Projects per year
Abstract
Kouluikäisten oppiminen ja hyvinvointi ovat olleet pääosin erillisiä saarekkeita niin tutkimuksessa, lainsäädännössä kuin koulujen käytännön toiminnassa. Vuonna 2011 metropolialueen 14 kunnan seitsemännen luokan oppilaille (N ≈ 10 000) tehdyssä tutkimuksessa yhdistettiin oppiminen ja hyvinvointi. Tutkimus uusittiin oppilaiden ollessa yhdeksännellä luokalla. Seurantaa jatkettiin yhdistämällä aineistoon toisen asteen yhteisvalintatiedot ja selvittämällä nuorten toisen asteen opintojen tilannetta ensimmäisen lukuvuoden keväällä. Kuvaamme tässä raportissa niitä oppimiseen ja hyvinvointiin liittyviä tekijöitä, jotka selittävät oppilaiden eriytyviä kehityspolkuja yläkoulun aikana ja oppilaiden hakeutumista erilaisille opintopoluille toisen asteen valinnassa. Lisäksi selvitämme koulujen oppimisen tuen käytänteitä ja opiskeluhuollon resursseja sekä koulujen yhteistä toimintakulttuuria luovia koulujen toimintakäytänteitä hyvinvoinnin näkökulmasta Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen TEAviisarin ja valtakunnallisen VALAISE-seurantahankkeen rehtorikyselyn perusteella.
Original language | Finnish |
---|
Place of Publication | Helsinki |
---|---|
Publisher | Valtioneuvoston kanslia |
Number of pages | 85 |
ISBN (Electronic) | 978-952-287-262-3 |
Publication status | Published - 6 Jun 2016 |
MoE publication type | D4 Published development or research report or study |
Publication series
Name | Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja |
---|---|
No. | 27/2016 |
ISSN (Electronic) | 2342-6799 |
Fields of Science
- 516 Educational sciences
- 3141 Health care science
- 515 Psychology
Projects
- 1 Finished
-
Metropolialueen nuorten siirtyminen yläkoulusta toiselle asteelle: osaaminen, motivaatio ja hyvinvointi yksilö-. koulu- ja kuntatasolla.
12/12/2014 → 31/01/2017
Project: Research project