublisherValtioneuvoston kanslia
Number of pages85
ISBN (Electronic)978-952-287-262-3
Publication statusPublished - 6 Jun 2016
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameValtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja
No.27/2016
ISSN (Electronic)2342-6799

Fields of Science

  • 516 Educational sciences
  • 3141 Health care science
  • 515 Psychology

Cite this

Hotulainen, R., Rimpelä, A., Karvonen, S., Kupiainen, S., Lindfors, P., Kinnunen, J. M., ... Wallenius, T. (2016). Metropolialueen nuorten siirtyminen yläkoulusta toiselle asteelle: osaaminen ja hyvinvointi. (Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja; No. 27/2016). Helsinki: Valtioneuvoston kanslia.
Hotulainen, Risto ; Rimpelä, Arja ; Karvonen, Sakari ; Kupiainen, Sirkku ; Lindfors, Pirjo ; Kinnunen, Jaana M. ; Minkkinen, Jaana ; Vainikainen, Mari-Pauliina ; Wallenius, Tommi. / Metropolialueen nuorten siirtyminen yläkoulusta toiselle asteelle : osaaminen ja hyvinvointi. Helsinki : Valtioneuvoston kanslia, 2016. 85 p. (Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja; 27/2016).
@book{35bbe31263e8484dbebe0115e2a1108e,
title = "Metropolialueen nuorten siirtyminen yl{\"a}koulusta toiselle asteelle: osaaminen ja hyvinvointi",
abstract = "Kouluik{\"a}isten oppiminen ja hyvinvointi ovat olleet p{\"a}{\"a}osin erillisi{\"a} saarekkeita niin tutkimuksessa, lains{\"a}{\"a}d{\"a}nn{\"o}ss{\"a} kuin koulujen k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n toiminnassa. Vuonna 2011 metropolialueen 14 kunnan seitsem{\"a}nnen luokan oppilaille (N ≈ 10 000) tehdyss{\"a} tutkimuksessa yhdistettiin oppiminen ja hyvinvointi. Tutkimus uusittiin oppilaiden ollessa yhdeks{\"a}nnell{\"a} luokalla. Seurantaa jatkettiin yhdist{\"a}m{\"a}ll{\"a} aineistoon toisen asteen yhteisvalintatiedot ja selvitt{\"a}m{\"a}ll{\"a} nuorten toisen asteen opintojen tilannetta ensimm{\"a}isen lukuvuoden kev{\"a}{\"a}ll{\"a}. Kuvaamme t{\"a}ss{\"a} raportissa niit{\"a} oppimiseen ja hyvinvointiin liittyvi{\"a} tekij{\"o}it{\"a}, jotka selitt{\"a}v{\"a}t oppilaiden eriytyvi{\"a} kehityspolkuja yl{\"a}koulun aikana ja oppilaiden hakeutumista erilaisille opintopoluille toisen asteen valinnassa. Lis{\"a}ksi selvit{\"a}mme koulujen oppimisen tuen k{\"a}yt{\"a}nteit{\"a} ja opiskeluhuollon resursseja sek{\"a} koulujen yhteist{\"a} toimintakulttuuria luovia koulujen toimintak{\"a}yt{\"a}nteit{\"a} hyvinvoinnin n{\"a}k{\"o}kulmasta Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen TEAviisarin ja valtakunnallisen VALAISE-seurantahankkeen rehtorikyselyn perusteella.",
keywords = "516 Kasvatustieteet, 3141 Terveystiede, 515 Psykologia",
author = "Risto Hotulainen and Arja Rimpel{\"a} and Sakari Karvonen and Sirkku Kupiainen and Pirjo Lindfors and Kinnunen, {Jaana M.} and Jaana Minkkinen and Mari-Pauliina Vainikainen and Tommi Wallenius",
year = "2016",
month = "6",
day = "6",
language = "suomi",
series = "Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja",
publisher = "Valtioneuvoston kanslia",
number = "27/2016",
address = "Suomi",

}

Hotulainen, R, Rimpelä, A, Karvonen, S, Kupiainen, S, Lindfors, P, Kinnunen, JM, Minkkinen, J, Vainikainen, M-P & Wallenius, T 2016, Metropolialueen nuorten siirtyminen yläkoulusta toiselle asteelle: osaaminen ja hyvinvointi. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja, no. 27/2016, Valtioneuvoston kanslia, Helsinki.

Metropolialueen nuorten siirtyminen yläkoulusta toiselle asteelle : osaaminen ja hyvinvointi. / Hotulainen, Risto; Rimpelä, Arja; Karvonen, Sakari; Kupiainen, Sirkku; Lindfors, Pirjo; Kinnunen, Jaana M.; Minkkinen, Jaana; Vainikainen, Mari-Pauliina; Wallenius, Tommi.

Helsinki : Valtioneuvoston kanslia, 2016. 85 p. (Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja; No. 27/2016).

Research output: Book/ReportCommissioned reportProfessional

TY - BOOK

T1 - Metropolialueen nuorten siirtyminen yläkoulusta toiselle asteelle

T2 - osaaminen ja hyvinvointi

AU - Hotulainen, Risto

AU - Rimpelä, Arja

AU - Karvonen, Sakari

AU - Kupiainen, Sirkku

AU - Lindfors, Pirjo

AU - Kinnunen, Jaana M.

AU - Minkkinen, Jaana

AU - Vainikainen, Mari-Pauliina

AU - Wallenius, Tommi

PY - 2016/6/6

Y1 - 2016/6/6

N2 - Kouluikäisten oppiminen ja hyvinvointi ovat olleet pääosin erillisiä saarekkeita niin tutkimuksessa, lainsäädännössä kuin koulujen käytännön toiminnassa. Vuonna 2011 metropolialueen 14 kunnan seitsemännen luokan oppilaille (N ≈ 10 000) tehdyssä tutkimuksessa yhdistettiin oppiminen ja hyvinvointi. Tutkimus uusittiin oppilaiden ollessa yhdeksännellä luokalla. Seurantaa jatkettiin yhdistämällä aineistoon toisen asteen yhteisvalintatiedot ja selvittämällä nuorten toisen asteen opintojen tilannetta ensimmäisen lukuvuoden keväällä. Kuvaamme tässä raportissa niitä oppimiseen ja hyvinvointiin liittyviä tekijöitä, jotka selittävät oppilaiden eriytyviä kehityspolkuja yläkoulun aikana ja oppilaiden hakeutumista erilaisille opintopoluille toisen asteen valinnassa. Lisäksi selvitämme koulujen oppimisen tuen käytänteitä ja opiskeluhuollon resursseja sekä koulujen yhteistä toimintakulttuuria luovia koulujen toimintakäytänteitä hyvinvoinnin näkökulmasta Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen TEAviisarin ja valtakunnallisen VALAISE-seurantahankkeen rehtorikyselyn perusteella.

AB - Kouluikäisten oppiminen ja hyvinvointi ovat olleet pääosin erillisiä saarekkeita niin tutkimuksessa, lainsäädännössä kuin koulujen käytännön toiminnassa. Vuonna 2011 metropolialueen 14 kunnan seitsemännen luokan oppilaille (N ≈ 10 000) tehdyssä tutkimuksessa yhdistettiin oppiminen ja hyvinvointi. Tutkimus uusittiin oppilaiden ollessa yhdeksännellä luokalla. Seurantaa jatkettiin yhdistämällä aineistoon toisen asteen yhteisvalintatiedot ja selvittämällä nuorten toisen asteen opintojen tilannetta ensimmäisen lukuvuoden keväällä. Kuvaamme tässä raportissa niitä oppimiseen ja hyvinvointiin liittyviä tekijöitä, jotka selittävät oppilaiden eriytyviä kehityspolkuja yläkoulun aikana ja oppilaiden hakeutumista erilaisille opintopoluille toisen asteen valinnassa. Lisäksi selvitämme koulujen oppimisen tuen käytänteitä ja opiskeluhuollon resursseja sekä koulujen yhteistä toimintakulttuuria luovia koulujen toimintakäytänteitä hyvinvoinnin näkökulmasta Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen TEAviisarin ja valtakunnallisen VALAISE-seurantahankkeen rehtorikyselyn perusteella.

KW - 516 Kasvatustieteet

KW - 3141 Terveystiede

KW - 515 Psykologia

M3 - Tutkimusraportti

T3 - Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja

BT - Metropolialueen nuorten siirtyminen yläkoulusta toiselle asteelle

PB - Valtioneuvoston kanslia

CY - Helsinki

ER -

Hotulainen R, Rimpelä A, Karvonen S, Kupiainen S, Lindfors P, Kinnunen JM et al. Metropolialueen nuorten siirtyminen yläkoulusta toiselle asteelle: osaaminen ja hyvinvointi. Helsinki: Valtioneuvoston kanslia, 2016. 85 p. (Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja; 27/2016).